דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

פרשנות / מנסים להבעיר עוד חזית: החמאס וארגונים נוספים מסיתים לג'יהאד וטרור בגדה המערבית מאז 7 באוקטובר

סקירת ממרי - המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון | הרשתות החברתיות משמשות כפלטפורמה לעודד את תושבי הגדה לביצוע פיגועים נגד ישראל | גם גדודי חללי אל אקצ"א, הזרוע הצבאית של פת"ח, קוראים לביצוע פיגועי סכין ודריסה

פעילים בגדוד חללי אל-אקצא במצעד בשכם בספטמבר 2023 (צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90)
פעילים בגדוד חללי אל-אקצא במצעד בשכם בספטמבר 2023 (צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90)
מכון ממרי
מכון ממרי
המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
צרו קשר עם המערכת:

מאז המתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר, חמאס ממשיך בעקביות לקרוא לתושבי הגדה המערבית לסייע לחזית רצועת עזה מבחינה צבאית. כך למשל, ב-12 באוקטובר קרא בכיר חמאס חוסאם בדראן לכל נושאי הנשק בגדה "לפעול מייד", והדגיש כי "הגדה היא החזית המסוגלת יותר מכולם לסייע לעזה, לפני שנבקש סיוע מבחוץ".

הרשתות החברתיות, ובפרט רשת הטלגרם, משמשות פלטפורמה נוחה לקריאות ההסתה של חמאס לפיגועים בשטחי הגדה, זאת בהמשך ישיר למאמציהם בנושא עוד מלפני המלחמה. חשבונות רבים ברשת הטלגרם המזוהים עם ארגוני הטרור או תומכים בהם מפרסמים פוסטים המעודדים את תושבי הגדה לבצע נגד ישראלים פיגועי ירי, דקירה, דריסה ועוד.

מקום בולט תופסים בהקשר זה חשבונות המזוהים עם "הגוש האסלאמי", זרוע הסטודנטים של חמאס, הקוראים "לצאת למלחמת ג'יהאד" ולבצע פיגועי טרור, וחשבונות טלגרם ייעודיים לצורך הסתה לטרור.

פוסטר מעמוד הטלגרם 'המבוקש', הפונה לאנשי הגדה בשם זכר המחבל יחיא עייש וקורא: "עזה מחכה לנקמה שלכם" (צילום: מכון ממרי)
פוסטר מעמוד הטלגרם 'המבוקש', הפונה לאנשי הגדה בשם זכר המחבל יחיא עייש וקורא: "עזה מחכה לנקמה שלכם" (צילום: מכון ממרי)

קריאות לפיגועי טרור בגדה מופיעות גם בפלטפורמות של ארגוני טרור פלסטיניים אחרים, בכללם "גדודי חללי אל-אקצא", זרוע צבאית של תנועת פת"ח המכהנת כמפלגת השלטון ברשות הפלסטינית.

דובר חמאס לענייני ירושלים לתושבי הגדה: "בצעו פעולות איכות"

חשבון הטלגרם של חמאס בגדה המערבית פרסם ב-22 באוקטובר הודעה מטעם דובר הארגון לענייני ירושלים, מוחמד חמאדה, בה אמר: "לתפקיד הגדה ולהתקוממותה נגד הכובש ומליציות המתנחלים שלו, יש חשיבות מופלגת והשפעה על הנעת מערכת מבול אל-אקצא [השם אותו נתן חמאס למלחמה]. יש לנצל כל הזדמנות כדי להכות את מעוזי הכיבוש, את עמדותיו ואת התנחלויותיו. אני קורא לצעירים המתקוממים להזעיק זה את זה ולהתכנס בכל הצירים ובכל האזורים כדי לבצע פעולות איכותיות ואפקטיביות, וללמד את האויב לקח שאותו לא ישכח…"

גדודי חללי אל-אקצא, הקשורים לפת"ח: קוראים ל"גיוס כללי" של כל בעלי הנשק בגדה

קריאות לפיגועים בגדה המערבית הופיעו גם בחשבון טלגרם המזוהה עם "גדודי חללי אל-אקצא", הזרוע הצבאית של תנועת פת"ח. בפוסט שפורסם בחשבון ב-31 באוקטובר נכתב: "גיוס כללי… כל קל רגליים וכבד גוף – קומו וצאו לג'יהאד, בהקריבכם את רכושכם ואת נפשותיכם למען אללה… קריאה לכל בעל נשק בגדה ובירושלים [להפעילו, ואף לבצע פיגועים באמצעות] סכין או דריסה… מפקדת גדודי חללי אל-אקצא קוראת [לכם] לגיוס כללי ולהנחתת מהלומות על כל נקודות החיכוך עם האויב הישראלי [בגדה המערבית], כדי לסייע לאחינו בעזה. היו כגוף אחד…"


הגוש האסלאמי בגדה: "מי יהיה הראשון שישלח מל"ט למחסום או להתנחלות?"

