דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק במלחמה

ועדת הכלכלה המליצה להקפיא את ביטול המכס לחלב מיובא, האוצר: "הכמות הנכנסת מזערית"

הוועדה התכנסה כדי לבדוק את מצב משק החלב והצורך בייבוא נוסף | בשבועות האחרונים אין מחסור בחלב במחיר מפוקח על המדפים | ענת גרוס שון, מנכ"לית חטיבת החלב של תנובה: "כשגם התעשייה וגם הרפתנים מגויסים לייצר עבור הציבור, הייבוא משדר מסר מאוד בעייתי"

מדף חלב בסופר (צילום: מיכאל גלעדי/פלאש90)
מדף חלב בסופר (צילום: מיכאל גלעדי/פלאש90)
מאיה רונן

ועדת הכלכלה קראה אתמול (שלישי) לאגף התקציבים באוצר לא לחדש את הצו המאפשר יבוא חלב ללא מכס, ואף ולצמצם את תחולת הצו הקיים, בכפוף לבדיקה משפטית. בנוסף, דרשה הוועדה להתקין לתקופת המלחמה תקנות ויסות למועצת החלב, במטרה להורות למחלבות להפסיק לייצר מוצר מסוים ולייצר במקומו מוצרים שבפיקוח, כדי לענות על מחסור במידת הצורך. 

הוועדה התכנסה כדי לבדוק את מצב משק החלב והצורך בייבוא נוסף. בשבועות האחרונים אין מחסור בחלב במחיר מפוקח על המדפים, ולכן ניכר שאין צורך בייבוא. מבדיקת משרד האוצר, יבוא החלב עומד כיום על כ-100 אלף ליטר בשבוע. גל ברנס רפרנט חקלאות באגף תקציבים במשרד האוצר, אומר "מדובר בכמות מזערית וחסרת משמעות לשוק המקומי". 

לדברי ברנס, "צווי המכס הם באחריות בלעדית של שר האוצר וההחלטה על פתיחת הייבוא התקבלה בתיאום עם שר החקלאות, אף על פי שאלה התנגדו לפתיחת הייבוא וגרסו שיש להשתמש במנגנוני בהתאם לתנאי השוק המקומי". ברנס טען שאין מחסור על המדפים בגלל שחלק מהשוק המוסדי, כדוגמת המסעדות, מושבת. אלא שפער זה בצריכה בשוק המוסדי מתבטל נוכח התפוסה המלאה במלונות שבהם שוכנו המפונים מאזורי הלחימה. 

באוצר מאשרים שקיימת אפשרות טכנית לצמצם את תחולת צו ביטול המכס על יבוא חלב, אך נוטים להתנגד לכך מהותית. "אנחנו עוקבים אחרי הנתונים ברמה שבועית. אנחנו לא יודעים מה יהיה מחר וצריכים להבטיח שתהיה אספקה לציבור. כל עוד אנחנו במלחמה אנחנו חייבים לנהל את הסיכונים. אם מחר תתגבר החזית הצפונית אנחנו צריכים שתהיה האפשרות לייבא".  

דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת (צילום ארכיון: דני שם טוב/ דוברות הכנסת)
דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת (צילום ארכיון: דני שם טוב/ דוברות הכנסת)

במשרד החקלאות דורשים שתוקף צו הייבוא הנוכחי יקוצר, ושכל צו עתידי שיפורסם יאפשר יבוא רק במסגרת מכסות שיחולקו על ידי המשרד, בתאם לתנאי היצור המקומי. לדברי סמנכ"ל גורמי יצור במשרד החקלאות ד"ר אסף לוי, מדובר במנגנון שיאפשר פתיחה לייבוא רק בהתאם למחסור אמיתי. "האוצר התנגד למנגנון הזה", אמר לוי, והוסיף: "אם רוצים שליטה על הייבוא, מנגנון המכסות הוא הכי מתאים, בדיוק כמו בביצים״.

