דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
23.1°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 23.2°אשדוד
  • 23.8°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 26.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק במלחמה

משרד הכלכלה: מסתמן מחסור באספקת תוצרת טרייה, כ-19% מכוח העבודה הישראלי מושבת בשל הלחימה

הנתונים לקוחים מדו"ח מצב המשק הישראלי שפרסם המשרד | עוד דיווח המשרד כי יצאו מישראל עד כה כ-128,000 מתוך כ-135,000 עובדים פלסטינים

ירקות טריים שזה עתה נקטפו ממתינים לאריזה (צילום: שי ניר)
ירקות טריים לקראת אריזה (צילום: שי ניר)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מסתמן מחסור אפשרי באספקת תוצרת טרייה – כך עולה מדו"ח מצב המשק הישראלי והמגזר העסקי במלחמה, אותו פרסם היום (שני) משרד הכלכלה והתעשייה. על פי הדו"ח, מוצרים כמו פירות, ירקות, ביצים וחלב עלולים להיות במחסור, בשל הקטנת נפח הייצור באזורי עימות וכן עקב צמצום מדינות הייבוא.  עליית מחירים מתונה צפויה ביחס למוצרים אלו.

בדו"ח נכתב כי שרשרת האספקה על כל חלקיה פועל באופן תקין, ושמלאי המזון ברשתות תקין אף הוא. עם זאת, נכתב כי נדרש לעדכן את מלאי החירום האסטרטגי לתרחיש ייחוס מעודכן שלוקח בחשבון את ההתפתחויות האחרונות, וכי משרד האוצר נמנע מהעברת התקציב הדרוש לשם כך.

כושר הייצור של משחטות וירקות בשימורים הצטמצם ב-20% לעומת השגרה. לעומת זאת, כושר הייצור של מאפיות הצטמצם ב-10%, ושל מחלבות – ב-1% בלבד.

כמות העובדים הלא ישראלים הפעילים במשק קטנה פי 2

על פי הדו"ח כ-19% מכוח העבודה הישראלי מושבת בעקבות המלחמה. כ-400,000 עובדים, שהם כ-10% מהעובדים הישראלים, מושבתים באופן ישיר (הגדרה שכוללת אנשי מילואים ותושבי אזורים שפונו); כ-360,000 עובדים, שהם כ-9% מהעובדים הישראלים, מושבתים באופן עקיף (הגדרה שכוללת הורים לילדים עד גיל 10 וענפים שנפגעו מירידה בביקושים).

כ-50% מכוח העבודה הלא ישראלי במשק מושבת. הסיבה המרכזית לכך היא הפסקת פעילותם של פלסטינים: כ-128,000 עובדים פלסטינים יצאו מהארץ, ורק כ-7,000 נשארו. מבין העובדים הזרים, עד כה יצאו מהארץ כ-12,000, לעומת כ-129,000 שנשארו. כ-79% מהעובדים הלא ישראלים בענף הבינוי וכ-44% מהעובדים הלא ישראלים בענף החקלאות חסרים בהשוואה לתקופה שקדמה למלחמה.

מרבית העסקים צופים שהכנסותיהם באוקטובר יתכווצו בלמעלה מ-50% לעומת השגרה

בשבועיים הראשונים למלחמה הופיעה ירידה של כ-20% בהוצאות משקי בית בכרטיס אשראי. בסוף השבוע האחרון נראתה עלייה בהוצאות אלו. ירידת ההוצאה הייתה חדה במיוחד בענפים כמו טיסות, בתי מלון והשכרת רכב, וחינוך ופנאי, זאת לעומת עלייה בהוצאות ברשתות מזון.

יותר ממחצית העסקים צופים פגיעה של למעלה מ-50% בהכנסותיהם באוקטובר לעומת השגרה. בענפי הבינוי ושירותי מזון ומשקאות, מעל 70% מהעסקים צופים פגיעה כזו.

בתעשייה ניכרים קשיים עקב מחסור בעובדים, בעיות לוגיסטיות ובעיות תזרימיות. קיימים דיווחים על עיכוב בשינוע סחורות למפעלים ולשווקי יצוא, כשהסיבה המרכזית לכך היא מחסור בנהגים. כמו כן, עלויות השינוע של סחורות בין לאומיות באוויר ובים עלו עקב המצב הבטחוני. המלחמה הביאה לירידה של כ-80% בכמות המטוסים נושאי המטען שפעלו בישראל לשם ייבוא וייצוא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!