דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

חשש במערכת הביטחון ובממשל האמריקאי: העלייה באלימות יהודים כלפי פלסטינים ביהודה ושומרון תוביל להסלמה

בצה"ל פעלו נגד חיילים שחשודים בתקיפת פלסטינים | לפי דיווח ב-ynet, בצה"ל הזהירו שההסלמה באזור מאלצת את צה"ל להסיט כוחות שנדרשים בצפון ובדרום | צה״ל עצר מעל 1,000 פלסטינים ביו״ש, ולפי משרד הבריאות הפלסטיני למעלה מ-100 נהרגו

חיילי צה״ל במהלך עימותים בין מתנחלים לפלסטינים בכפר ג׳אלוד הסמוך לשכם (צילום: פלאש90)
חיילי צה״ל במהלך עימותים בין מתנחלים לפלסטינים בכפר ג׳אלוד הסמוך לשכם (צילום: פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממשל האמריקאי מודאג מאלימות של תושבים יהודים ביהודה ושומרון. שגרירת ארצות הברית לאו"ם, לינדה תומס-גרינפילד, אמרה אתמול (שלישי) כי "ארצות הברית מודאגת מהעלייה באלימות נגד אזרחים פלסטינים בגדה המערבית, אני מגנים הריגות אלו – קוראים לישראל למנוע התקפות אלו, בתיאום עם הרשות הפלסטינית". דבריה מצטרפים לדברי נשאי ארצות הברית בעצמו, ג'ו ביידן, ביום רביעי שעבר, כשאמר ש"אלימות מתנחלים נגד פלסטינים חייבת להיפסק. הם שופכים דלק על המדורה".

עימותים אלימים בין יהודים לפלסטינים התקיימו עוד בתקופה שקדמה למתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. אחד האירועים הבולטים היה התפרעות והצתת בתים בחווארה שבשומרון על די מתנחלים בפברואר האחרון, לאחר פיגוע בו נהרגו הלל ויגל יניב מהר ברכה. ביוני האחרון נכנסו מתנחלים לכפר תורמוסיה שבשומרון ותקפו תושבים, כשהם מלווים בשוטרים. אחד התושבים נהרג מירי השוטרים.

לפי פרסום ב-Ynet, בקבינט המלחמה בתחילת השבוע התריעו ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי כי אלימות המתנחלים מתסיסה את השטח, ומאלצת את הצבא להסיט כוחות הדרושים בצפון ובחזית עזה.

התקיפות מתרחבות

מאז 7 באוקטובר, פלסטינים מדווחים על עליה במקרי ההתנכלות והאלימות של תושבים יהודים כלפיהם, לעיתים בליווי הצבא. לפי דיווחים של ארגוני סיוע לפלסטינים, תקיפות רבות מתרחשות ביישובים כפריים קטנים בשטחי B ו-C, ולא נמנעות על ידי חיילי צה"ל.

לפי דיווח באתר "שיחה מקומית", שני מתנחלים רעולי פנים במדי צבא פרצו לביתו של אחמד ג'אבר נוואג'ה, תושב הכפר סוסיא בדרום הר חברון בשבת האחרונה, והתחילו לשבור ולנתץ את רכושם ולצלם את הכול. כשהמשפחה ניסתה למחות, התוקפים השתיקו אותם בצעקות ובאיומים. מאוחר יותר, שבו מתנחלים ותפסו את נוואג'ה ואת אחיו מוחמד, הכריחו אותם לצאת מהבית ואחד מהם היכה אותו ודחף את פניו על הקרקע.

לפי הדיווח, כשמוחמד מחה, המתנחלים התחילו לבעוט בו ולהכות אותו בכל חלקי גופו. עוד לפי הדיווח, אחד המתנחלים אמר לשני האחים שיש להם 24 שעות לעזוב, ואם לא יעשו זאת הם יחזרו, יירו בהם ויהרסו את ביתם. כשהגיעו חיילי צה"ל לזירה, מוחמד סיפר לחיילים שמתנחלים היכו אותם ואיימו להרוג אותם. לדבריו החיילים אמרו לו לשתוק וללכת הביתה.

לפי יהודים הפעילים בארגוני סולידריות עם הפלסטינים, כ-6 קהילות כפריות קטנות של פלסטינים ננטשו השנה בלחץ האלימות והאיומים שמפעילים עליהם תושבים יהודים.

