דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מפרוץ המלחמה: ירידה של כ-40% בהיקף פרסום מודעות הדרושים

לפי בדיקת משרד העבודה, היקף גיוס העובדים החודשי הממוצע ירד מ-46,000 ל-27,000 | הביקושים הנמוכים הם בתחומי: המשרד והתמיכה, הבנייה, המלונאות וההסעדה | הביקוש לעובדי ניקיון במוסדות ירד ב-58%

בית קפה במצפה רמון (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
בית קפה במצפה רמון (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד העבודה מדווח היום (חמישי) על ירידה של כ-40% בהיקף פרסום מודעות הדרושים, מאז פרוץ המלחמה. היקף גיוס העובדים החודשי הממוצע ירד מ-46,000 בממוצע בחודשים ינואר-ספטמבר ל-27,000 מודעות מאז פרוץ המלחמה.

פרוייקט הניטור של המשרד בשיתוף עם ג'וינט ישראל וחברת ריטריין, בוחן את הטרנדים של מודעות דרושים בשוק העבודה באמצעות ניטור לוחות משרות מרכזיים במשק (Alljobs, indeed.il). עם פרוץ המלחמה דויק הניטור לרמה השבועית על מנת לזהות את המגמות המתפתחות בביקוש משבוע לשבוע.

בהסתכלות שבועית ניתן לראות כי בשבוע הראשון למלחמה ניכרה עצירה בגיוס העובדים – זאת בניגוד לשנה שעברה בה חל זינוק בגיוס עובדים מיד עם תום חגי תשרי. עם זאת, משבוע לשבוע נכרה התאוששות בהיקף הגיוסים גם אם טרם הגיעו להיקפם ביחס לשנת 2022. במשרד ציינו כי כבר בחודשי ינואר-ספטמבר 2023 היקף פרסום מודעות הדרושים היה נמוך ב-12% מהיקפם ב-2022 בחודשים אלו, אך בארבעת השבועות של המלחמה התרחב הפער בין השנים ל-35%.

ברמה האיזורית, על פי ממצאי הפרוייקט רואים ירידה חדה באזור הדרום (52%) ובמרכז הארץ (48%) בירושלים (48%) ובצפון (46%) אזור ת״א (31%). במודעות כלליות ללא סיווג איזורי חלה ירידה של 34%.

לפי בדיקת משרד העבודה, בעוד בענפי התכנות ומערכות מידע נראה כי למלחמה לא הייתה השפעה על היקף הביקושים והוא דומה להיקפם בשנה שעברה, הרי שהביקושים נמוכים יותר בתחומי המשרד והתמיכה, הבנייה, המלונאות וההסעדה.

אתר בנייה (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/פלאש90)
אתר בנייה (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/פלאש90)

הביקושים בענף החינוך והמשפט החלו לחזור להיקפים דומים לשנה הקודמת תוך פרק זמן ארוך יחסית לענפים אחרים, רק לאחר כארבעה שבועות של מלחמה. ענף התעשייה הוא היחיד שמציג ביקושים גבוהים מאלו של השנה שעברה. ענף החקלאות איננו מצויין בנתונים, וייתכן שהסיבה לכך היא שמדובר בענף שהגיוס אליו נעשה פחות באמצעות רשת האינטרנט שכן מדובר בענף שהביקוש בו לעובדים גדל באופן משמעותי לאור עזיבתם של עובדים זרים רבים את הארץ.

בבחינה לפי עיסוקים ניתן לראות שהעיסוק בו נצפתה עליה בהיקף מודעות הדרושים שפורסמו היה קופאים בחנויות, בעיקר בשבוע הראשון והשני למלחמה. לאחר מכן, היקף הביקושים לעיסוק זה התמתן. במקביל – חלה ירידה של 77% במספר מודעות הדרושים למוכרים בחנויות, של 74% במודעות למנהלי פרסום ושל 59% במודעות לנציגי מכירות טלפוניים. מספר המודעות לגיוס פקידים כלליים ירד אף הוא ב-66% ולנציגים במוקדי שירות לקוחות ב-57%. הביקוש לעובדי ניקיון במוסדות ירד מאז פרוץ המלחמה ב-58%.

עובדת ניקיון (צילום: משה שי/פלאש90)
עובדת ניקיון (צילום: משה שי/פלאש90)

שר העבודה יואב בן צור: "עקב המלחמה, אנו מבצעים הערכות מצב תכופות, ומשקיעים בהתאם במקומות הנדרשים – רק בשבוע האחרון סיכמנו עם משרד האוצר על מתווה תמריצים למעסיקים ולעובדים בדגש על מקצועות החקלאות והבנייה, ואישרנו הבאת עובדים זרים במסלול מהיר. משרד העבודה ימשיך לייצר פתרונות כדי לוודא תפקוד מירבי של המשק בשעה זו".

מנכ״ל משרד העבודה, ישראל אוזן: "משרד העבודה אמון על שוק העבודה בישראל ומשכך תפקידנו לייצר תמונת מצב מלאה על מצב המשק. לאחר פרסום האומדן המשקי ראינו שיש חוסר של כ-760 אלף איש בכוח העבודה, כעת אנו מנתחים את איזורי הביקוש ומתחילים לייצר לכך פתרונות. המשרד יוזם ירידי תעסוקה שהחלו השבוע ומחבר עובדים למעסיקים כדי לייצב את המשק בשעה זו ככל הניתן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!