דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק במלחמה

על רקע המשבר בחקלאות: הממשלה אישרה כניסה מיידית של 5,000 עובדים זרים בענף

מתחילת המלחמה, עזבו את ישראל 7,800 עובדי חקלאות מתוך כ-30,000 עובדים זרים בענף | שר העבודה יואב בן צור: אנו נמצאים בשעת חירום, ויש צורך מיידי בידיים עובדות

עובדים זרים מתאילנד בחקלאות (צילום ארכיון: תומר נויברג/פלאש90)
עובדים זרים מתאילנד בחקלאות (צילום ארכיון: תומר נויברג/פלאש90)
מאיה רונן

על רקע משבר כוח האדם בענף החקלאות, הממשלה אישרה להתיר את כניסתם המיידית של 5,000 עובדים זרים בחקלאות. העובדים יגויסו ויוזמנו לישראל על ידי לשכה פרטית בעלת היתר לתיווך עובדים זרים לענף החקלאות.

ההחלטה התקבלה נוכח השלכות מרחיקות לכת של המלחמה על משק החקלאות בישראל והניסיון למנוע פגיעה ברציפות התפקודית של המשק. במקביל, מתקיימת פעילות המואצת של משרדי הממשלה ליישם הסכמים בילטראליים קיימים ולהתקשר בהסדרים חדשים עם מדינות מוצא בהליך מהיר.

מתחילת המלחמה, ספג ענף החקלאות פגיעה משמעותית ועזיבה של אלפי עובדים זרים. שר הפנים משה ארבל, שר העבודה יואב בן צור ושר החקלאות אבי דיכטר, התחייבו לנקוט בצעדים מיידים במטרה להתגבר על המשבר שפקד את הענף, ויזמו שורת צעדים משותפים לגיוס עובדים זרים בחקלאות.

שר העבודה יואב בן צור: ״מפרוץ המלחמה אנו עוסקים ביצירת פתרונות מהירים על מנת שהמשק יוכל להמשיך ולתפקד. אנו נמצאים בשעת חירום, ויש צורך מיידי בידיים עובדות, בוודאי בענף החקלאות כדי שנשמור על תוצרת הארץ וניתן לתעשיה הישראלית את מירב הכלים לתפקוד יעיל. עצרנו את כניסתם של עובדים הפלסטינאים ופעלנו בימים האחרונים בשיתוף פעולה של כלל המשרדים כדי להביא בשורה לחקלאים ולשוק העבודה בישראל".

מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" ב-7 באוקטובר יצאו מישראל כ-7,800 עובדי חקלאות זרים, מתוך כ-30,000 עובדי חקלאות זרים שעבדו בישראל. על כך יש להוסיף את העובדה במהלך השבועות האחרונים הוחלט שלא להתיר את כניסתם לישראל של כ-20,000 עובדים פלסטינים לענף החקלאות.

"החקלאות בישראל נמצאת במשבר הגדול ביותר מאז קום המדינה". אמר מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא במהלך דיון בוועדת הכלכלה בנושא שהתקיים אתמול. "אנחנו במשרד החקלאות בצו 8. הקמנו חמ"ל 24/7 במשרד כדי לתת מענה לחקלאים ולשמור על הרציפות התפקודית וביטחון המזון. הבעיה העיקרית היא משבר כוח האדם הגדול מאז קום המדינה, הנובע בעיקרו מבריחת העובדים הזרים מרגע פרוץ המלחמה".

לדברי לביא, בימים אלה מתבצעים מהלכים להרחבת הסכמים עם מספר מדינות כדי להביא עוד עובדים זרים. מאז תחילת המלחמה עזבו את ישראל כ-7,800 עובדים זרים מתאילנד, שהם כשליש מעובדי החקלאות בישראל. המצב חמור במיוחד מכיוון שמאז פרוץ המלחמה כניסתם של 22 אלף עובדים פלסטיניים לענף החקלאות לא מאושרת על ידי הקבינט.
"החקלאות בישראל נמצאת במשבר הגדול ביותר מאז קום המדינה. האתגר הגדול ביותר שיש לנו הוא היעדר כח האדם. הקמנו חמ"ל שעובד 7 ימים בשבוע כדי לדאוג להבין את תמונת המצב מהשטח".

לדברי צביקה כהן, סמנכ"ל משרד החקלאות, אין פתרונות לחקלאים שנמצאים מעבר ל-20 ק"מ מהגבול. כל החקלאים בישראל מעסיקים עובדים זרים, בעקבות המלחמה יש מחסור עצום של עובדים זרים בכל ענפי החקלאות בכל הארץ. צריך לדעת לספק פתרונות מותאמים לענף החקלאות ברחבי הארץ".

שר החקלאות אבי דיכטר: "מברך על ההחלטה המתבקשת לאשר כניסת 5,000 עובדים נוספים לענף החקלאות. המהלך יעניק אורך נשימה לחקלאים שזקוקים לכח העבודה הקריטי הזה ואנו נמשיך להביא פתרונות נוספים לסוגיה זו. כך החקלאות הישראלית תבטיח חזרה לשגרה, רציפות תפקודית והבטחת ביטחון מזון, לצד המלחמה. בהזדמנות זו, אני מברך את כל המתנדבים והמתנדבות שמתגייסים למאמץ הלאומי ומסייעים לחקלאות בארץ. אנו במשרד החקלאות קוראים לציבור להיכנס לאתר שלנו ולהתעדכן במקומות בהם קיים ביקוש למתנדבים. זו החקלאות שלכם ואלה החקלאים שלנו".

מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אייל סיסו, מנכ"ל משרד החקלאות אורן לביא ומנכ"ל משרד העבודה ישראל אוזן, בירכו על המהלך והבהירו כי ימשיכו לעבוד כתף אל כתף עד למציאת פתרונות הולמים למשבר שנוצר בעקבות המלחמה, השלושה מסרו: "נמשיך לפעול יחד בשיתוף פעולה ולא נחסוך במאמצים עד שנשיג פתרונות אפקטיביים ומהירים לחקלאות ולחקלאים תוך שמירה על רציפות תפקודית וביטחון המזון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!