דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
23.8°תל אביב
  • 20.5°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 22.3°חיפה
  • 24.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 27.5°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 25.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

שעות העבודה של אלפי מדריכי תכנית קרב נחתכו, והם ירוויחו שכר אפסי

המדריכים מועסקים במיקור חוץ דרך החברה למתנ"סים, ולכן לא נהנים מהגנה כמו שאר עובדי מערכת החינוך | החשש: גם תכנית הפיצויים לא תסייע | בראש החברה למתנ"סים עמד טל בסכס, שמונה לפרוייקטור המלחמה

הפגנה של עובדי תוכנית קרב (צילום ארכיון: תומר נויברג/פלאש 90)
הפגנה של עובדי תוכנית קרב (צילום ארכיון: תומר נויברג/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אלפי עובדים בתוכנית קרב של משרד החינוך חוששים למשכורת אוקטובר, לאחר שרובם הועסקו ברמה אפסית בגלל המלחמה. מתוך כ-3,000 עובדים יש כ-2,000 מדריכים, חלקם עובדים שעתיים, שמשכורתם החודש צפויה להיות נמוכה במיוחד. חלק מרכזי מהבעיה נוגע להשבתת מערכת החינוך לשבועיים. בהמשך החודש, חלק מהמדריכים עבדו מרחוק בזום, ואחרים עברו לעבוד עם ילדים ובני נוער מפונים במלונות ברחבי הארץ. אחרים לא עבדו כלל.

תלושי השכר של העובדים יוצאים דרך החברה למתנ"סים, קבלן ביצוע שזכה במכרז של משרד החינוך להפעלת תוכנית קרב במערכת החינוך. מנכ"ל החברה, טל בסכס, מונה בשבוע שעבר לפרויקטור מרכז השליטה האזרחי, ויצא לחל"ת מתפקידו בחברה.

צורת ההעסקה פועלת לרעת העובדים, משום שהם לא עובדים ישירים במגזר הציבורי, עם חוזה קיבוצי דומה למקובל במגזר זה, והמעסיק שלהם בפועל הוא מעין צינור.

לחברה למתנ"סים אין הכנסה מהתוכנית, מלבד מה שמגיע מבתי הספר, וממומן על ידי ההורים, משרד החינוך והרשויות המקומיות. מבחינה פורמלית, החברה למתנס"ים היא חברה לתועלת הציבור שפועלת תחת משרד החינוך, ומשום כך נמנע ממנה בעבר לקבל פיצויים שיועדו למעסיקים במגזר הפרטי בתקופת הקורונה – עובדה שמגבירה את החשש של עובדי קרב מכך שגם הפעם ייפלו בין הכיסאות ללא פיצוי.

"פונים מדריכים בוכים"

"ההנהלה אמרה לנו שהעובדים לא כלולים במתווה הממשלתי", אומרת בת שבע חג'בי, העומדת יחד עם שמחה חדד בראש ועד עובדי התכנית. "מדריכים פונים אלי ובוכים שיעיפו אותם מהבית כי לא שילמו שכר דירה, ההוצאות ממשיכות והשכר הצפוי נמוך מאוד החודש. אלו לא עובדים מהאחוזון העליון של המשתכרים. אלו עובדים בשכר נמוך שב-10 בחודש, אם לא ייכנס כל הסכום של המשכורת, הם יהיו בבעיה גדולה".

לפי חדד, היקפי ההעסקה בתוכנית מגוונים, ולרוב מדובר במשרות חלקיות. "מדובר באנשים מצוינים שעושים רבות למען הילדים, ושלחלקם תהיה בעיה לצלוח את החודש.
צריך להבין, משרד החינוך אישר לעבוד בזום רק לאחר שבועיים מתחילת המלחמה.
זה אומר שבכל מקום שבתי הספר בו היו סגורים – השכר של המדריכים נפגע מאוד".

לפי חג'בי, עד כה לא יצאו עובדים לחל"ת, אך האופציה הזו בעייתית מסיבה נוספת. "מנסים להוציא אותם לחל"ת רטרואקטיבית מה-8 בחודש, אבל החשש הוא שחייבים להיות חתומים בלשכה מהיום הראשון לחל"ת כדי להיות זכאים לדמי אבטלה. אין תשובה חד משמעית מביטוח לאומי שהכסף יגיע גם למי שלא חתם מתחילת אוקטובר".

