דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
30.4°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 26.7°חיפה
  • 26.1°אשדוד
  • 33.9°באר שבע
  • 37.4°אילת
  • 36.0°טבריה
  • 27.1°צפת
  • 30.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק במלחמה

הממשלה אישרה: עשרת אלפים עובדים זרים יגיעו לישראל כמענה למחסור באתרי הבנייה

העובדים צפויים להגיע בהליך מהיר, שלא מתוך הסכמים בילטרליים (בין מדינתיים), ולדברי משרד הבינוי "תוך שמירה על העקרונות של הסכמים אלו" | ב'קו לעובד' ביקרו את המהלך: "חוששים שללא ההסכמים העובדים יהיו עובדים מוחלשים, החשופים לפגיעה ולניצול"

עובדי בניין צעירים באתר בנייה (צילום: גיל יערי/ פלאש90)
עובדי בניין צעירים באתר בנייה (צילום: גיל יערי/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, להבאתם ארצה של 10,000 עובדים זרים לענף הבניין עד סוף 2023. עובדים אלו ייקלטו בהליך מהיר, שלא מתוך הסכמים בילטרליים (בין מדינתיים), ולדברי משרד הבינוי "תוך שמירה על העקרונות של הסכמים אלו". בארגון 'קו לעובד' ביקרו את המהלך והזהירו מאפשרות של ניצול העובדים.

במקביל, המשרד ממשיך לקדם גם ערוץ לקידום הסכמים בילטרליים עם מדינות שונות, ולאחרונה נחתם הסכם הבילטרלי עם הודו. בשבוע שעבר אישרה הממשלה גם הבאת כ-5,000 עובדים לענף החקלאות שלא באמצעות הסכמים בילטרליים.

הסכמים בילטרליים, מטרתם להסדיר הן את הליכי הגיוס והמיון של העובדים טרם הגעתם לישראל, ובעיקר להסדיר מנגנוני הגנה על זכויות העובדים, לרבות מנגנונים שימנעו גביית תמי תיווך גבוהים ואסורים מהם, שכן דמי תיווך שכאלו עושים אותם בעלי חוב עם הגעתם לארץ, ולפיכך חשופים יותר לפגיעה ולניצול מתוך חשש להפסיד את מקום העבודה ואת ההיתר – דבר שיגרום לכך שלא יוכלו להשיב את חובם.

תופעת דמי התיווך ומהגרי עבודה בעלי החוב קשורה בעולם עם התופעה של אחזקה בתנאי עבדות, והעסקת עובדים באופן שאינו בטוח – שכן עובדים שכאלו חוששים יותר להעיר או לדרוש תנאי עבודה בטוחים. נזכיר כי ענף הבניה הוא הענף המסוכן ביותר בישראל, ובכל שנה נהרגים בו לבדו למעלה מ-30 עובדים. מאז תחילת 2023 נהרגו בענף זה לבדו בישראל 43 עובדים.

במשרד השיכון מסרו כי הם מיושמים במקביל גם צעדים נוספים בנושא ובהם הגדלת מכסת העובדים הזרים ב-23,000 עובדים, הארכת אשרות השהייה של עובדים זרים שנמצאים בארץ, האצת כניסתן של טכנולוגיות חדשות בבנייה מתועשת וכן קיצור הליכים בירוקרטיים.

החלטה זו מקודמת כהשלמה לשורת צעדים שנועדו לטפל במחסור הפועלים בענף בשל המצב החירום במדינה, כאשר מכסת העובדים הזרים שעמדה על 30,000 עובדים, הוגדלה בעוד 20,000 עובדים. זאת לצד, עבודה של משרד הבינוי והשיכון לייעול מנגנון ההקצאה של חברות הביצוע הזרות עם מכסה העומדת על 12,000 עובדים והגדלתה בעוד כ- 3,000 עובדים.

בנוסף, משרד הבינוי והשיכון פועל לקידום מואץ של שימוש בטכנולוגיות חדשניות מתועשות לבנייה למגורים, אשר יסייעו בבנייה עם הפחתה של כמות העובדים הנדרשים, ויקצרו את משך הבנייה. כמו כן מתקיימות בדיקות בנושא קיצור הליכי ביורוקרטיה.

