בימים כתיקונם, חודש נובמבר הוא חודש מבצעים, סיילים ודילים. מגוון ימים שהפכו לסמל, כמו "יום הרווקים הסינים", "בלאק פריידי" ו"סייבר מאנדיי", בתוספת הקרבה לחג המולד ומסורות שהפכו עולמיות, מגבירים משמעותית את המכירות בארץ ובעולם.
הטבח הנוראי ב-7 באוקטובר היה אות הפתיחה למלחמה שעדיין מתקיימת בכמה חזיתות, והשביתה חלקים רבים במדינה. אפילו אילת השקטה התערערה באיום טילים ואזעקות. החזית הכלכלית נפתחה עוד בימים הראשונים ללחימה, אבל בנובמבר מצטרף אליה אתגר נוסף – הבחירה של הצרכנים לקנות תוצרת ישראלית.
מבדיקה שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 51% מהעסקים בישראל דיווחו על פגיעה חמורה בהכנסות בעקבות המלחמה. גם הייצור, ואיתו הייצוא, נפגעו, עקב מחסור בעובדים, השבתת מפעלים וגם עיכובים באספקה העולמית. כל אלו הם תזכורת לכך שישראל היא אמנם חלק מעולם גלובאלי, אבל התלות הלוקאלית שלה גדולה לאין שיעור מאיך שהיא נתפסת בתודעה.
***
כמו שהציבור הישראלי התגייס בצורה בלתי רגילה לחזק את החזית והעורף, שכמעט אחד הם במדינה קטנה כמו ישראל, הוא נדרש גם לבחור לקנות תוצרת ישראלית. מהקניות בסופר, דרך החנויות בקניון ועד ההזמנות באינטרנט – זה הזמן לבחור בייצור ישראלי.
גם בעתות שלום הבחירה בין מקומי לעולמי משמעותית לשוק הישראלי, אבל בזמן מלחמה היא אפילו צורך קיומי. נכון, אם מסתכלים על התוויות של רוב הביגוד בישראל לא נראה שהוא מיוצר פה. מדינות כמו בנגלדש, סין והודו ישלטו. אבל כל קנייה ומכירה בחנויות ישראליות תהיה משמעותית למחזור העסקים הנוכחי.
***
אפשר לבחור בתוך הסופרמרקט מוצרים המיוצרים בישראל, ולהעדיף חברות מזון ישראליות. אפשר לבחור בקניון מותגים המיוצרים בישראל. אפשר לתעדף קנייה מאתרים בחו"ל על אלו שבארץ, למרות המחירים הגבוהים יותר. אפשר לשים לב לסוחרים המקומיים בחנויות קטנות, שאין להם את הגיבוי של הרשתות הגדולות, ולקנות מהם.
במצב בו כ-150 אלף איש שלא ישנים בביתם כי פונו עקב סכנת המלחמה, עם גיוס מילואים נרחב, אולי זה מרגיש מנותק להגיד שאפשר לבחור. אבל אולי דווקא כי המצב הכללי קיצוני כל כך, בחירות קטנות של השגרה הן אלו שיכולות ליצור את ההבדל. גם להרגשה האישית, אבל בייחוד למצב הכלכלי. כדי שהקריאה "ביחד ננצח" תקבל משמעות גם בכיס.