דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
22.5°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 20.9°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.9°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטופים והנעדרים

"לצלב האדום אין כוחות אכיפה כדי להגיע לחטופים בעזה. מנהיגי העולם צריכים לעצור את הטירוף הזה"

פרופ' דורית ניצן, לשעבר בכירה בארגון הבריאות העולמי, מסבירה את תפקיד הארגון ההומניטרי לצד ארגונים נוספים: "הם מנסים עכשיו בשקט לקשר בין הצדדים. אם הם יצליחו לחבר בין הפוליטיקאים ותיפתח פרצה, הם ייכנסו בה ויבקרו את השבויים"

פרופ' דורית ניצן, בכנס של משפחות החטופים (צילום: דפנה איזברוך)
פרופ' דורית ניצן, בכנס של משפחות החטופים (צילום: דפנה איזברוך)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"לצלב האדום הבינלאומי אין כוחות אכיפה. כל עוד חמאס מסרב לתת להם לבקר את החטופים או להעביר לו את רשימת התרופות שהם זקוקים להן, הם לא יכולים לגרום לו להסכים לכך. זה התפקיד של הפוליטיקאים העולמיים", כך אומרת ל'דבר' פרופ' דורית ניצן, לשעבר ראש מערך החירום של ארגון הבריאות העולמי באזור אירופה, והאחראית על תגובת הארגון למלחמה באוקראינה. השיחה איתה התקיימה סמוך למסיבת עיתונאים בינלאומית של מטה משפחות החטופים והנעדרים בנושא מצבן הרפואי של הנשים שנחטפו.

הדרישה לאפשר לצלב האדום הבינלאומי לבקר את 239 החטופים הישראלים המוחזקים על ידי חמאס בעזה, או להעביר להם תרופות מצילות חיים שהם זקוקים להן, נדחתה עד כה על ידי ארגון הטרור. עם זאת, פרופ' ניצן מסבירה שבמצבים כאלו הצלב האדום הבינלאומי פועל בעיקר מאחורי הקלעים כדי לנסות לסייע, ומשרטטת את תפקידם של הארגונים הבינלאומיים הנוספים.

"מה שהצלב האדום הבינלאומי יכולים לעשות זה לפנות בצורה דיסקרטית לכל הצדדים המעורבים, לגשר בין הפוליטיקאים השונים, ולעודד אותם לדרוש עמידה באמנת ג'נבה", אומרת ניצן, "והם אכן עושים זאת. הם מנסים עכשיו בשקט לקשר בין הצדדים, למצוא אנשי חמאס שמוכנים להיכנס למשא ומתן על נושא השבויים. המשא ומתן יכול להתבצע דרך קטאר, או דרך רוסיה, או דרך כל גורם אחר. אסור להם לדבר על זה. אם הם יצליחו לחבר בין הפוליטיקאים ותיפתח פרצה, הם ייכנסו בה ויבקרו את השבויים".

מה אחריותו של ארגון הצלב האדום הבינלאומי כלפי שבויים?
"הצלב האדום הבינלאומי הוא גוף נפרד מהצלב האדום, שהיא פדרציה של גופי חירום, שגם מגן דוד אדום שלנו חבר בה. הצלב האדום הבינלאומי הגוף המבצע של אמנת ג'נבה. יש ארבע אמנות ג'נבה, כולן מתעסקות במחויבויות של מדינות לאזרחים אחת של השנייה. הצלב האדום הבינלאומי אמונים על יישום אמנת ג'נבה, שזה אומר בין היתר לבקר שבויי מלחמה, להעביר להם תרופות, ולארגן את שחרורם. תפקידם הוא גם לדאוג לשבויים, וגם להשמיע את קולם החוצה. אבל כאמור, אין להם כוחות אכיפה לכך".

ומה תפקיד ארגון הבריאות העולמי?
"ארגון הבריאות העולמי הוא ארגון שבחוקה שלו מצווה לעזור למדינות במצבי חירום עם צרכי בריאות שהן לא מצליחות להעמיד בכוחות עצמן. מי שצריך סיוע, הם מסייעים לו. ארגון הבריאות העולמי הביע את סלידתו מהחטיפות שביצע חמאס. יו"ר הארגון, ד"ר תדרוס, אפילו ביקר את משפחות החטופים. יחד עם זאת, הם מאוד מוטרדים ממצב הבריאותי בעזה".

"הם יכולים לעזור לצלב האדום למצוא אנשים שיקשרו אותם עם חמאס, והם עושים את זה. כמו הצלב האדום, הם עושים זאת בשקט. אנחנו לא צריכים להיבהל שהארגונים האלה לא מעדכנים אותנו על הניסיונות שלהם לפרוץ פתח לחטופים, כי הרבה מהעבודה שהם עושים היא חשאית. כן צריך לוודא שהם עושים את עבודתם, ולכן טוב להזכיר להם, וזה תפקידנו. יש חשש שעזה כובשת את תשומת הלב, ואני חושבת שאפשר להבין את זה".

ושאר הארגונים הבינלאומיים?
"יש עוד ארגונים רלוונטיים. יוניס"ף (UNICEF) הוא ארגון החירום של הילדים. הייתי מצפה שהם יגידו משהו על הילדים החטופים, והם לא אמרו. UNHCR הוא ארגון הפליטים, איתם אני לא חושבת שישראל יצרה קשר בנושא העקורים הישראליים שפונו מהצפון ומעוטף עזה, אבל אני חושבת שכדאי להתחיל לדבר איתם. הם צריכים להבין שיש לנו בעיות קשות והרבה אזרחים שלא יכולים לחזור לביתם שבאזורי מלחמה, ושנצטרך להקים פה מחנות פליטים. הם צריכים להבין שאם לא יהיה פה ביטחון אז יהיו מיליוני פליטים, גם מעזה וגם מישראל, ונציף את אירופה".

אז מי אחראי על המצב שבו עברו 38 ימים ועדיין אין קשר עם החטופים שבעזה?
"אני מצפה שמנהיגי העולם יגידו: הצלב האדום לא מצליח ליצור כל קשר עם החטופים. חמאס צריכים לציית להסכמים הבינלאומיים, אבל זה לא מעניין אותם. אין לנו מה לעשות עם זה, חוץ מלקרוא למנהיגי העולם להטיל סנקציות על חמאס. שיפסיקו להעביר להם כסף! שהעולם יבין שמי שמשתף פעולה עם חמאס עומד נגד הצדק. מנהיגי העולם צריכים לעצור את הטירוף הזה".

מה עוד יכול לעזור?
"הלוואי שתיכנס לייצג את ישראל איזו דמות חזקה כמו הילרי קלינטון או טוני בלייר, מישהו עם כריזמה, שיצליח להזיז את הגורמים הפוליטיים של הצד השני".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!