דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

שר העבודה מתנגד להרחבת ההסכם הקיבוצי לעובדי ענף ההסעדה: "יגדיל את עלויות המעסיקים"

השר בן צור סירב לבקשת יו"ר איגוד לשכות המסחר לחתום על צו הרחבה להסכם עם ההסתדרות, למרות שמשרד האוצר חזר בו מהתנגדותו | יו"ר האיגוד אוריאל לין: "ראוי שההחלטה הסופית תתקיים לאחר התייעצות נוספת"

שר העבודה יואב בן צור (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר העבודה יואב בן צור (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה יואב בן צור מתנגד להרחבת ההסכם הקיבוצי שישפר את תנאי עבודתם של עובדי ענף ההסעדה והקייטרינג המוסדי, זאת על אף שמשרד האוצר הסיר את התנגדותו לנושא.

במכתב ששלח ליו"ר איגוד לשכות המסחר אוריאל לין, טען השר שעל אף שההסכם מקיף את 7 חברות הקייטרינג הגדולות המעסיקות כמחצית מעובדי הענף, לא די בכך כדי להרחיב אותו כך שיחול על הענף כולו. "בנסיבות אלו, כל עוד המשקל הכמותי לא ישתנה, דעתנו היא כי ההסכם הקיבוצי אינו ראוי להרחבה, וזאת על אף משקלו בהסדרת יחסי העבודה".

חתימה על צו הרחבה להסכם שנחתם בין ההסתדרות ואיגוד לשכות המסחר בינואר 2022, תוכל להעלות את שכר המינימום בענף כך שיעמוד על 10% מעל לשכר המינימום במשק, כשבהמשך יעלה בהדרגה עד ל-16% מעל לשכר המינימום המשקי. הצו יחיל על הענף גם חובת הפרשות לקרן השתלמות עבור העובדים, שי לחג, מענק התמדה ודמי ביגוד.

ענף ההסעדה הינו ענף קבלני עם שולי רווח נמוכים, בו החברות נדרשות להתמודד במכרזים. לפיכך עשויות החברות להתקשות להעלות בו את השכר בנפרד, והן נדרשות למנגנון צו ההרחבה על מנת לבצע למעשה 'יישור קו' והעלאה מקבילה של תנאי העבודה בכל החברות, באופן שלא ימנע מהן את האפשרות להתחרות ביניהן במכרזים.

השר ציין כי הבעיה איננה תקציבית, שכן משרד האוצר אישר כבר מקור תקציבי להשלכות ההסכם על הוצאות המדינה. "גם אם התקבל מקור תקציבי מטעם משרד האוצר, אין בכך כדי לקבוע כי נכון להוציא צו הרחבה. אמנם ההסכם משפר את תנאי ההעסקה של העובדים אך כידוע הוא צפוי להגדיל את העלויות לשאר המעסיקים שאינם חברים בארגונך, שאצלם מועסקים קרוב למחצית מכלל העובדים. שר העבודה רואה בחיוב כל קידום של זכויות עובדים, אך לא פחות, ובצורה מאוזנת, גם את טובת המעסיקים".

בתגובה למכתב השר הביע יו"ר איגוד לשכות המסחר לין את פליאתו מסירוב משרד העבודה לבקשה, גם לאחר שמשרד האוצר הסיר את הנגדותו ומצא לכך מקור תקציבי, זאת כאשר "איגוד המעסיקים החשוב והגדול ביותר במשק מצליח להגיע להסכם עבודה כללי עם הסתדרות העובדים הכללית אשר הקפידה מאוד על שיפור תנאי העבודה".

לדבריו, מחצית מעובדי הענף המועסקים בחברות המאוגדות באיגוד לשכות המסחר מהוות "משקל כבד מאוד של עובדים המצדיק לחלוטין את צו ההרחבה. בהרבה מקרים ניתנו צווי הרחבה במספר יחסי נמוך יותר".

"אין צו הרחבה שאינו מגדיל את הוצאות המעסיקים", הוסיף לין. "אם אכן זהו נימוק לגיטימי, לא יאושרו צווי הרחבה בעתיד. זהו ערעור של כל תפיסת העולם של הוצאת צווי ההרחבה. אני מציע כי תשקול מחדש נושא זה, ואוסיף על כך שראוי שההחלטה הסופית תתקיים לאחר התייעצות נוספת גם עם הסתדרות העובדים הכללית וגם עם נציגי הענף".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!