חשבון הטלגרם של הגוש האסלאמי בגדה המערבית מרבה לפרסם פוסטים המסיתים לפיגועי טרור נגד ישראל. כך למשל, פוסט מה-22 באוקטובר כלל סרטון המתעד הפעלת מל"טים בידי חמאס במהלך מתקפת 7 באוקטובר, בצירוף הטקסט: "בעזה מרבים להמציא המצאות [צבאיות] למרות המצור. מי יהיה הראשון בגדה שישלח מל"ט מתאבד למחסום של האויב או להתנחלות? זה לא מסובך".
בפוסט מה-27 באוקטובר נכתב: "בכל עיר, עיירה, כפר, מחנה פליטים, שכונה וסמטה – צאו וקראו 'אללה אכבר', ושכל אחד ייצא לחסום את הצירים עם אמצעי העימות הנוח לו. [אפשר] להכין: בקבוק מולוטוב, סכין, אקדח, [רובה מסוג] M-16, [ולבצע באמצעותם] מארב. בואו עם כל מה שאתם יכולים, אל תהיו עם היושבים מאחור [קרי, שלא יוצאים למלחמה]… כל קל רגליים וכבד גוף – קומו וצאו לג'יהאד, בהקריבכם את רכושכם ואת נפשותיכם למען אללה".
אחד מסרטוני 'הגוש האסלאמי' מסביר כיצד לבצע פיגוע ירי בסיוע רכב.


'קואליציית הצעירים בגדה': קריאה לדור הצעיר להצטרף למאבק האלים בישראל

חשבון הטלגרם של סוכנות הידיעות 'שיהאב', המזוהה עם חמאס, פרסם ב-30 באוקטובר  הודעה מטעם גוף בשם 'קואליציית הצעירים בגדה', שכלל מסרי הסתה ברוח הודעות "הגוש האסלאמי":

"… [למאמינים] אשר יוצאים נגדם למלחמה, ניתנת בזאת רשות [להשיב מלחמה], כי נגרם להם עוול. אללה יכול לחוש לעזרתם…

הו המוני עמנו העצום בגדה הכבושה … הו כל צעירי הגדה, הו אהובי גוב [האריות], גדוד [ג'נין] וגדודי [עז אל-דין אל-קסאם], הו מחדשי העימות… הו צעירי הגדה הכבושה ובנותיה… עכשיו הגיע תורנו, קדימה למען אללה. המשיכו את המערכה המפוארת של עמנו בעזה ובגדה, על בסיס רוח המאבק והסולידריות עם בני עמנו בכל מקום, ומתוך נאמנות לדמם הטהור של השהידים שלנו ושל גיבורי הצליחה המפוארת [של הגבול] ב-7 באוקטובר [2023]…

[הגיע הזמן] שהצעירים יתחילו לאסוף צמיגים ולשרוף אותם בנקודות החיכוך; שהידיים המיומנות הטהורות יתחילו למלא את בקבוקי המולוטוב; שכל אחד מכם יצטייד בצעיף שלו [כדי להסתיר את פניו], ושגבורתה ומהפכתה של הגדה יושבו אליה.

אחיכם: קואליציית צעירי הגדה".

חשבונות ייעודיים בטלגרם נותנים הנחיות ספציפיות לביצוע פיגועים

בפלטפורמת הטלגרם ישנם כמה חשבונות המוקדשים כולם להסתה של תושבי הגדה המערבית לביצוע פיגועים נגד ישראל, כגון חשבונות בשם "המבוקש" ו-"הנוער המתקומם", שכנראה מזוהים עם תנועת החמאס. קמפיינים רבים בחשבונות אלה, כוללים הנחיות לפיגועים ספציפיים, החל מביצוע פיגועי דקירה, עבור בהשלכת בקבוקי תבערה ומטעני חבלה, וכלה בפיגועי התאבדות באוטובוסים.

"הו אנשי הגדה, מי יעשה תהילה" (מלווה בתמונת אוטובוס, רמז לביצוע פיגוע תופת באוטובוסים), "הו בן הגדה המערבית, צווארי המתנחלים מחכים לקומנדו הסכינים", "[זרוק את בקבוק] המולוטוב שלך ושרוף את הג'יפים שלהם, ו"הכן את מטעני הצינור שלך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!