דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ארגנטינה בחרה לנשיא את איש הימין הכלכלי הקיצוני חאבייר מיליי

מיליי דוגל בעמדות כלכליות יוצאות דופן כולל סגירת הבנק המרכזי, סגירת משרדי ממשלה מרכזיים וקיצוצים דרסטיים | הוא נבחר ברוב של 56% מהקולות

הנשיא הנבחר של ארגנטינה, חאבייר מיילי (משמאל), עם אחותו קארינה, מגיב לתוצאת הבחירות (REUTERS/Agustin Marcarian)
הנשיא הנבחר של ארגנטינה, חאבייר מיילי (משמאל), עם אחותו קארינה, מגיב לתוצאת הבחירות (REUTERS/Agustin Marcarian)

ארגנטינה בחרה הלילה (ראשון) בליברטריאן מן הימין, הכלכלן חאבייר מיילי, לנשיא המדינה החדש.
מיילי מחזיק בעמדות קיצוניות ויוצאות דופן, במיוחד בכל הקשור למדיניות כלכלית. הוא דוגל בטיפול בהלם בכלכלה הארגנטינאית, כולל סגירת הבנק המרכזי, הפסקת השימוש במטבע הפסו, פירוק משרדי ממשלה מרכזיים, קיצוץ דרסטי בהוצאות הממשלה והתרת סחר באיברים.

מיילי קיבל 56% מהקולות, לעומת 44% שקיבל יריבו, שר הכלכלה המכהן סרחיו מאסה, המשתייך למחנה הפרוניסטי (ממשיכי דרכו של נשיא ארגנטינה לשעבר חואן פרון). "למול הבעיות העצומות שלפנינו: אינפלציה, אבטלה ועוני", אמר מיליי בנאום הניצחון, "אין מקום לדרכי ביניים פושרות."

מיילי נתפס כמועמד רדיקלי ואנטי ממסדי, והוא נבחר מתוך מיאוס וכעס ביחס לפוליטיקה המיינסטרימית. זאת על רקע הידרדרות כלכלת ארגנטינה: עלייה בעוני, אינפלציה המתקרבת ל-150% ומיתון הנראה באופק.

מאות תומכי מיליי חגגו במרכז בואנוס איירס לצלילי מוזיקת רוק, בצפירת צופרים ובשאגת הקריאה נגד האליטה הפוליטית, המזוהה עם מיליי: 'שיעופו כולם'. מיליי זכה לפופולריות גבוהה בקרב הצעירים, שגדלו בצל משברים חוזרים ונשנים התוקפים את המדינה.

תומכי מיליי חוגגים בבואנוס איירס. האריה מסמל את מיליי (צילום: REUTERS/Cristina Sille)
תומכי מיליי חוגגים בבואנוס איירס. האריה מסמל את מיליי (צילום: REUTERS/Cristina Sille)

עבור חלק מהארגנטינאים, הבחירות נתפסו כבחירה ברע במיעוטו: פחד מהצעדים הכלכליים המכאיביים שמתכנן מיליי, לצד זעם על מאסה והמפלגה הפרוניסטית על המשבר הכלכלי, שמותיר את ארגנטינה בחובות כבדים לקרן המטבע הבינלאומית וללא יכולת להתמודד בשווקי האשראי הבינלאומיים.

נצחונו של מיליי בן ה-53, לשעבר כלכלן ופרשן פוליטי טלוויזיוני, שבר את ההגמוניה של שני הכוחות הפוליטיים המרכזיים בארגנטינה: הפרוניסטים משמאל, ששלטו בפוליטיקה של ארגנטינה מאז שנות ה-40, והאופוזיציה המרכזית אליהם, הגוש השמרני של 'יחד למען השינוי'.

זוהי תוצאה מטלטלת עבור עתידה הפוליטי והכלכלי של ארגנטינה. הוא עשוי להשפיע על הסחר בדגנים, ליתיום ופחמימנים. מיליי יצא כנגד סין וברזיל, אמר שהוא לא מעוניין בקשרים עם 'קומוניסטים', ומעדיף להדק את הקשרים עם ארצות הברית.

נשיא קולומביה, גוסטבו פטרו, אמר כי זהו יום עצוב ליבשת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!