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף: "המשך תפקוד ורציפות העבודה הם צו השעה. שימור היכולות בענף  הבנייה, משמעותו דאגה לקורת הגג לה זקוקים כל תושבי המדינה, וזה לא יכול להמתין לתום הלחימה. לפי הערכות המתבצעות במשרדנו יום יום, אנו מייצרים יחד עם שותפינו במשרדי הממשלה ובעלי המקצוע פתרונות מיידים במענה לצרכי השטח, ולצידם מבססים כלים לשמירה על הענף פעיל וחזק גם בטווח הארוך״.

מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: "בימי חירום אלו גיבוש החלטות יעיל וקידומם בהתאם למציאות המשתנה והתוצאות בשטח, הוא הכרח ומבוצע באופן שעתי. ההחלטה שאנו מקדמים היום הינה חלק מסל כלים שלם עליו אנו עומלים במטרה לתת פתרון מהיר לעבודות שלא ניתן להשביתן, לייצר המשכיות בתחום ולמזער את הנזק לענף. נמשיך לבחון את ההתפתחויות בתחום ולקדם פתרונות אחראיים להמשך תפקודו התקין של ענף הבנייה, גם תוך כדי שגרת החירום בה אנו נמצאים וגם לימי השגרה שיגיעו״.

קו לעובד: "חוששים שללא הסכמים בילטרליים העובדים שיגיעו לישראל יהיו עובדים מוחלשים החשופים לפגיעה ולניצול"

בארגון קו לעובד ביקרו את הבאת העובדים ללא הסכמים בילטרליים. בארגון מסרו כי אחת המטרות המרכזיות של ההסכמים הבילטרליים היא הבטחת מנגנונים לשמירה על תנאיהם וזכויותיהם של העובדים, לרבות מנגנונים למניעת גביה של דמי תיווך גבוהים. עובדים המובאים ללא הסכמים בילטרליים חשופים יותר למצב בו הם מגיעים לישראל כשעל כתפיהם חוב גדול, והדבר פוגע בכוח המיקוח שלהם והופך אותם פגיעים יותר לניצול ולפגיעה בעבודה.

"אנו מודעים כמובן לצורך החירומי בעובדים שנוצר בעובדים בענפי הבניין והחקלאות אך חוששים שללא הסכמים בילטרליים העובדים שיגיעו לישראל יהיו עובדים מוחלשים החשופים לפגיעה ולניצול, שלאו דווקא מבינים את מציאות המלחמה אליה הם מגיעים. אין להביא עובדים זרים לסכנה ביטחונית כשהם משועבדים לחובות, שכן הדבר עלול לחבל בחופש הבחירה שלהם באם חלילה תחריף הלחימה או תתרחב".

בארגון הדגישו כי בין ההרוגים, החטופים והנעדרים ממתקפת חמאס ב-7 בנובמבר, יש מהגרי עבודה רבים. "יש לוודא בכל אמצעי כי אין ניצול לרעה של המצב כדי לחזור לשיטות פסולות שסופן לפגוע בזכויות העובדים בענפים אלו ובכלכלה הישראלית, ויש להתחייב בהחלטה כי לאחר המלחמה ישראל תישאר מחויבת לגיוס עובדים זרים אך ורק באמצעות הסכמים בילטרליים, על מנת שלא ייווצר סחף פרוע לעבר גביית דמי תיווך ורווחים בלתי חוקיים".

גם יו"ר CIMI, המרכז להגירה בינלאומית ולקליטה, העוסק בהבאת עובדים זרים, מסר שלצד ההבנה לקשיים בבניין ובחקלאות "יש להביא עובדים רק במסגרת ההסכמים הבילטרליים שמובילה רשות ההגירה ואין לחזור לימים בהם נאלצו העובדים להשתעבד ולשלם אלפי דולרים לחברות כח אדם, למאכרים למתווכים". לדבריו, להתגבר על הקשיים ולהביא עובדים במסגרת ההסכמים הבילטרליים בדיוק כפי שהגיעו עד עתה. "ההסכמים הוכיחו עצמם בחקלאות בבנין ובסיעוד ומנעו תופעות של עבדות מודרנית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!