דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטופים והנעדרים

אות חיים מאליזבת צורקוב, חוקרת ישראלית חטופה בעיראק: "החוטפים מזכירים לעולם שגם הם פועלים נגד ישראל"

סרטון של צורקוב פורסם בערוץ המזוהה עם מיליציה פרו איראנית | היא מדברת על המלחמה בעזה, מה שמעיד על כך שצולם לאחרונה, ו"מתוודה" על היותה מרגלת | ד"ר רונן זיידל, חוקר עיראק מאוניברסיטת תל אביב: "שמו בפיה טקסט שנועד לאיים על השיעים הליברלים"

אליזבת צורקוב בסרטון שפורסם
אליזבת צורקוב בסרטון שפורסם
אוריאל לוי

סרטון המכיל אות חיים ראשון מאליזבט צורקוב, הישראלית שנחטפה בעיראק, פורסם אמש (שני) ביום הולדתה ה-37. הסרטון פורסם על ידי Al Rabiaa TV, ערוץ המזוהה עם המיליציה השיעית 'כתאא'ב חיזבאללה' שפועלת בעיראק בחסות משמרות המהפכה של איראן.

צורקוב, המחזיקה גם באזרחות רוסית, היא אשת אקדמיה שתחום עיסוקה הוא חקר המזרח התיכון. היא נחטפה לפני יותר משבעה חודשים בעת שהותה בבגדד לצורך מחקר לעבודת הדוקטורט שלה באוניברסיטת פרינסטון האמריקנית. על פי הדיווחים, היא נחטפה על-ידי חמושים כשישבה בבית הקפה רידא עלוואן בשכונת קראדה בבגדד. בסרטון היא נראית בריאה, ומדברת בעברית על המלחמה בעזה ועל החטופים, מה שמעיד על כך שהסרטון צולם לאחרונה.

בשונה מהסרטונים שפורסמו עד כה של חטופים מעזה, צורקוב לא מדברת בסרטון בעברית רציפה ורהוטה, ומדי פעם היא אומרת מילים גם בערבית – מה שעשוי להעיד על כך ששוביה הכתיבו לה טקסט בערבית וביקשו ממנה לתרגמו באופן סימולטני לעברית.

ד"ר רונן זיידל, מומחה לעיראק ממרכז משה דיין באוניברסיטת תל-אביב, אמר ל'דבר' כי חשוב לשים לב שצורקוב מציגה את עצמה כאזרחית ישראלית ולא כאזרחית רוסית, כנראה משום שחוטפיה רצו שלא להביך את הנשיא פוטין. צורקוב מוצגת בסרטון כמי שדורשת מנתניהו לפעול לשחרורה, ומצפה ממשפחתה וחבריה להפעיל לחץ על הממשלה, מה שמעיד על מחיר כלשהו שהחוטפים מבקשים להשיג בתמורה לשחרורה.

בסרטון צורקוב מתוודה לכאורה שהיא סוכנת של המוסד וה-CIA, ושהגיעה לעיראק על מנת לחולל מלחמה פנים שיעית. לא ידוע על סוכנים שפועלים או פעלו בשני ארגוני הביון האלה במקביל, כך שהטענה הזו מעידה על בורות של חוטפיה, או על כך שהם מסתמכים על בורות הציבור שייחשף לסרטון.
העונש על עבירות ריגול בעיראק הוא מוות. עם זאת, מאז שנשבתה צורקוב במרץ השנה היא מוחזקת בחיים על ידי מיליציה, ולא ידוע על הליכים משפטיים שננקטים נגדה.

הטקסט שהוכתב לצורקוב: "וידוי" שהגיעה לעיראק כדי לחרחר מלחמה בין הזרמים השיעים 

צורקוב "מעידה" בסרטון שהגעתה לעיראק נועדה לחולל מלחמה פנים שיעית בין השיעים הדתיים תומכי איראן לבין השיעים הליברלים פעילי המחאה. זיידל מסביר כי ניתן ללמוד מכך על מה שמדאיג את המיליציות השיעיות. "יכלו להכתיב לה טקסט המבוסס על פילוגים אחרים בחברה העיראקית, למשל המאבק האתני בין ערבים לכורדים או המאבק העדתי בין שיעים לסונים" אומר זיידל, "זה שהם שמו בפיה טקסט על המאבק בתוך האוכלוסייה השיעית נועד לאיים על השיעים הליברלים".

ד"ר רונן זיידל, חוקר עיראק ודאעש ממרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב. "עיתוי הסרטון כנראה קשור לסרטוני החטופים של החמאס והג'יהאד האיסלאמי" (צילום: אלבום פרטי)
ד"ר רונן זיידל, חוקר עיראק ודאעש ממרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב. "עיתוי הסרטון כנראה קשור לסרטוני החטופים של החמאס והג'יהאד האיסלאמי" (צילום: אלבום פרטי)

זיידל מוסיף כי "החוטפים לא מזכירים את הגורם שעניין את צורקוב ועליו עמדה לכתוב מחקר: הזרם הסדרי בשיעה העיראקית – חסידי מוקדתא א-סאדר. צורקוב ביקרה במרכזים של הזרם הזה, התראיינה בתקשורת שלהם ויצרה עמם קשרים. היא כינתה את א-סדר 'מנהיג לאומי פטריוטי'."
זיידל מסביר שהכוחות ששבו את צורקוב מזוהים עם אוריינטציה פרו איראנית, ונחשבים ליריביו של א-סאדר המתנגד לכל מעורבות זרה בעיראק, הן אמריקאית והן איראנית. למרות זאת, הוא לא מוזכר בסרטון: "כנראה ששוביה אינם מעוניינים להכפיש את מנהיג הזרם ולעורר נגדם מחאה".

למה הסרטון פורסם דווקא עכשיו?

"עיתוי הסרטון קשור כנראה לסרטוני החטופים שחמאס והג'יהאד האסלאמי פרסמו בשבועות האחרונים. יתכן כי חוטפיה של צורקוב מבינים שהם צריכים לעשות יותר כדי לקבל עבורה משהו. אולי הם מבקשים דרך פרסום הסרטון להזכיר לעולם שגם הם פועלים נגד ישראל."

מה הדרישות שלהם מישראל?
"אני לא יודע."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!