דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

מבשלת בירה הוסבה ליריד חקלאי של משקים שנפגעו במלחמה: "החקלאים צריכים להילחם על הקיום שלהם"

מרכז המבקרים של 'בירבזאר' במושב כפר דניאל הפך למוקד תוצרת חקלאית ישירות לצרכן | ליאור וייס, הבעלים: "הצטרפו אלינו כבר מאות אנשים, החלטנו להגיע לכמה שיותר משקים" | מיכל אליאס, חקלאית מהעוטף שמוכרת פרחים ביריד: "נותן שפיות וצבעוניות"

צוות 'בירבזאר' מתכוננים ליריד החקלאי. שני משמאל: ליאור וייס, הבעלים (צילום: אלבום פרטי)
צוות 'בירבזאר' מתכוננים ליריד החקלאי. שני משמאל: ליאור וייס, הבעלים (צילום: אלבום פרטי)
מאיה רונן

"עברנו למבשלה החדשה לפני חודש, ואז פרצה המלחמה", מספר יזם הבירה ליאור וייס, בעלי חברת 'בירבזאר'. "כמעט שאין עבודה במבשלה מאז. במקום לבזבז את הזמן, חיפשנו איך אנחנו יכולים לעזור". וייס החליט להשתמש בנכס שזה עתה עבר לרשותו לשם קיום יריד חקלאי, בו יוכלו תימכר תוצרתם של חקלאים שהמשק שלהם נפגע במלחמה ישירות לצרכנים. החל ממחר (שישי) יתקיים היריד מדי יום במרכז המבקרים של המבשלה, הממוקמת במושב השיתופי כפר דניאל, סמוך ללוד.

"לחקלאים אין זמן עכשיו לעזוב את המשק, לעמוד עם התוצרת ולמכור אותה בשוק איכרים", אומר וייס ל'דבר', "הם צריכים עכשיו להילחם על קיום המשק שלהם, להציל את היבול שעוד נשאר, לשתול ולהתכונן לעונה הבאה. בגלל המחסור בעובדים כל הקשב שלהם מופנה למשק עצמו".

וייס מספר שצוות 'בירבזאר' ארגן חמ"ל מתנדבים שייבצע את כל משימות הלוגיסטיקה והמכירה עבור החקלאים. "יש לנו חדרי קירור, עמדת פריקה למשאיות, מלגזה, משקלים, דוכנים וצי של מתנדבים שיסדרו וימכרו את התוצרת עבור החקלאים. הצטרפו אלינו כבר מאות אנשים מוכשרים ומסורים, והחלטנו להגיע לכמה שיותר משקים". הוא מספר שמנהל התפעול של החברה ידאג לקליטת הסחורה ולמעקב אחרי המכירות, ושהכסף יעבור ישירות לחקלאים דרך פלטפורמות ביט/פייבוקס.

בימים האחרונים התמלאו חדרי הקירור של המבשלה בתוצרת חקלאית מעוטף עזה, מהגליל וממשקים ברחבי הארץ שנקלעו לקשיים. וייס מציין כי במקום קיים מרחב מוגן, וכי היריד מתנהל בהתאם להנחיות ובאישור פיקוד העורף.

"כל מה שאמור להיות צבעוני ושמח נבל לחלוטין, המכירה נותנת תקווה"

עבור משפחת אליאס ממושב יתד שבעוטף עזה, המשפחה לה שייך משק הפרחים 'פרחי עמליה', היריד מחזיר את הצבע ללחיים. "משק החרציות הוא מפעל החיים של אבא שלי כבר 40 שנה", אומרת מיכל אליאס, "אחי הצטרף אליו לפני 20 שנה. זה מה שהם יודעים ואוהבים לעשות. האפשרות למכור עציצים במכירה ישירה נותנת להם את הצבעוניות והשפיות שהם צריכים. סוף סוף יש במה להתעסק, משהו שמרים אותנו, שנותן תקווה".

המשק המשפחתי ספג נזקים קשים במתקפת החמאס על המושב ב-7 באוקטובר. מחשב ההשקיה נפגע וצינור המים הראשי התפוצץ מה שהוביל להתיישבות כל הפרחים במשתלה ובחממות. בהמשך פגעה רקטה בחממות. "למזלנו לא היינו במושב בשבת" מספרת אליאס, "אנחנו אובדי עצות, שבורי לב. כל מה שאמור להיות צבעוני ושמח – נבל לחלוטין. רק עוד חצי שנה יחזרו לגדול פרחים. למזלנו, נתקלנו ביוזמה של המלאכים ממבשלת 'בירבזאר' שעוזרים כמה שהם יכולים".

בשבועות האחרונים מתארחת משפחת אליאס בכפר דניאל. כך נוצר הקשר עם ליאור וייס וצוות המבשלה. משק 'פרחי עמליה' ימכור ביריד עציצים שקיבלו מספקי הייחורים שלהם. העציצים היו מיועדים לתערוכה שבוטלה עקב המלחמה. "הספקים הם אנשים טובים שעובדים עם ההורים שלי כבר המון שנים" אומרת אליאס. "הם העבירו לנו 300 עציצים. זה מחזיר לנו את האור והצבע שכל כך חסרים לנו בשבועות האחרונים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!