דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דעה / הקריאה "ביחד ננצח" צריכה לקבל משמעות גם בסל הקניות

למרות מבצעי הענק של נובמבר באתרי השופינג, הישראלים נדרשים לצאת מדפוס הקניות המוכר ולהעדיף תוצרת ישראלית | אם בעתות שלום הבחירה בין מקומי לעולמי משמעותית לשוק הישראלי, בזמן מלחמה היא צורך קיומי

ישראלים קונים תוצרת חקלאית מעוטף עזה, אחרי הטבח ב-7 באוקטובר (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
ישראלים קונים תוצרת חקלאית מעוטף עזה, אחרי הטבח ב-7 באוקטובר (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

בימים כתיקונם, חודש נובמבר הוא חודש מבצעים, סיילים ודילים. מגוון ימים שהפכו לסמל, כמו "יום הרווקים הסינים", "בלאק פריידי" ו"סייבר מאנדיי", בתוספת הקרבה לחג המולד ומסורות שהפכו עולמיות, מגבירים משמעותית את המכירות בארץ ובעולם.

הטבח הנוראי ב-7 באוקטובר היה אות הפתיחה למלחמה שעדיין מתקיימת בכמה חזיתות, והשביתה חלקים רבים במדינה. אפילו אילת השקטה התערערה באיום טילים ואזעקות. החזית הכלכלית נפתחה עוד בימים הראשונים ללחימה, אבל בנובמבר מצטרף אליה אתגר נוסף – הבחירה של הצרכנים לקנות תוצרת ישראלית.

מבדיקה שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 51% מהעסקים בישראל דיווחו על פגיעה חמורה בהכנסות בעקבות המלחמה. גם הייצור, ואיתו הייצוא, נפגעו, עקב מחסור בעובדים, השבתת מפעלים וגם עיכובים באספקה העולמית. כל אלו הם תזכורת לכך שישראל היא אמנם חלק מעולם גלובאלי, אבל התלות הלוקאלית שלה גדולה לאין שיעור מאיך שהיא נתפסת בתודעה.

***

כמו שהציבור הישראלי התגייס בצורה בלתי רגילה לחזק את החזית והעורף, שכמעט אחד הם במדינה קטנה כמו ישראל, הוא נדרש גם לבחור לקנות תוצרת ישראלית. מהקניות בסופר, דרך החנויות בקניון ועד ההזמנות באינטרנט – זה הזמן לבחור בייצור ישראלי.

מתנדבים עם תושבי קיבוץ בארי במלון בים המלח, לאחר שפונו מבתיהם (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
מתנדבים עם תושבי קיבוץ בארי במלון בים המלח, לאחר שפונו מבתיהם (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

גם בעתות שלום הבחירה בין מקומי לעולמי משמעותית לשוק הישראלי, אבל בזמן מלחמה היא אפילו צורך קיומי. נכון, אם מסתכלים על התוויות של רוב הביגוד בישראל לא נראה שהוא מיוצר פה. מדינות כמו בנגלדש, סין והודו ישלטו. אבל כל קנייה ומכירה בחנויות ישראליות תהיה משמעותית למחזור העסקים הנוכחי.

***

אפשר לבחור בתוך הסופרמרקט מוצרים המיוצרים בישראל, ולהעדיף חברות מזון ישראליות. אפשר לבחור בקניון מותגים המיוצרים בישראל. אפשר לתעדף קנייה מאתרים בחו"ל על אלו שבארץ, למרות המחירים הגבוהים יותר. אפשר לשים לב לסוחרים המקומיים בחנויות קטנות, שאין להם את הגיבוי של הרשתות הגדולות, ולקנות מהם.

במצב בו כ-150 אלף איש שלא ישנים בביתם כי פונו עקב סכנת המלחמה, עם גיוס מילואים נרחב, אולי זה מרגיש מנותק להגיד שאפשר לבחור. אבל אולי דווקא כי המצב הכללי קיצוני כל כך, בחירות קטנות של השגרה הן אלו שיכולות ליצור את ההבדל. גם להרגשה האישית, אבל בייחוד למצב הכלכלי. כדי שהקריאה "ביחד ננצח" תקבל משמעות גם בכיס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!