דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

"קטאר היא הארנק של הטרור הג'יהאדיסטי בעולם. איך ישראל רואה בה מתווכת?"

ישראל מתחנפת למי שמימנה את החמאס, המצרים יכולים לנהל משא ומתן במקומם, ונתניהו מגונן על הקונספציה שהוא עצמו יצר: יגאל כרמון, ראש מכון 'ממרי' לחקר המזרח התיכון, קורא לשינוי מוחלט במקומה של קטאר במערכה

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן עם מנהיג קטאר שיח אחמד אל ת'אני במפגש בקטאר, 13 באוקטובר 2023 (צילום: AP, ג'קלין מרטין)
שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן עם מנהיג קטאר שיח אחמד אל ת'אני במפגש בקטאר, 13 באוקטובר 2023 (צילום: AP, ג'קלין מרטין)
טל כספין
גל רקובר
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

"קטאר מממנת את החמאס ואת חיזבאללה וממשלת ישראל מחבקת אותה ומתחנפת אליה כמתווכת" אומר ל'דבר' יגאל כרמון, נשיא ומייסד מכון 'ממרי', המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון. לכרמון ניסיון של עשרות שנים בחקר האזור ובתחום הביטחוני בכלל, והוא מלא ביקורת על היחס של ישראל וארה"ב לאמירות קטאר.

"לרוב הציבור במערב, כולל אנשי ממשל מהרמות הגבוהות ביותר, אין מושג לגבי מה שכול מוכר ירקות בעולם הערבי יודע", הוא אומר. "קטאר היא אויבת המערב, מממנת ומגינה על ארגוני טרור במיליארדי דולרים ואחראית על הסתה בלתי פוסקת נגד ארה"ב, ישראל והמערב".

לשיטתו, ראש הממשלה בנימין נתניהו שבוי בקונספציה שהוא עצמו יצר ביחסים עם המדינה, מכיוון שהוא חושש שיאשימו אותו בכך שהעצמת תפקידה של קטאר הוביל להתחזקות חמאס. בתקופה האחרונה ניסה כרמון להיפגש עם משפחות החטופים כדי להעביר להם מסר ברור: אסור להפוך את קטאר למתווכת.

קטאר היא הארנק, איראן מאמנת ומכווינה

כרמון, אל"ם במיל', שימש בעבר כראש המנהל האזרחי וכיועץ לחימה בטרור לשלושה ראשי ממשלה. ב-1998 הוא הקים את מכון ממר"י, העוסק בחקר התקשורת במזרח התיכון והנגשתה לציבור במערב, ומאז הוא מכהן כנשיאו. ב-1 בספטמבר, פרסם המכון אזהרה מאת כרמון המדווחת על שורה של סימנים מעידים לאפשרות של מלחמה בספטמבר-אוקטובר. "כולם ידעו והתריעו אבל דבקו בפרשנות שמדובר בעוד אימון, הצגה שהם עושים בשביל עצמם".

במאמר שפורסם לפני שבוע, הבעת ביקורת חריפה על היחס לקטאר. למה?
"קטאר היא התומכת מס' 1 בטרור איסלאמיסטי, אבל היא הצליחה לקנות את מקומה בעולם המערבי על ידי פיזור סכומי כסף אדירים לכל עבר. דרך השקעות כספיות אדירות באירופה היא הצליחה לעמעם את מה שהיא באמת וליצור לעצמה דימוי של כוח לגיטימי".

ראש מכון ממר"י יגאל כרמון (צילום: תמיר דורטל/ויקימדיה)
ראש מכון ממר"י יגאל כרמון (צילום: תמיר דורטל/ויקימדיה)

כרמון לא מדבר רק על מעשיים פומביים, כמו אירוח המונדיאל האחרון. כך לדוגמה בעשור האחרון השקיעה קטאר כ-25 מיליארדי דולרים בגרמניה והיא מחזיקה מניות רבות במספר תאגידי ענק גרמניים בינלאומיים, ביניהם תאגיד הרכב פולקסוואגן (11% מהמניות) ודויטשה בנק (6% מהמניות), הבנק הגדול המדינה.

מהן הדוגמאות לתמיכת קטאר בטרור?
"לקטאר תפקיד מרכזי בתמיכה בשלל ארגוני ופעולות טרור במשך עשורים ובכללם כמובן החמאס וחיזבאללה. מתקפת הטרור על מגדלי התאומים ב-11 בספטמבר 2001 היא אחד מהשיאים. ב-1996, ה-FBI הגיע לקטאר לעצור את חאלד שיח' מוחמד, שעתיד היה להיות המוח מאחורי המתקפה, והודיע על כך אך ורק לאמיר הקטארי. כאשר האמריקאים הגיעו, מוחמד נעלם, ומאוחר יותר התברר ששר בממשלת קטאר, בן משפחת השלטון אל ת'אני, החביא אותו.

