דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

"לא חיוני למאמצי המלחמה ולחוסן העורף": סמוטריץ' מקדם קיצוץ של 250 מיליון ש"ח מהתמיכה הישירה בחקלאים

שר האוצר כתב להנהלת משרדו שתקציב התמיכות הישירות לחקלאים הוא מקור אפשרי לקיצוץ לצורכי המלחמה | האיחוד החקלאי: "באוצר עדיין לא הפנימו שחקלאות היא חלק מהביטחון"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
מאיה רונן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתכנן לקצץ 250 מיליון שקלים מתקציב התמיכה הישירה בחקלאות, למימון הוצאות הממשלה לצורכי המלחמה.

משרד האוצר מבקש לתקצב את התמיכה בחקלאות עקב נזקי המלחמה ב-478 מיליון שקלים, בעזרת תקציב התמיכה הישירה שהובטח לחקלאים כנגד הפחתת המכס על יבוא פירות וירקות, על פי צו שחתם עליו באופן חד-צדדי שר האוצר הקודם אביגדור ליברמן. התמיכה עדיין לא שולמה לחקלאים, אף ששתי פעימות של הפחתת המכסים כבר בוצעו בשנה וחצי מאז נחתם הצו.

בשבועיים האחרונים פעל במשרד האוצר צוות מקצועי בראשות מנכ"ל המשרד ובהשתתפות הממונה על התקציבים והחשב הכללי, שעסק באיתור מקורות אפשריים לשינוי סדרי עדיפויות במסגרת תקציב המדינה המאושר ל-2023 ובבחינת השימושים הנדרשים.

במכתב ששלח סמוטריץ' להנהלת המשרד מפורטים סעיפי התקציב שמוצע לקצץ בהם למימון המלחמה. בין המקורות שסימן סמוטריץ', סומן גם סעיף "הסכם החקלאות" על סך 250 מיליון שקלים, כאחד המקורות הפוטנציאליים "שאינם נוגעים לפעילות הליבה של המשרד (ממנו ייגרעו). בשלב זה של השנה גריעתם לא גורמת נזק שעולה על התועלת, הן מפאת חשיבותם לצמיחת המשק בטווח הבינוני והארוך, והן מפאת רציפות פעילות המשרד ושמטרתם אינה חיונית למאמצי המלחמה או לחוסן הלאומי של העורף".

התקציב שיועד לתמיכה ישירה בחקלאים סומן על פי המכתב כ"כספים קואליציוניים" שכלשון המכתב: "טרם חויבו, או טרם בוצעה הפעילות שבגינם הם אמורים היו להשתלם".

שר החקלאות אבי דיכטר: ״מדובר בתמיכות אישיות שמעולם לא ניתנו לחקלאים למרות שהן הובטחו על רקע שתי פעימות של הפחתת מכסים בממשלה הקודמת. לקראת תיקוני התקציב בשבוע הבא, הדרישות התקציביות שעל רובן יש הסכמה יעלו על הסכום הזה. במשבר החקלאות מה-7 באוקטובר אין שום אפשרות שמשרד החקלאות לא יתוגבר בתקציב ולכן אסור להתייחס לסכום כזה או אחר, עד שלא תתייצב התמונה המלאה״.

עו"ד דודו קוכמן, מזכ"ל תנועת האיחוד החקלאי: "באוצר עדיין לא הפנימו שחקלאות היא חלק מהביטחון. הבטחת חקלאות ישראלית היא צו השעה. בעוד החברה האזרחית מצביעה ברגליים ובידיים בהתנדבות בשטח ובמבצעי רכישות של תוצרת ישראלית, ממשיך האוצר להכות בחקלאים. כספים אלה היו צריכים כבר להגיע לחקלאים על פתיחת ייבוא פרוע. זו עזות מצח ואובדן דרך. הגיע הזמן שהממשלה והעומד בראשה יבטיחו, לא רק במילים, שחקלאות ישראלית תחוזק ותפרח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!