דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק במלחמה

חקלאים בגבול הצפון דורשים מהמדינה להכריז על שטח צבאי סגור: "מעמידים אותנו בסכנה במקום לפצות"

מעל ל-50 חברי דוב"ב ואביבים מסכנים את חייהם ויוצאים כל בוקר מהמלון בטבריה למושב כדי לטפל בלולים | גם לאחר שעובד נהרג וחמישה נפצעו מפגיעת טיל נ"ט, המדינה לא מכריזה על שטח צבאי סגור - מה שיאפשר לחקלאים לסגור את הלולים ולקבל פיצויים

עמדות חיזבאללה מצולמות ממרפסת ביתה של אתי אמירי במושב דוב"ב (צילום: אלבום פרטי)
עמדות חיזבאללה מצולמות ממרפסת ביתה של אתי אמירי במושב דוב"ב (צילום: אלבום פרטי)
דוד טברסקי

למרות הסכנה, מעל ל-50 חברי המושבים דוב"ב ואביבים יוצאים כל בוקר ממלון לאונרדו קלאב בטבריה לעבר המושבים שלהם שעל גבול לבנון כדי לטפל בלולים, תוך סיכון חייהם. ביום ראשון נהרג במושב עובד חברת החשמל שלום עבודי וחמישה עובדים נוספים נפצעו, לאחר שפגע בהם טיל נ"ט כשהגיעו לתקן תקלת חשמל במערכת הלולים.

האירוע הטראגי הזכיר את זה שלמרות שהיישובים פונו, העבודה החקלאית בהם ממשיכה כל הזמן ומהווה סכנה לעובדים, ושהתושבים לא יודעים כלל מה התכנית של המדינה ליום שאחרי. התושבים דורשים מהממשלה להכיר באזור כשטח צבאי סגור, כך שלא יצטרכו להמשיך להגיע ולסכן את עצמם.

"כל עלייה למושב לעבודה היא סיכון", אומר שמעון יקוטי, לולן מדוב"ב. בשבוע שעבר הוא כמעט נפגע מירי של חיזבללה על המושב. "אם יכריזו על שטח צבאי סגור – נקבל פיצויים. אבל עכשיו זה כמו רולטה רוסית, ואם אעזוב את המשק, אני אשאר בחוב של 200 אלף שקלים ובלי הכנסה. לכן ממשיך להגיע למושב כל יום, אין ברירה".

שמעון יקוטי, לולן ממושב דוב"ב (צילום: דוד טברסקי)
שמעון יקוטי, לולן ממושב דוב"ב (צילום: דוד טברסקי)

"אם לא בטיחותי לנהל את הפרנסה כמו שצריך, למה לא לסגור ולפצות אנשים בצורה מכובדת?"

"גם אם עכשיו המדינה תגיד שאפשר לחזור – אני לא חוזר עד שלא אדע בוודאות שלא מנטרים את החשש", אומר ארז יקוטי, בנו של שמעון, ששוהה בבית מלון עם משפחתו ויוצא בכל בוקר לעבודה במעלות. "גם בשגרה המדינה לא נלחמת מספיק עבור הלולים ותושבים שאינם חקלאים, אבל עכשיו היא ממש מעמידה את העובדים בסכנה".

ארז יקוטי (מימין) ואתי פז (צילום: דוד טברסקי)
ארז יקוטי (מימין) ואתי פז (צילום: דוד טברסקי)

במעל 20 יישובים שממוקמים על גדר המערכת במועצות הצפון עובדים כבר חודשים במצב של חוסר וודאות. הלולים, מקור ההכנסה העיקרי של היישובים, חייבים להיות מאוישים באופן קבוע. המערכות האוטומטיות מאפשרות ללול להתקיים ללא מגע אדם במשך 72 שעות לכל היותר, ואחריהן התרנגולות נתונות בסכנת חיים. עמוד החשמל שנפגע בראשון בבוקר סיכן את מערכות הלולים, אבל אחרי מספר הרוגים אזרחיים על קו הגבול וקושי מתגבר לגשת ללולים – במושבים מבקשים מהמדינה להכריז עליהם כשטח צבאי סגור.

"אם לא בטיחותי לנהל את הפרנסה כמו שצריך, למה לא לסגור ולפצות אנשים בצורה מכובדת?" אומרת כרמלה יקוטי, תושבת דוב"ב. בעלה הוא חבר כיתת הכוננות של המושב והיה אחד המלווים של העובדים. ל'דבר' נודע שלצד תושבי דוב"ב, כך גם לולנים במושב מרגליות, זרעית ואביבים ביקשו מהמדינה לשקול לסגור את המשקים, אך דבר זה לא יהיה אפשרי לפני שצה"ל יכריז על המושבים כשטח צבאי סגור באופן מוחלט. "דוב"ב זה הבית שלנו, מבחינתי אף אחד לא עוזב את המושב, אבל אנחנו מצפים שיתנו לנו ביטחון".

"הכרזה על המושבים כשטח צבאי סגור יאפשר לסגור את הלולים ולהמית את העופות בצורה מסודרת וחוקית" אומר אייל פרץ, מנהל הקהילה של מושב אביבים, "המדינה לא עושה את זה כי כביכול זה מראה שיש התקפלות בפני חיזבאללה, אבל אנשים שוכחים שירי נ"ט זה לא פצמ"רים. אין אזעקות. אין התראות. זו סכנת חיים ממש".

כרמלה יקוטי (מימין) ואייל פרץ. "המדינה לא מכריזה על שטח צבאי סגור כי כביכול זה מראה שיש התקפלות בפני חיזבאללה" (צילום: דוד טברסקי)
כרמלה יקוטי (מימין) ואייל פרץ. "המדינה לא מכריזה על שטח צבאי סגור כי כביכול זה מראה שיש התקפלות בפני חיזבאללה" (צילום: דוד טברסקי)
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!