בתגובה לאלימות: חיילים נעצרו, מפקד הודח

בצה"ל פועלים להתמודד עם המקרים הללו. שלשום, האריך בית הדין הצבאי את מעצרו של חייל יחידת "הנח"ל החרדי" בצה"ל ששמו נאסר לפרסום בארבעה ימים נוספים, בגין ירי שביצע בפלסטיני בלאל סלאח בעת מסיק זיתים סמוך להתנחלות רחלים בסוף השבוע. הפלסטיני נהרג כתוצאה מפגיעת ירי בחזה.

עורך דינו של החייל, נתי רום מארגון "חוננו", כתב בטוויטר כי "לוחם בחזית הצפונית חזר לחופשה קצרה ויצא בשבת לטיול בסמוך לביתו עם אביו ושני אחיו הקטנים. לפתע שעטו עליהם ערבים מכל עבר ועשרות מחבלים זרקו עליהם אבנים. הלוחם שהרגיש סכנה מוחשית לחייו עשה את המוטל עליו והציל את חייו ואת חיי משפחתו. לטענת המחבלים יש הרוג מקרבם. בהלוויה של אותו מחבל הונפו דגלי חמאס וקריאות לטבח ביהודים 'כולנו חיילים של מוחמד דף" ויתר סיסמאות חמאס'.  בדיון בבית הצבאי טענו עורכי דינו של החייל כי בתגובה לזריקות אבנים עליו ועל משפחתו, הוא ירה שתי יריות באוויר וירייה נוספת לכיוון רגליו של אחד הפלסטינים.

פרט למעצר, במערכת הביטחון נקטו בצעדים נוספים בכדי לרסן את האלימות מצד יהודים. אריאל דנינו, תושב המאחז קומי אורי סמוך ליצהר, נעצר במעצר מנהלי ל-4 חודשים בחשד לתקיפת פלסטינים. נוסף לכך, מפקד פלוגת ההגנה המרחבית בגוש עציון הודח מתפקידו. לפי דובר צה"ל, "תפקידו של מפקד הפלוגה בגזרה הופסק עד להחלטה חדשה, בשל פעולותיו בניגוד לפקודות מפקדיו ולסמכויותיו, זאת לאחר שיחות הבהרה שנעשו עמו בנושא. לא הודחו מפקדי מחלקות אלא בוצעה עמם שיחת הבהרה". האירועים בגינם הודח המפקד כוללים ירי על מיידי אבנים שחרג מהוראות הפתיחה באש, תושבים שחסמו ציר תנועה לפלסטינים ופריצת ציר חדש בגזרתו – בניגוד לפקודת המח״ט".

התגברות האלימות גם בקרב הפלסטינים ביהודה ושומרון

מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר התקיימו בערים הפלסטיניות עשרות תהלוכות, הפגנות והצגת נשקים בתמיכה במעשי חמאס ובמחאה על ההרוגים הפלסטינים בעזה. במקביל, מאז ראשית המלחמה התרחשו עשרות פיגועי ירי או נסיונות פיגוע של פלסטינים כנגד אזרחים יהודים ונגד כוחות הביטחון. בשני השבוע נפצע שוטר באורח קשה בפיגוע בירושלים.

צה"ל עצר מאז ראשית המלחמה מעל ל-1,000 פלסטינים בשטחי יהודה ושומרון, ברובם אנשי חמאס. כוחות צה"ל שנכנסו למחנות פליטים ברחבי הגדה נתקלו בהתנגדות חמושה ובעימותים נהרגו עשרות פלסטינים. בראשון השבוע נלחמו לוחמי צה"ל בפעילי טרור במחנה הפליטים בג'נין, תוך חשיפת מטענים שהוטמנו מתחת לכבישים והריסת שער הכניסה למחנה.

השבוע תקף צה"ל חוליית מחבלים במנהרה בתוך מסגד אל-אנאצרי בעיר ג'נין באמצעות מטוס קרב, לראשונה מאז מבצע חומת מגן (2003), באינתיפאדה השנייה.

אתמול (שלישי) הרס צה"ל את ביתו של בכיר החמאס סאלח אל-עארורי בעיירה עארורה. אל-עארורי מפקד על פעילת החמאס בשטחי יהודה ושומרון מלבנון.

סך ההרוגים הפלסטינים בשטחי יהודה ושומרון באוקטובר עומד על מעל ל-100 הרוגים. לפי דיווח הארגון רופאים לזכויות אדם, לפחות 26 מהם ילדים, ולמעלה מ-1,391 פצועים, כולל 81 התקפות על אמבולנסים וצוותי בריאות והצלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!