דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

חשש מעלייה באלימות במשפחה: מספר הבקשות לבדיקת מסוכנות של רישיונות נשק עלה פי 3 מתחילת המלחמה

משרד הרווחה: נשים דיווחו על שימוש בהקלת הקריטריונים לנשיאת נשק כאיום כלפיהן | 13 אירועי אלימות במשפחה חריגים תועדו במלונות המפונים | סמנכ"לית המשרד: "מעריכים שלאחר המלחמה נראה זינוק בפניות בנוגע לאלימות במשפחה"

מפגינות אוחזות בתמונות נשים שנרצחו בהפגנת מחאה על אלימות כלפי נשים (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
מפגינות אוחזות בתמונות נשים שנרצחו בהפגנת מחאה על אלימות כלפי נשים (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
הדס יום טוב

18 בקשות לעריכת בדיקת מסוכנות עבור נשיאת כלי נשק הוגשו מאז תחילת המלחמה, עלייה של פי 3 לעומת 6 הבקשות שהוגשו במשך כל 2022 – כך עולה מנתוני משרד הרווחה והביטחון החברתי, שפורסמו היום (שני) לקראת היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים, שיצוין ב-25 בנובמבר. עוד פורסם כי עד כה דווחו 13 אירועים חריגים של אלימות במשפחה במלונות המפונים.

הערכת מסוכנות לנשיאת נשק נעשית על ידי עובד סוציאלי ממונה במשרד הרווחה, במקרה שבו יש חשש שאדם יסכן את סביבתו אם יהיה ברשותו רישיון נשק.

הבקשות מוגשות לממונה על ידי עובדים סוציאליים מהמחלקות לשירותים חברתיים, מרכזי הטיפול ועמותות רווחה המלווים משפחות במעגל האלימות. חוות הדעת שמכין העו"ס הממונה מוגשות למשטרה ולאגף כלי ירייה במשרד לביטחון פנים, לצורך סיוע בקבלת החלטה אם לאשר או לדחות את הבקשה לקבלת רישיון לשאת נשק.

4 בקשות לקבלת רישיון נשק נדחו עד כה על ידי אגף כלי ירייה, בעקבות חוות דעת שהתקבלה על ידי הממונה במשרד הרווחה. ביתר המקרים נעשתה הפנייה לממונה עוד לפני שהוגשה בקשה לאגף, בעקבות אנשים בסביבתו של הגבר שידעו שבכוונתו לבקש רישיון.

בכמה מקרים מאז המלחמה נשים התלוננו שבני זוגן השתמשו בהקלות הקריטריונים כאיום כלפיהן, והודיעו להן שבכוונתם לרכוש נשק, כך עולה מדיווחים של עובדים סוציאליים. במקרה אלו כן הוגשה בקשה לממונה.

יש לציין כי הנתונים על הפניות מגיעים רק ממשפחות המוכרות ומטופלות ברווחה. אנשי המקצוע במשרד מעריכים כי יש מקרים רבים נוספים בהם נשים מאוימות בעקבות הבקשות לקבלת נשק, וצופים עלייה נוספת בכמות הפניות ככל שתחול עלייה בהיקף הבקשות לקבלת נשק.

משרד הרווחה מדגיש וקורא לכל מי שמרגישה מאוימת מכוונת בן זוגה לשאת נשק לפנות באופן מידי למוקד 118 של משרד הרווחה או לאגף לשירותים חברתיים ברשות המקומית, ולבקש שתתקיים בדיקת מסוכנות.

אלימות במשפחה: מספר הפניות, חשש מתת דיווח

במוקד 118 של משרד הרווחה התקבלו מפרוץ המלחמה ועד ה-15 בנובמבר כ-342 פניות בנושא אלימות נגד נשים. זוהי ירידה של כמעט 30% במספר הפניות לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה (485 פניות). בסך הכל התקבלו במוקד מתחילת שנת 2023 ועד ה-15 בנובמבר 5,877 פניות בנוגע לאלימות במשפחה, ירידה של כ-10% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה.

אישה במקלט לנשים מוכות, ארכיון. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
אישה במקלט לנשים מוכות, ארכיון. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

גורמי המקצוע במשרד הרווחה מעריכים כי הסיבה לירידה בפניות נובעת מחשש לביצוע מהלכים משמעותיים בזמן מלחמה, פגיעה בתחושת הביטחון ואי ודאות כלכלית. במשרד מציינים כי לעומת הירידה בפניות בנושא אלימות במשפחה, חלה עלייה בפניות בנושאים כמו סיוע בסלי מזון, עזרה סוציאלית, וציוד למשפחות מפונות.

מספר הנשים והילדים ששהו מתחילת השנה ועד ה-15 בנובמבר במקלטים לנשים נפגעות אלימות וילדיהן עומד על 619 ו- 915 בהתאמה, ירידה של כ-17% אחוז במספר הנשים ו-21% במספר הילדים בהשוואה לשנת 2022. גורמי המקצוע במשרד מעריכים כי לאחר המלחמה צפוי זינוק במספר הנשים שיפונו למקלט עם ילדיהן. 131 נשים ו-57 ילדים שהו בדירות מעבר מתחילת השנה ועד ל-15 בנובמבר.

יותר מטופלים ב-2022, מחסור בדירות לגברים מורחקים

מספר האנשים שקיבלו טיפול במרכזים למניעה וטיפול באלימות במשפחה עלה בשנת 2022. כ-9,153 נשים קיבלו טיפול במרכזים אלו (לעומת 8,670 בשנת 2021) ו2,959 גברים (לעומת 2,944 בשנה הקודמת). במקביל חלה ירידה במספר הילדים אשר טופלו במרכזי המניעה (1,162 לעומת 1,492 בשנה הקודמת).

