דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ב' באייר תשפ"ד 10.05.24
31.4°תל אביב
  • 27.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 29.6°באר שבע
  • 29.4°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 23.9°צפת
  • 30.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

מזכ"ל האיחוד החקלאי: "פתרון המלונות הגיע לקצה, המדינה יכולה להסב אלפי מבנים למגורים זמניים"

דודו קוכמן פנה לשרי השיכון והפנים בקריאה להוציא לפועל הוראת שעה דחופה, שתעזור לאזרחים רבים שפונו מביתם | בראיון ל'דבר' הוא אומר: "קיבלתי פנייה מעשרות מושבים וקיבוצים ברחבי הארץ שרוצים לעזור לאנשים להתאקלם בקהילות אמיתיות - המדינה רק צריכה לפעול"

קבלת שבת של קיבוץ רעים במלון באילת (צילום: דוד טברסקי)
קבלת שבת של קיבוץ רעים במלון באילת (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

מזכ"ל האיחוד החקלאי, דודו קוכמן, שלח אתמול (שני) מכתב לשר השיכון, יצחק גולדקנופף ושר הפנים, משה ארבל מזכ"ל קורא למדינה להוציא לפועל הוראת שעה דחופה להסבת מבנים למגורים, עבור עשרות אלפי המפונים שאינם צפויים לשוב לביתם בקרוב וכרגע למדינה אין פתרון לטווח ארוך היכן למקם אותם.

"פתרון המלונות הגיע לקצה, משפחות לא יכולות לחיות בהם חודשים", אומר קוכמן ל'דבר'. "בימים האחרונים קיבלתי פנייה מעשרות מושבים וקיבוצים ברחבי הארץ, שאינם נמצאים בגבולות, על כך שיש בתחומם מבנים נטושים רבים, שניתן להסב בקלות למבני מגורים זמניים. המגזר הכפרי רואה בזה את הדבר הראוי לעשות – לעזור לאנשים להתאקלם בקהילות אמיתיות לאלו שגרים ביישובים ובערים".

מזכ"ל האיחוד החקלאי, דודו קוכמן (צילום: אלבום פרטי)
מזכ"ל האיחוד החקלאי, דודו קוכמן (צילום: אלבום פרטי)

קריאתו של קוכמן קיבלה השראה מהמדיניות אותה הוביל אריאל שרון בתור שר השיכון בתחילת שנות ה-90, אז הגיעו לישראל רבבות עולים חדשים מברית המועצות. "בלי חקיקה, שרון, שהכיר את זה שבמרחב הכפרי יש כמות גדולה של מבנים לא משומשים. קידם שתי תקנות שאפשרו לפעולת ההסבה להתרחש במהירות ובכך מצא פתרונות דיור לתקופה של בין חמש לעשר שנים", אומר קוכמן. "המבנים שכללו לולים, מחסנים, מכולות ושאר מתקנים שנמצאים בשפע בהתיישבות הוסבו למבנים עם תשתיות מתאימות".

"יש לנו קהילה שיכולה לתמוך – זה מה שהמפונים צריכים כרגע"

לדבריו, כדי לקדם את המהלך כל שנדרש הוא לשנות את התקנה במנהל מקרקעי ישראל, עליה אחראי משרד השיכון, ולאפשר לפתח את הצינורות הבירוקרטיים במנהלת התכנון – שתאפשר את ביצוע ההסבה בפועל. כל אלו דורשים את חתימתם של שר השיכון ושר הפנים, ללא צורך בחקיקה או אישור ממשלה.

לדעתו, רוב היישובים לא יצטרכו סיוע נוסף מהמדינה, ואם כן, יהיה נכון לשקול איך נותנים אותו בהמשך הדרך. "על רקע המבצע הביטחוני, הוראת השעה האחרונה שהתקבלה במועצה לתכנון ובנייה אפשרה להתקין ממדים ללא היתר בכל הארץ תוך שבועיים", אומר קוכמן. "זו דוגמא לכך שההסבה ניתנת לביצוע מהיר – המדינה רק צריכה לפעול".

לדבריו, פתרון המושבים והקיבוצים עונה על הצורך ליציבות ומגורים נוחים ביחד עם גישה לכל התשתיות הציבוריות, מה שאין באזורי המלונות. "יש לנו גנים, מעונות, סופר, בית כנסת, בית ספר אזורי – והכי חשוב, קהילה שיכולה לסייע לתמוך. זה מה שהמפונים צריכים כרגע".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!