"עוד דוגמה מובהקת מגיעה מאפגיניסטן. הקטארים מימנו את הטאליבן במשך שנים, עד שב-2001 השתלט הארגון על קאבול הבירה בהפיכה שגבתה את חייהם של 13 אנשי צבא אמריקאים. מאוחר יותר האמריקאים הנאיביים הודו לקטארים שמימנו ובנו את הטאליבן, על הסיוע בהוצאת אנשיהם. לא ייאמן."

קטאר ומשפחת אל ת'אני ששולטת בה, היא ג'יהאדיסטית או אופרטוניסטית?
"אין שום קשר בין משפחת אל תא'ני לאיסלם, מדובר בתמיכה אופורטוניסטית לגמרי. אל ת'אני היא משפחת פשע המשתמשת בטרור האיסלמיסטי כאחד משני מגנים לקיומה. קטאר היא המדינה המוסלמית היחידה שלא סבלה מפיגוע מעולם, ויש לכך סיבה. בשעת מצוקה, כמו מתקפה סעודית, גדודים, חטיבות ודיוויזיות של טרוריסטים, שבמשך שנים מומנו על ידי קטאר, כמו הטאליבן, יגיעו להגן עליה."

ומהו המגן השני?
"הנאיביות האמריקאית. לאמריקאים בסיס צבאי בקטאר והוא מה שעוצר את שכנותיה של קטאר מלתקוף אותה. האמריקאים מודים לקטארים על מה שהם חושבים שהוא טובה עבורם. הקטארים עורכים אימונים עם משמרות המהפכה האיראניות והאמריקאים חושבים שהם בעלי בריתם. ואם האמריקאים נאיביים, אז מה אנחנו?"

אבל האם אין חשיבות לקטאר כמדינה מתווכת?
"קטאר לא מתווכת. היא מייצגת את הטרוריסטים. התפקיד שלה הוא לתת לחמאס חזות מהוגנת של אנשים עם חליפות והעובדה שממשלת ישראל משתפת עם זה פעולה היא פשע. אין שום יתרון בפנייה לקטאר לתיווך ולהפך. מדובר במתנה לטרוריסטים של חמאס שרוצחים אותנו, ולאלו הממנים אותם."

קטאר היא גם זו שמכוונת את פעולת חמאס?
"קטאר היא לא מכווינה. היא הארנק, היא מספקת את המימון. בעשור האחרון הם מימנו את חמאס במיליארד וחצי דולרים בערוצים גלויים באישור ממשלת ישראל ובמי יודע כמה בערוצים אחרים. לאיראנים אין כסף. הם מתקשים במימון הצרכים של עצמם. הם מספקים אימון צבאי, הדרכה, וסיוע בתכנון, אבל קטאר היא המממנת."

יש שיסכימו עם הביקורת, אבל יגידו שעכשיו אין מה לעשות, אנחנו צריכים אותה
"זה יותר ממגוחך. דווקא עכשיו, ברגע הקשה, צריך להתייחס לקטאר כמו מה שהיא, כי ככה היא תפעל. מאוחר יותר זה כבר לא ישנה."

"המצרים לא מבינים למה אנחנו כופים עליהם את חמאס"

איך אפשר להוציא את קטאר מהמשוואה?
"קודם כל להיעזר בתיווך מצרי בלבד. אין דבר שהקטארים יכולים לתת לנו שהמצרים לא. והעובדה שמשפחות החטופים נפגשו עם השגריר הקטארי היא טעות נוראית שמצביעה על העצות הרעות שהמשפחות מקבלות. מצרים היא מדינה שיש לנו אתה הסכם שלום, שמקיימת מגעים רציפים עמנו ועם החמאס ושמתעבת את החמאס ואת קטאר. המצרים לא מבינים למה אנחנו כופים עליהם את חמאס, באיוולת נוראית שהיא ממש פשע. שנית, משא ומתן מנהלים באמצעות מנופי לחץ לא באמצעות ליקוקים והתחנפויות".

אתה מתכוון לציוץ של ראש המל"ל צחי הנגבי, בו הוא הודה לקטאר?
"בין היתר. הציוץ הזה הוא חרפה. הקטארים ביקשו את הציוץ הזה".

