דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק במלחמה

ועדת הכלכלה למשרד האוצר: הרחיבו את מתווה הפיצויים לחקלאי המועצות האזוריות

בדיון בוועדה, דרשו החברים לפצות מועצות שחלק מישוביהם החקלאיים נמצאים מעבר לקו 20 הק"מ | יו"ר הוועדה ביטן: "משרד האוצר צריך להתאים את חליפת הפיצויים המתאימה לחקלאים. לא יתכן שנמשיך לייבא חקלאות מטורקיה"

זריעת תפוחי אדמה בשדות לב הנגב (צילום: משרד החקלאות)
זריעת תפוחי אדמה בשדות לב הנגב (צילום: משרד החקלאות)
מאיה רונן

בדיון שהתקיים אתמול (שלישי) בוועדת הכלכלה, קראה הוועדה למשרד האוצר להתאים את מתווה הפיצויים למועצות האזוריות מעבר למרחק הקבוע בחוק. הוועדה דרשה מתווה פיצויים על פי מפתח של מועצות מקומיות ואזוריות, גם במקרה של מועצה אזורית שמרביתה נמצאת עד 20 ק"מ מהגבול, אך חלק היישובים או השטחים החקלאיים בה נמצאים מעבר לטווח של 20 ק"מ.

בדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן: "מבקש ממשרד האוצר להכניס יישובים נוספים ושטחים חקלאים נוספים לתוכנית הפיצויים לפי מתווה של מועצות אזוריות מעבר למרחק בק"מ. משרד האוצר צריך לשבת יחד עם החקלאים כדי להתאים את חליפת הפיצויים המתאימה לסקטור הזה".

גדי ירקוני, ראש מועצה אזורית אשכול: "מעבר לעובדים זרים, המדינה צריכה להעניק משכורות ראויות, כולל מענקים לעובדים ישראלים שיעבדו בענף החקלאות. חקלאים בעוטף צריכים לקבל פרמיות על ייצוא לחו"ל כדי שימקסמו את תהליכי העבודה שלהם בשדות".

לדברי גל ברנס, רפרנט חקלאות באגף תקציבים במשרד האוצר, בכוונת משרד האוצר לתת מקדמה על חשבון הפיצויים לחקלאים שנמצאים עד 20 ק"מ מהגבול. המקדמות לחקלאים עד 7 ק"מ מהגבול בעזה ועד 9 ק"מ מהגבול בצפון כבר חולקו. ברנס הוסיף שבמשרד האוצר עובדים להעביר תקנות להרחבת הפיצויים עד למרחק של 20 ק"מ. "ניתן מקדמות ופיצויים הכי מהר שאפשר. אנחנו עובדים על פתרונות של סיפוק עובדים במקום העובדים הזרים שעזבו את ישראל".

ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה: "לחקלאים מגיע פיצוי ואין על זה וויכוח, השאלה כמה פיצוי ומאיפה מגיע הכסף. מדינת ישראל צריכה להעניק את התמיכות הנכונות כדי להמשיך את החקלאות העברית בישראל ולא להסתמך על ייבוא חקלאי. לא יכול להיות שאנחנו נמשיך לייבא חקלאות מטורקיה לאחר האמירות האחרונות של ארדואן".

מנכ"ל משרד החקלאות אורן לביא אמר בדיון: "אסור לנו שביטחון המזון של מדינת ישראל יהיה תלוי בטורקיה. אנחנו צריכים לחזק את ביטחון המזון מהבית ולייצר בעודף ולא בחוסר". המנכ"ל לביא הדגיש את חשיבות הרכישה והסימון של התוצרת החקלאית הישראלית כדי לעודד את הציבור הישראלי לבחור בה.

בתחילת המלחמה משרד החקלאות עודד יבוא נקודתי של ירקות על רקע חשש למחסור בשווקים. המהלך זכה לביקורת חריפה מצד חקלאים שמיהרו לחדש את העבודה במשקים על אף הלחימה בשטחיהם. "ביטחון המזון של ישראל לא צריך להיות תלוי בייבוא של מזון מטורקיה. אני לא רוצה שהצרכן הישראלי יתלבט בין עגבנייה מהערבה לעגבנייה מטורקיה. פניתי לרשתות הקמעונאיות שיעדיפו למכור ללקוחות שלהם תוצרת מקומית ולא תוצרת מיובאת. צה"ל קיבל אספקה של עגבניות מטורקיה והם יצאו בהצהרה שהם מפסיקים עם זה. נשיק בימים הקרובים זירת מסחר דיגיטלית שתחבר בין הרשתות לבין החקלאים. אנחנו מעודדים יצירה של שווקים מקומיים בעזרת חלוקת מענקים לרשויות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!