דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק במלחמה

"פרנסה כבר לא תהיה כנראה השנה, אבל יש עבודה": חקלאי העוטף מכינים את הקרקע ליום שאחרי

יוחי קופלר, מנהל ענף גידולי השדה בקיבוץ עין השלושה מתעקש לצאת לשדות, לשתול איפה שאפשר: "חשוב לנו לשדר לחברים שבמלון באילת, שהחיים נמשכים ושהכל ילך לכיוון טוב" | הוא עובד באישור צה"ל: "רק בצד שלא נמצא בקשר עין עם עזה. זה בערך 30% מהשדות שלנו"

שדה בעוטף עזה (צילום: מאיה רונן)
שדה בעוטף עזה (צילום: מאיה רונן)
מאיה רונן

"הכי חשוב לנו לשדר אחורה לחברי הקיבוץ, שנמצאים במלון באילת, שהחיים נמשכים ודברים קורים ושהכל ילך לכיוון טוב", אומר יוחי קופלר, מנהל ענף הגד"ש (גידולי שדה) מקיבוץ עין השלושה.

בשבועות האחרונים הוא מתעקש לצאת לשדות ולעבוד, לשתול איפה שאפשר, לטפל בפרדס. העיקר לצאת לשטח. "מנסים לעשות מה שאפשר", הוא אומר, ומוסיף בצער: "פרנסה כבר לא תהיה כנראה השנה, אבל טוב להתחיל להניע ולעבוד. זה חשוב. צריך לשמור על הצוות ולשקם אותו".

70% מהשטח החקלאי של קיבוץ עין השלושה נמצא מערבה לו, בטווח שבין הקיבוץ לגבול רצועת עזה. בימים אלה מדובר בשטח צבאי סגור שלא ניתן להיכנס אליו, טנקים וכלי מלחמה תופסים את מקומם של תפוחי האדמה שהיו אמורים להישתל בשדות. "הצבא מאפשר לנו לעבוד חלקית, רק בצד המזרחי של הקיבוץ שלא נמצא בקשר עין עם עזה. זה בערך 30% מהשדות שלנו. עובדים יום כן, יום לא, לפי מה שהצבא מאשר. היום עבדנו בפרדס, זרענו תפוחי אדמה, צנוניות, גזר, חיטה ושעורה."

יוחי קופלר, מנהל גידולי השדה בקיבוץ עין השלושה (צילום: אלבום פרטי)
יוחי קופלר, מנהל גידולי השדה בקיבוץ עין השלושה (צילום: אלבום פרטי)

כמו משקים רבים באזור, גם צוות הגד"ש של עין השלושה ספג מהלומה, ועובד במתכונת מצומצמת של מפעילים ומגדלים. "בערך שני שליש מאנשי הצוות הקבועים חסרים", קופלר מסביר: "מתוך 34 אנשים, 14 התאילנדים שעבדו איתנו התקפלו כולם הביתה. יש אנשים שמגויסים למילואים, חלק עוד מטפלים בפגיעות במשפחה או מישובים שעברו טראומה כמו בארי וכפר עזה".

גם העובדים הזמניים שעבדו בשדות על בסיס עונתי חסרים. כ-30 עובדי קבלן עבדו בעין השלושה – רובם בדואים, אבל גם עובדים מרצועת עזה. מהעובדים הבדואים המגיעים 4-5 מבני המשפחה של הקבלן כי היתר מפחדים להגיע. על סופם המר של העובדים העזתים, קופלר מספר בצער: "הצוות העזתי עבד אצלנו במהלך השבוע ובשבת ה-7 באוקטובר עבד בניר-עם. כולם נשחטו על ידי חמאס. מי שלא רואה בעיניים, באמת לא רואה בעיניים, גם את בני עמו".

"הכל משתנה לפי המצב בשטח באותו הרגע. מלחמה, עושים מה שאפשר"

בשבוע שעבר קיבל קופלר אישור, לראשונה, להכניס מתנדבים לטפל בעצים בפרדס. "יכולתי להביא 50, אבל אישרו לי רק 15. התחושה היא שאם היינו יכולים להכניס 50, היו מתייצבים כולם", הוא אומר. "תיאום האישורים מול הצבא מורכב. הרבה מהיום אנחנו סביב זה. מבקשים יום קודם ומקווים שיאשרו. לפעמים מבטלים גם את האישורים שנתנו. הכל משתנה לפי המצב בשטח באותו הרגע. מלחמה, עושים מה שאפשר".

הוא מבין היטב שההסתמכות על מתנדבים זמניים היא מוגבלת. "אי אפשר לבנות על המתנדבים לאורך זמן, אבל כרגע באים אנשים ותורמים. זה חשוב להרגשה הטובה שלנו ושל האנשים שרוצים לתת כתף". הוא נעזר בארגון 'אחים לנשק' שמארגן מתנדבים למשקים. "זה ארגון מדהים. כל כך הרבה תושייה, ארגון, גישה, הקשבה. אלה דברים שעליהם גדלנו ולאט לאט נעלמו. אולי, רק אולי", הוא אומר באופטימיות זהירה, "במלחמה הזאת יש התחלה של חזרה למשהו כזה. אני לא בטוח. תמיד בתוך החושך צריך לנסות למצוא נקודות אור".

קופלר חדור מטרה. לדבריו, הוא מכין את הקרקע, תרתי משמע, ליום שאחרי המלחמה. "הרי בסוף הכל יגמר וצריך לחזור. חייבים לחזור. מה שהיה אי אפשר לתקן. עכשיו צריך לראות איך צומחים מזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!