עם תחילת הלחימה, עלה הצורך לתת מענה לתרחיש עתידי של פגיעה ביכולת הייצור או ההפצה בצפון הארץ, משרד החקלאות המליץ לפתוח באופן מידי מכסה מיוחדת לתקופת המלחמה לייבוא בפטור ממכס של עד 10 מיליון ליטר חלב ניגר לחודש (33% מצריכת החלב בישראל) למשך של 3 חודשים, אשר תחולק בהתאם לתנאי היצור המקומי ואשר תיבחן כל חודש מחדש בהתאם למצב השוק. זאת בניגוד לעמדת משרד האוצר, שתכנן לפתוח את הייבוא למשך של 6 חודשים, ללא הגבלה, וללא התחשבות במצב הענף בישראל. 

בענף החלב זועמים על התעקשות האוצר להמשיך בייבוא החלב על אף שאין מחסור, על אחת כמה וכמה נוכח המאמצים האדירים שעושים בענף לספק את הצריכה המקומית. 

״מייצרים חלב מפוקח בלבד במלוא התפוקה, עצרנו כל מוצר אחר״

לדברי ענת גרוס שון, מנכ"לית חטיבת החלב של תנובה, המשמעות של פתיחת הייבוא בעת הזו היא קשה ביותר. "תנובה מספקת כ-80% מהחלב המפוקח של ישראל. חלק מהעובדים מגיעים לעבודה מאזורי העימות כי מבינים את החשיבות והמשמעות של התפקיד שלהם באספקת החלב. כשגם התעשייה וגם הרפתנים מגויסים לייצר עבור הציבור, הייבוא משדר מסר מאוד בעייתי".  

גרוס שון עדכנה את הוועדה שכל קווי ייצור החלב של תנובה פועלים במלוא התפוקה. כמו כן, הסיטה תנובה את כל כל הקווים לייצור חלב מפוקח. "עצרנו כל מוצר אחר. לא מייצרים שוקו או חלב מועשר, מייצרים רק חלב מפוקח. קווי הייצור עובדים מסביב לשעון חוץ משבת״.

מנכ"ל מועצת החלב איציק שניידר תקף את גישת שר האוצר שחתר לפתיחת הייבוא לחצי שנה: "הרפתות היו הראשונות לחזור לפעולה באזור עוטף עזה. יומיים לאחר מכן יצא הצו הארור הזה של פתיחת הייבוא כשאנחנו מתריעים שאין מחסור ואין שום סיבה לצו הזה. האמירה של המדינה כלפי הרפתנים שמתעקשים לחזור לרפת ולסכן את חייהם כדי לוודא שלא תיפגע אספקת החלב תחת אש, שמתאמצים על כל ליטר היא חמורה. אין מחסור כי אנשים מתאמצים ומבינים את גודל המשימה שלהם ואתם (האוצר) יורים להם בגלגלים״.

ח"כ אלון שוסטר (צילום: עודד קרני/לע"מ)
ח"כ אלון שוסטר (צילום: עודד קרני/לע"מ)

ח"כ אלון שוסטר (המחנה הממלכתי), לשעבר שר החקלאות: "לא הגיוני לטפל בעניין ארוך טווח בכלים קצרי טווח. אין מחסור. יש הרבה אפשרויות לפתור את התקופות שבהן יש מחסור. אפשר לעדכן את מחיר החלב המפוקח מתי שצריך על פי הטייס האוטומטי בלי לשחק משחקים, ואז יותר ישתלם למחלבות לייצר".

"אנחנו במשק מתוכנן, רוצים לשנות? תעשו את זה אחרי המלחמה. עכשיו צריך לתכנן נכון. כמו שמתכננים נכון את המלחמה, צריך לתכנן נכון את שוק החלב. תנו למחלבות את המחיר המתאים והם ייצרו. מכרסמת בי התחושה שרוצים לחרב את התכנון בענף בחסות המלחמה". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!