המרכזים למניעה וטיפול באלימות במשפחה מסייעים למשפחות במעגל האלימות דרך אבחון, הערכת מסוכנות ובניית דרכי הגנה, טיפול ושיקום. המרכזים עוסקים בשיקום הן של נפגעים ונפגעות והן של פוגעים ופוגעות. בשנת 2022 פעלו 165 מרכזים ויחידות לטיפול ולמניעת אלימות במשפחה, 59 מתוכם ייעודיים לחברה הערבית ו-4 ייעודיים לחברה החרדית.

במהלך 2022 פעלו 265 קבוצות טיפוליות במרכזים למניעת אלימות, מתוכן 124 קבוצות טיפוליות לנשים, 89 קבוצת לגברים ו-52 קבוצות לילדים נפגעי אלימות. זאת נוסף על למעלה מ-400 משתתפים בתוכניות "דף חדש" לחיזוק אישי ותעסוקתי לנשים נפגעות אלימות.

חנוכת מרכז אלומה בבבית שמש (צילום: מירי שמעונוביץ', לע"מ)
חנוכת מרכז אלומה בבבית שמש (צילום: מירי שמעונוביץ', לע"מ)

כ-959 פניות לשני מרכזי אלומה, מרכזי חירום לטיפול באלימות במשפחה, התקבלו מתחילת שנת 2023 עד נובמבר. המרכזים פועלים במתכונת 24/7 בערים עכו ובית שמש. המרכז בעכו קיבל 592 פניות, והמרכז בבית שמש – 367 פניות.

הפתרונות המוצעים לטיפול בגברים אלימים עדיין חלקיים מאוד. משרד הרווחה מפעיל רק שתי דירות לגברים מורחקים, ברמת גן ובבאר-שבע. עד כה הופנו לדירה בבאר שבע 16 גברים, ושהו בדירה 11 גברים. רוב הדיירים שהו בדירה תקופה קצרה עד חודש, היתר 4-6 חודשים. הדירה ברמת גן החלה לפעול בנובמבר 2022, ובה 9 גברים בלבד.

למרות ההבטחות, התקציב למניעת אלימות במשפחה לא עלה

המשרד מתחייב להרחיב את התוכנית הבין משרדית לטיפול ומניעת אלימות במשפחה, תוך הגדלת כמות מרכזי החירום, הדירות לגברים והתקנים במרכזים לטיפול באלימות במשפחה. שר הרווחה יעקב מרגי אמר כי המשרד הגדיל את התקציבים למאבק באלימות במשפחה בשנת 2023-2024. עם זאת, תקציב התוכנית הבין משרדית ב-2023 נותר 155 מיליון שקלים כפי שהיה ב-2022, כך שלא אושרה אפילו תוספת תקציב בהתאם לצמיחת האוכלוסייה.

במשרד הרווחה מנסים להתמודד עם הצורך באמצעות הסטת תקציבים פנימיים של המשרד. במשרד נמסר כי הוחלט להגדיל את "המשאבים לפיתוח שירותים לטיפול באלימות במשפחה" ב-10 מיליון שקל, ובשנת 2024 ב-15 מיליון שקל נוספים. על פי המשרד, לאחר התוספת יגיע התקציב לטיפול באלימות במשפחה לכ-244 מיליון שקל בשנה (מתקציב המשרד ומתוספות של הוועדה הבין משרדית). השר מרגי אומר כי "המשרד הרחיב את המענים בתחום והגדיל את התקציבים למאבק באלימות במשפחה בתקציב המדינה לשנים 23-24".

שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי: "כמו בשגרה גם בעת מלחמה אנו מעמידים את כל הכלים שברשותנו למגר את תופעת האלימות במשפחה. משרד הרווחה הרחיב את המענים בתחום. אנו קוראים לפנות אלינו בהקדם ולקבל את הסיוע הנחוץ".

מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי, ינון אהרוני מסר: "אסור שתקופת המלחמה תמנע מאנשים לדווח ולטפל במקרים של אלימות במשפחה, שעלולים אף להתגבר בתקופה רוויית מתחים. הוספנו תקנים, פתחנו מקלטים ומרכזים חדשים ואנו מאפשרים לקבל מענה במוקד 118 בכל שעות היממה גם בווטסאפ."

סמנכ"לית שירותים חברתיים ויו"ר הוועדה הבין משרדית לטיפול באלימות במשפחה, אתי קיסוס מסרה: "לצד הטיפול במפונים ובנפגעי המלחמה אנו ממשיכים לטפל גם באלימות במשפחה בכלל ואלימות כלפי נשים בפרט. אנו מעריכים שלאחר שהמלחמה תסתיים נראה זינוק בפניות. הפגיעה בתחושת הביטחון, אי הוודאות הכלכלית והדאגה לילדים גורמים לאנשים רבים שנמצאים במעגל האלימות לדחות את הטיפול בבעיה. אני קוראת לכל איש ואישה שנמצאים במערכת יחסים אלימה, לא להסס לפנות לקבלת סיוע וטיפול גם במהלך המלחמה. עוד לפני המלחמה פתחנו שני מקלטים נוספים והוספנו תקינה למרכזי הטיפול, ויש לנו מטפלים ייעודיים לגברים, לנשים ולילדים."

למידע וייעוץ בנושא אלימות במשפחה ניתן לפנות למוקד 118, פעיל 24/7. ניתן לפנות גם  בווטסאפ למספר: 050-2270118 

מוקד סיוע לגברים – 1218

מרכזי אלומה:

04-6108486

02-6279643/4

במקרה של חשש לסכנה בזוגיות: שאלון זיהוי למצבי סיכון

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!