דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב המדינה

תקציב המדינה / יו"ר ועדת הכספים גפני: "לא היה תקציב שהוקדש לו זמן כל כך קצר"

מליאת הכנסת החלה לדון אתמול (ג') בחוק התקציב וחוק ההסדרים, לקראת אישורם הסופי הלילה. גם בקואליציה מודים: הליך אישור התקציב היה בעייתי. באופוזיציה ביקרו את הקיצוץ הרוחבי ואת העברת "הכספים הפוליטיים" לח"כים

מליאת הכנסת במהלך הדיונים על התקציב הדו שנתי (צילום: פלאש 90)
מליאת הכנסת במהלך הדיונים על התקציב הדו שנתי (צילום: פלאש 90)
דוד טברסקי

"לא היה תקציב כזה שהוקדש לו זמן כל כך קצר, אני לא זוכר מקרה כזה", אמר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) כשהציג אמש (שלישי) במליאת הכנסת את הנוסח הסופי של חוק התקציב וחוק ההסדרים. גם יושבי ראש של ועדות נוספות ציינו את הבעייתיות שבהליך החקיקה המזורז של חוק ההסדרים.

חברי הכנסת מהאופוזיציה ביקרו בדיון את הקיצוץ הרוחבי וכן את העברת "הכספים הפוליטיים" לחברי כנסת שונים בתמורה לתמיכתם באישורו. הדיון במליאת הכנסת לאישור חוק התקציב 2018-2017 וחוק ההסדרים בקריאה שנייה ושלישית יימשך היום (רביעי) עד שעות הלילה המאוחרות. הוא יכלול דיון במאות הסתייגויות שהגישה האופוזיציה.

ח"כ גפני, המכהן בכנסת משנת 1988 כמעט ברציפות, תיאר את הבעייתיות בדיון המזורז על התקציב הקרוב ואת נסיונותיו לתקן עיוותים בהם נתקל ברפורמות השונות. "מטבע הדברים, התנגדתי לחוק מיסוי דירה שלישית, לא הסתרתי את זה", אמר ח"כ גפני, "אני איש קואליציה. אני מקבל את עמדת הממשלה. אני מנסה לתקן כיושב-ראש הוועדה את מה שנדרש לתקן, במהלך הדיון בלילה תיקנו את החוק באופן יסודי. אני לא מצדיק את זה, אני לא מביע את דעתי, אני לא הממשלה. אני בסך הכול מייצג את הכנסת, את הוועדה.

"אתן לכם דוגמה בה רתחתי מזעם", המשיך גפני מעל הדוכן. "אנחנו עוברים סעיף-סעיף. מגיעים לסעיף שאם אדם קשיש קנה דירה שלישית – לא ריגל למען רוסיה, לא עשה שום עבירה פלילית – קנה דירה שלישית. היו לו כספי פנסיה. היה כתוב בחוק, שהאיש הזה הקשיש, שקנה דירה שלישית, יילקח למאסר חמש שנים. אמרתי שאני לא מסכים לזה בשום אופן. קשיש שקנה דירה שלישית, חייבים לתלות אותו בכיכר העיר. כל פרק העונשין נמחק בדיון", אמר.

גפני ציין לטובה את ביטול חוק ערי העולים הישן שהפלה בין רשויות מקומיות. הוא הוסיף כי ויתר על הגדלת קצבאות הילדים, שהיא חלק מההסכם הקואליציוני בין יהדות התורה לליכוד, בעקבות טענת האוצר שאין לכך מספיק כסף. יחד עם זאת בירך על יצירת תוכנית חסכון לכל ילד. בנוסף לכך, זקף לזכותו גפני את דחיית ההחלטה להאריך בשנתיים את גיל הפרישה לפנסיות של נשים, החלטה אותה תיאר כלא צודקת ושנעשה באופן חפוז מדי. הוא ציין לחיוב את הכספים שרשות שדות התעופה תעביר לממשלה לצד הורדת מס החברות, שלטענו יגדיל את הצמיחה וההשקעה.

"אני חושב שבאופן בסיסי חוק ההסדרים צריך להצטמצם למינימום" אמר יו"ר ועדת הפנים ח"כ דודי אמסלם (ליכוד). "מה שקרה כאן זה דבר שמבחינתי הוא לא רציני, ואם זה היה תלוי בי הייתי מעלים את האירוע הזה. לא יכול להיות שאנחנו מחוקקים חוקים, מבוקר עד לילה נשארים כאן, וחלק מהאנשים אפילו לא מבינים את המהות. אבל הסטופר התחיל, אז צריך לרוץ. לכן באופן בסיסי צריך לעשות איזושהי חשיבה עמוקה בנושא, בוודאי לא צמוד לתקציב, כי זה מה שנקרא שלא מנסים לשנות בדקה ה-90, אבל לדעתי, אחרי שנאשר את התקציב – אני חושב, אדוני היושב-ראש, כדאי שתעשה חשיבה ותביא החלטה לכנסת כדי להעלים את הסיפור הזה. זה מביא אותנו למקומות לא נכונים."

ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) דיבר בשבחו של חוק ההסדרים: "הדיונים שקיימנו, וזה שנה שנייה שיש לי זכות בוועדה להוביל אותם, עושים הרבה-הרבה מאוד סדר, הרבה מאוד החלטות בקצב רציני מאוד, ומתקבלות החלטות שמאפשרות רפורמות שלאורך השנה זה מבזבז הרבה מאוד זמן למערכת של הכנסת ולחברי הכנסת בעצמם", אמר.

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) ביקרה בחריפות את הקיצוץ הרוחבי שנערך ברגע האחרון בתקציבי המשרדים, לטענת האוצר כדי לממן את המשך הפעלת רשות השידור ופינוי עמונה. "קיצוץ רוחבי הוא קיצוץ טיפש, הוא קיצוץ עצל, הוא קיצוץ חסר הבחנה, הוא פשוט גיליוטינה עיוורת שיורדת באבחה אחת. קיצוץ רוחבי זה פשוט קיצוץ שנופל על כל המשרדים בבת אחת ולא מתעמקים אפילו בסוגיה איפה אפשר לקצץ ואיפה לא. פשוט מורידים את הראש מכלל המשרדים. 5.3 מיליארד שקלים ברווחה, בבריאות, בחינוך, בביטחון הפנים. כל המיליונים הקטנים האלה, שכל אחד מהם עשה טובה וגירד, באמת בכוונה טובה מאוד, פשוט נמחקים מפני הקיצוץ הזה. והקיצוץ הזה הוא לא חד פעמי, הוא בבסיס התקציב."

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) ביקר את העברת התקציב כדו-שנתי. "למה הממשלה מבזה את תקנון הכנסת  דרך התקציב הדו שנתי? בשביל השלטון הפוליטי. התקציב הוא תקציב רע, ללא מעוף. ללא מנועי צמיחה. ללא מענה אמיתי למצוקות ולקשיים האמיתיים של אזרחי ישראל. דרך התקציב אתם, הממשלה, נאבקים על הישרדותכם הפוליטית." מנגד ביקר פרי את כחלון על הגדלת הגירעון ופריצת כלל ההוצאה – " החלטתם להגדיל את הגירעון על חשבון העתיד של כולנו רק בשביל אתנן פוליטי, לרוב סקטוריאלי ומתוך שיקולים צרים", אמר ח"כ פרי.

חברים רבים מהאופוזיציה שעלו לנאום לאחר מכן התייחסו בביקורת קשה לכספים הפוליטיים שקיבלו מספר חברי כנסת מהקואליציה בשביל להצביע בעד התקציב. "אתמול בלילה ניתן אתנן של 300 מיליון שקלים לתשעה חברי כנסת. אותו סכום, חברות וחברים, שניתן למיליון וחצי אנשים עם מוגבלות במדינת ישראל, מתוכם 200,000 מקבלי קצבה. זה הצדק שלנו וזה הניצחון של המעטים מול הרבים. תשעה חברי כנסת, גברתי, מול מיליון וחצי אזרחים", אמר ח"כ גילאון. גילאון הזכיר שבקופת האוצר ישנם מעל 36 מיליארד שח עודפים, שלפי דבריו יכלו לספק לישראל עוד 8 צוללות, ביחד עם קצבה ראויה לנכים, זקנים ודיור ציבורי.

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) התייחס לזה שמדובר בכסף קטן ושהבעיות העיקריות עומדות במרכז המחשבה על התקציב שאינו מצביע על סדר עדיפויות ברור לצמצום הפערים "נתנו לתקשורת ולעצמנו להתעסק בכסף הקטן של המתנות ולא דיברנו על הדברים העיקריים, למה אם הדברים הם חשובים אז הם לא בבסיס התקציב? כולם עוזרים לבני נוער ובתי עלמין. אז תכניסו לבסיס התקציב. למה בשוחד פוליטי?"

דיוני התקציב יתחדשו היום (רביעי) בשעה 9:00. בשעה 14:00 ייערך דיון מסכם בו יישאו דברים יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני), יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) והשר משה כחלון (כולנו). ההצבעות תתחלנה בשעה 15:00, אלא אם יוותרו חלק מהח"כים על זמן הדיבור שלהם. ואז הן יוקדמו. הצבעה תתקיים על לא יותר מ-220 הסתייגויות, כפי שיקבעו נציגי האופוזיציה. לאחר מכן יצביעו הח"כים על אישורו הסופי של חוק התקציב, וכן של שני חוקים המגלמים בתוכם את אוסף הרפורמות הנלוות לתקציב – חוק התכנית הכלכלית וחוק ההתייעלות הכלכלית, שכונו בעבר "חוק ההסדרים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!