מחיר ההפרטה

חדד וחג'בי חוששות שהנפילה של העובדים שוב ושוב בין הכיסאות תגרום לעזיבה משמעותית של מדריכים מקצועיים ואיכותיים, שיחפשו תעסוקה במקום אחר.

"התוכנית זוכה לשבחים בכל המדדים מכל התוכניות במשרד", אומרת אושרה שייב לרר, שעבדה בעבר בניהול התוכנית מטעם משרד החינוך. "אפשר לקחת את המדריכים המצוינים האלה, ולפזר אותם להיות עם המפונים. תנו להם ללמד שם ולעשות שם במקום לזרוק אותם הביתה, לשלם להם אבטלה, וביד שנייה להביא מורים אחרים – בלי הכשרה – סטודנטים, צעירים וצעירות ופנסיונרים. יש לכם כוח אדם כל כך איכותי".

כיום, רק חלק מעובדי תכנית קרב השתלבו בעבודה במתכונת זו, ואחרים לא עבדו כמעט בכלל. "תכנית קרב היא תוצאה של הפרטה" מסבירה שייב לרר, "במקום שהמדינה תיתן לילדי ישראל חוגים, כמו שחלק ממדינות המערב נותנות, בעיקר לאוכלוסיות מוחלשות, בישראל החליטו להפריט את זה, כאילו יש הפרדה בין לימודי ליבה לבין העשרה שהיא לא פחות חשובה. אז להגיד – זה לא שלנו, שם ניתן רק שליש, ההורים שליש והרשויות שליש – זו טעות בתפיסה לגבי הכישורים שהמדינה צריכה לספק.

"המדינה צריכה לתת את כל המטען התרבותי-חברתי שמקבלים המעמדות הגבוהים ולא מקבלים ילדים עניים, את העושר התרבותי שנחסך מהם כי הוריהם לא יכולים לשלם על זה. אבל אז המדינה אומרת לא. נעשה מאצ'ינג, גם ההורים וגם הרשויות, וככה ניתן את זה לא על בסיס קבוע. לא ניתן קביעות למורים האלה, נקרא להם מדריכים, וניתן גם להם להתמודד בשוק החופשי – הילדים לא מקבלים את מה שמגיע להם, כי בקרב אין כמעט רשויות עניות. וגם לעובדת ולעובד בתוכנית קרב אין ביטחון תעסוקתי. אפשר לבעוט בהם בכל רגע נתון".

תגובת החברה למתנ"סים: "תוכנית קרב למעורבות בחינוך מופעלת מכוח מכרז של משרד החינוך ופועלת בהתאם להנחיות המשרד. מאז תחילת הלחימה, לאור הנחיות פיקוד העורף וסגירת מוסדות החינוך, התוכנית פעלה באופן חלקי. עם זאת, החברה עשתה מאמצים לשמירה על היקפי שעות הפעילות ככל הניתן, בין היתר באמצעות הפעלה מקוונת, וזאת לטובת קהל הילדים משתתפי התוכנית ועל מנת לשמור על זכויות המדריכים.

"יצוין כי בהתאם להוראות המכרז, החברה מעבירה את שכר המדריכים, המתוקצב על ידי המשרדים, רק בכפוף לביצוע ודיווח השעות שבוצעו בפועל, ואינה רשאית לשלם עבור שעות שלא בוצעו.

"כמו יתר המעסיקים במשק, ממתינה גם החברה למתנ"סים לאישור סופי של מתווה השיפוי על ידי הממשלה כדי לפעול על פיו, ולסייע לעובדיה לקבל את כלל התשלומים שהם זכאים להם. עוד יצוין כי בהתאם להנחיית רשות המסים, מדריכי התוכנית שפונו מבתיהם יקבלו שכר מלא בגין חודש אוקטובר.

"החברה למתנ"סים תמשיך להיות מחויבת למדריכי תוכנית קרב ולפעול כדי להביא פעילויות העשרה והפגה לילדים במיוחד כעת, כשהם זקוקים לכך ביותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!