דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

מספר התקריות האנטישמיות בצרפת זינק פי 27 מתחילת המלחמה: "לא מסתובבים ברחוב עם כיפה"

מאז 7 באוקטובר נרשמו במדינה 1,040 אירועי אנטישמיות, החמור ביניהם הוא דקירת תושבת העיר ליון בשבת האחרונה וריסוס צלב קרס על ביתה | תיירי טוביאנה, סגן נשיא קרן היסוד ותושב ליון: "החוקים מגנים על היהודים, אבל השופטים נוטים להקל במקרה של פשעים אנטישמיים. אנחנו פוחדים"

תושבים ברחוב לצד בתים שסומנו במגן דוד בפריז, צרפת (צילום: AP Photo/Michel Euler, Pool)
תושבים ברחוב לצד בתים שסומנו במגן דוד בפריז, צרפת (צילום: AP Photo/Michel Euler, Pool)
אוריאל לוי

שבת בצהריים. בניין מגורים בליון, העיר השנייה בגודלה בבצרפת. גבר אלמוני דפק בחוזקה על דלת אחת הדירות. הדיירת, אישה יהודייה בת שלושים, פתחה את הדלת ומיד נדקרה פעמיים. הגבר נמלט. האישה פונתה לבית החולים ומצבה יציב. על דלת הדירה נראה צלב קרס, ושכנים העידו לעיתונות הצרפתית כי הוא לא היה שם לפני האירוע. עם זאת, משטרת ליון סרבה לקבוע כי הרקע לתקיפה הוא אנטישמיות.

"פתחנו בחקירה ואנחנו נבחן את המניע לדקירה", הודיע המשטרה לתקשורת, "אחד החשדות שנבדקים הוא כי התקיפה התבצעה ממניע אנטישמי".

תיירי טוביאנה (60), סגן נשיא קרן היסוד בצרפת ותושב ליון, אומר שתגובה זו של המשטרה לאירוע הדקירה בליון אינה יוצאת דופן. "המשטרה אף פעם לא ממהרת לקבוע שאירוע נגרם ממניע אנטישמי. במקרה הזה, שמעתי מיודעי דבר שהמשטרה מבקשת לבדוק אם בן זוגה לשעבר של הנדקרת, שנמצאת בהליכי גירושין, מעורב במאורע. בינתיים התוקף לא אותר, וגם בן זוגה לשעבר לא."

"החוק בצרפת מחמיר עם פגיעות אנטישמיות", אומר טוביאנה, "הבעיה בצרפת איננה בחוקים, שמגנים על היהודים היטב, אלא באכיפה ובמערכת המשפט. השופטים נוטים להקל במקרים של פשעים על רקע אנטישמי."

תיירי טוביאנה, סגן נשיא קרן היסוד בצרפת. "האנטישמיות מתפרצת כל פעם שיש מלחמה בישראל" (צילום: אלבום פרטי)
תיירי טוביאנה, סגן נשיא קרן היסוד בצרפת. "האנטישמיות מתפרצת כל פעם שיש מלחמה בישראל" (צילום: אלבום פרטי)

מאז טבח ה-7 באוקטובר חלה התגברות משמעותית בגילויי האנטישמיות בצרפת. מגני דוד רוססו על דירות בהם מתגוררים יהודים בפריז ועל בית הספר היהודי בליון; צעירים קראו להרג כל היהודים במטרו בפריז; כתובת 'הכניסה אסורה ליהודים' רוססה מחוץ לחנות בליון. תוך 28 ימים דווחו בצרפת 1,040 אירועים אנטישמיים – ממוצע של 37 אירועים מדי יום. לשם השוואה, בשנת 2022 דווחו פחות מ-500 אירועים אנטישמיים במשך כל השנה, ממוצע של פחות משניים ליום. כלומר, זינוק של פי 27, בממוצע. מאז תחילת המאה ה-21 דווחו במדינה כ-14,000 אירועי אנטישמיות.

"האנטישמיות בצרפת היא לא תופעה חדשה" מסביר טוביאנה, "בעשורים האחרונים האנטישמיות מתפרצת כל פעם שיש מלחמה בישראל. מרבית האירועים האנטישמיים מגיעים מהציבור המוסלמי והערבי, אולם האנטישמיות רווחת גם בימין הקיצוני ובחוגי השמאל."

כיצד מגיבים יהודי צרפת לאירועים?
"אנחנו פוחדים. לא מסתובבים ברחוב עם כיפה, לא מדברים בעברית בחוץ. אני שומע מנשים שהן מסתירות את זהותן היהודית מחוץ לבית, לא לוקחות את הילדים לקניות, מנסות לעשות קניות באמצע השבוע כי אלו זמנים יש פחות בני אדם בחוץ. יש לנו אבטחה פרטית ומשטרתית בכל המוסדות היהודיים – במיוחד בבתי כנסת ובבתי ספר."

אתה צופה התגברות בעלייה לארץ?
"העלייה מצרפת במגמת התגברות בעשור האחרון. אני חושב שההתפרצות הזו תחזק את המגמה. עם זאת, יש לציין שגם אם המספרים גדלים ויגדלו, עדיין מדובר במיעוט – רוב היהודים שחיים בצרפת לא יעלו לארץ בקרוב."

טוביאנה מבחינתו, מרגיש את המגמה במשפחתו ומתכנן להצטרף אליה באופן אישי: "אני שמח שהילדים שלי החליטו לעלות לארץ. גם אני ואשתי, בעזרת השם, נעלה לארץ בקרוב."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!