דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

מתווה הפיצויים לחקלאים אושר בוועדת הכלכלה, ויכלול יישובים עד 40 ק"מ מהגבול עם עזה

המתווה קובע שחקלאים מיישובים בטווח בין 20 ק״מ ל-40 ק״מ מהגבול יהיו זכאים לפיצויים על פי "מסלולים ירוקים נורמטיביים" לחקלאים, שיגבשו מס רכוש ומשרד החקלאות תוך 10 ימים | החוק יאושר בוועדת הכספים בימים הקרובים, ויובא לאישור במליאת הכנסת

זריעת תפוחי אדמה בשדות לב הנגב (צילום: משרד החקלאות)
זריעת תפוחי אדמה בשדות לב הנגב (צילום: משרד החקלאות)
מאיה רונן

ועדת הכלכלה אישרה אתמול (רביעי) את מתווה הפיצויים על נזקים שנגרמו לחקלאים כתוצאה מהמלחמה. החוק יאושר בוועדת הכספים בימים הקרובים, ולאחר מכן יובא לאישור מליאת הכנסת.

על פי המתווה, יישובים עד 7 ק"מ מהגבול עם רצועת עזה יקבלו פיצויים על פי המסלול האדום, ללא מסגרת גג. ביישובים שמסומנים כ"כתומים" במפת פיקוד העורף ונמצאים בין 7 ל-20 ק״מ מהגבול, תהיה לחקלאים זכאות לפיצוי על הנזק ואובדן הרווח לפי "מסלול אדום", תחת מסגרת גג של 3 מיליון שקלים לעוסק לחודש. במועצה האזורית מרחבים, היישובים בטחה, גילת ותפרח ייחשבו עד 20 ק"מ מהגבול.

לחקלאים בישובים עד 20 ק"מ מהגבול תהיה האפשרות לבחור בין המסלול האדום לבין המסלול הירוק. יישובים בטווח בין 20 ק״מ ל-40 ק״מ מהגבול יהיו זכאים לפיצויים על פי "מסלולים ירוקים נורמטיביים" לחקלאים, שיגבשו מס רכוש ומשרד החקלאות בעשרת הימים הקרובים. הזכאות לפיצוי תחול גם על חקלאים שמקיימים פעילות חקלאית באזורים אלה, גם אם אינם מתגוררים באזור.

חקלאים ביישובים עד 9 ק״מ מהגבול עם לבנון יהיו זכאים לפיצויים על פי המסלול האדום, ופיצוי מלא בגין אובדן הרווח. גם במקרה זה תהיה לחקלאי אפשרות לבחור בין המסלול האדום לירוק. גם חקלאי שמקיים פעילות חקלאית ביישוב עד 9 ק"מ מהגבול, אבל לא מתגורר בטווח יהיה זכאי לפיצוי. מס רכוש ומשרד החקלאות יגבשו "מסלולים ירוקים נורמטיביים" לחקלאים הזכאים לפיצוי כאמור.

בשאר הארץ ייקבע מתווה לחקלאים בהתאמות ובשינויים לעומת המתווה הכללי שיחול על כל העסקים. הוסכם שהפרש המחזורים בין השנה הנוכחית לשנה הקודמת יחושב לפי 4 החודשים ספטמבר-דצמבר. עוד הוחלט על הגדלה של המחזורים והגדלה של אחוז הפיצוי מ-22% מההוצאות השוטפות במתווה המקורי ל-47% מההוצאות השוטפות. בהתאם למתווה שחל על כלל העסקים, גם עוסקים בענף החקלאות יוכלו, באישור מנהל מס רכוש, להגדיל את אחוז הפיצוי עד פי 1.5, ובכל מקרה לא יותר מ-70%.

התאחדות חקלאי ישראל: "מתווה ראוי"

מתווה הפיצויים הייחודי לענף החקלאות גובש בחודש האחרון בוועדת הכלכלה. "אנחנו עושים משהו שלא נעשה מעולם בכנסת", אמר יו"ר הוועדה דוד ביטן. "בזכות המומחיות של חברי ועדת הכלכלה בנושא החקלאות, הגעתי להסדר עם יו"ר ועדת הכספים. ועדת הכלכלה תסכם את העקרונות למתווה הפיצוי לחקלאים, והם יועברו לייעוץ המשפטי של ועדת הכספים. לאחר מכן ועדת הכספים תצביע על המתווה כפי שאנחנו מנסחים אותו".

גיבוש המתווה הוא תוצאה של שיתוף פעולה נדיר בין נציגי בית המחוקקים, שרי הממשלה ואנשי המקצוע במשרדים וארגוני החקלאים. לקחו בו חלק חברי ועדות הכספים והכלכלה, שר האוצר, שר החקלאות, מנכ"ל משרד החקלאות אורן לביא, וסמנכ"ל בכיר במשרד החקלאות, צביקה כהן.

"מתווה הפיצויים שגובש הוא בשורה משמעותית לחקלאים שספגו מכה קשה מאז פרוץ המלחמה", אמר שר החקלאות אבי דיכטר. "מהרגע הראשון נלחמנו כדי להרחיב את אזורי הפיצויים מעל 7 ק״מ בדרום, כך שההגדלה עד 40 ק״מ היא מתבקשת וחשובה. נמשיך לדאוג שהחקלאות תוכל להשתקם ולשגשג".

מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא: "אנחנו מנהלים משא ומתן ופועלים להשגת מתווה פיצויים ייעודי לחקלאות ולחקלאים החל מהשבועות הראשונים למלחמה. זאת כדי להבטיח שמירה על החקלאות והחקלאים בישראל, ועל הרציפות התפקודית וביטחון המזון במדינת ישראל. נמשיך להוביל מהלכים בין משרדיים ושיתוף פעולה מלא עם ועדות הכנסת כדי לחזק את החקלאות הישראלית".

התאחדות חקלאי ישראל: ״מדובר במתווה ראוי שיבטיח את הרציפות התפקודית של החקלאות במהלך המלחמה ואחריה. לראשונה, המתווה לא עוסק רק ביישובים שנמצאים צמוד לגבולות עם עזה ולבנון, אלא הורחב בהתאמות עד 40 ק״מ מהגבול, מה שיחזק משמעותית את החקלאות באזורים אלה. כעת, אנחנו פועלים לדייק את המתווה, וליצור ביחד עם משרד החקלאות ומס רכוש התאמה של המסלולים השונים לחקלאים.

"כל המעורבים גילו קשב רב לבעיות, ויצירתיות רבה במציאת פתרונות למען החקלאים שנפגעו, ועבור עתידה של החקלאות הישראלית. במהלך החודש האחרון עמלנו ביחד על מתווה פיצויים שישקם את החקלאות הישראלית. האתגרים עוד רבים, במיוחד אתגר המחסור בידיים עובדות, ונמשיך לעבוד ללא לאות וללא הרף כדי לקדם פתרונות בכל התחומים״.

נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי: "מדובר במתווה פיצויים ומענקים למגזר החקלאי שלא היה כדוגמתו, ואנחנו נמשיך לדייק אותו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!