מעבר להוצאתם מהמגעים, אילו מנופי לחץ יש לישראל מול הקטארים?
"אנחנו צריכים להעביר בכל הצינורות את המסר שאנחנו רואים בהם אחראיים לשלום החטופים. אתם נושאי דברו של החמאס, אתם אחראים על גורל החטופים ואם הם ייפגעו, אתם תשלמו את המחיר.

"יש לנו יכולת לגבות מהם מחיר, ואם הקטארים ירגישו שהם נפגעים, שכלכלתם משתבשת, ששני מיליון הזרים בורחים, הם ידאגו שהחמאס ישחרר את החטופים".

איך אפשר לפגוע בהם?
"מתקפות סייבר. אנחנו צריכים לגייס את ענקיות הסייבר למתקפות שישבשו את המערכות הפנימיות שלהם. שוב, ברגע שהקטארים ייפגעו, הם ידאגו שהחטופים יוחזרו. אבל במקום זה, מגייסים אנשים שיש להם אינטרס כלכלי בקטאר לעסוק בסוגיית החטופים ולייעץ למשפחות וזו בושה". (כרמון מתייחס לפרסום ב'דה מרקר' על כך שהאלוף במילואים יואב מרדכי, שגויס לסוגיית השבויים, שותף בעסקים עם הפועלים עם ממשלת קטאר).

מה לגבי רשת אל-ג'זירה, שבבעלות קטאר, האם היא פועלת בעצמאות או לפי הוראות מהשלטון הקטארי?
"הקטארים נתנו את רשת אל-ג'זירה לחמאס והחמאס משתמש בה לצרכי התעמולה ולצרכים הצבאיים שלו. אל-ג'זירה משדרת את מסרי חמאס, ומוסרת לחמאס מידע צבאי מהשטח, בזמן שמפקדי חמאס קבורים בבונקרים עמוק באדמה. הרשת מדווחת על ריכוזי צה"ל, מתווה מטרות ומראיינת גנרלים ערביים שנותנים לחמאס עצות צבאיות על גבי המסך. צה"ל קרא לתושבי רצועת עזה לנוע לדרום הרצועה ובאל-ג'זירה, כדי לסכל את המעבר, משדרים שמי שמנסה לעבור נורה.

"הדבר המטורף הוא שמי שמעלה את אל-ג'זירה לאוויר, גם בישראל וגם ברצועה, הם הוט ויס! שיפסיקו את השידורים!".

מדוע הממשלה הישראלית נמנעה מסגירת התחנה למרות שהייתה לה את האפשרות?
"הייעוץ המשפטי התיר את סגירת התחנה אבל מי שמנע אותו הוא נתניהו. למה? כי פעולה כזו תחשוף את קטאר כאויב ונתניהו הוא זה שהוביל במשך שנים את מדיניות העברת הכספים מקטאר לחמאס."

מהו המקור לטעות של הממשלה הישראלית בנוגע לקטאר?
"כפי שהתפרסם ב'הארץ', נתניהו הסביר לחברי סיעתו שמי שרוצה למנוע הקמת מדינה פלסטינית צריך לתמוך בהעברת הכספים הקטארים לחמאס. ב-2020, כשהרצי הלוי כיהן כאלוף פיקוד דרום, נתניהו שלח אותו ואת יוסי כהן, ראש המוסד, לקטאר לבקש עוד כסף עבור חמאס".

אל מול ציר איראן – קטאר עומד ציר נגדי בהובלת סעודיה שעוין את חמאס ומעוניין בקיום קשרים עם ישראל, ארה"ב והמערב. מהי תגובת סעודיה ובעלות בריתה לאירועים?
"המדינות האלו רוצות לראות אותנו מחסלים את חמאס אבל צריך להבין שהן מתמודדות עם תמיכה ציבורית ענקית בחמאס. ברחבי העולם המוסלמי מתקיימות הפגנות ענק שהן לא רק נגד ישראל, אלא נגד המשטרים שלהם. במרוקו התקיימה הפגנת ענק, במצרים מצליחים עוד לשלוט בהמון, בסעודיה כמובן שלא מתירים הפגנות כאלו.

"הציבור היחיד שלא חגג את פעולת חמאס הוא ערביי ישראל, עוד לפני שהפגנות נאסרו. הם יודעים בדיוק עם מי יש להם עסק, הם יודעים את מה שכל מוכר ירקות בעולם הערבי יודע ואת מה שלאמריקאים ולישראלים אין מושג לגביו. הם גילו חוט שדרה מוסרי. למרבה הצער אי אפשר להגיד את זה על הנהגת ערביי ישראל, שלמעט מנסור עבאס לא הוקיעה את מעשי התועבה של חמאס בצורה ברורה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!