דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
22.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 22.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 22.9°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 14.4°צפת
  • 21.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בעקבות המלחמה: מספר המובטלים זינק ב-144% באוקטובר, ועמד על 467 אלף

שיעור האבטלה הרחב עלה ל-10.4% מכוח העבודה | 278.6 אלף נעדרו מעבודתם באוקטובר עקב יציאה לחל"ת או צמצום בפעילות העסק | נתוני למ"ס גבוהים מנתוני הביטוח הלאומי, מכיוון שהם כוללים גם עצמאים ועובדים שאינם זכאים לדמי אבטלה

שוק מחנה יהודה ריק במהלך חרבות ברזל (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
שוק מחנה יהודה ריק במהלך חרבות ברזל (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שיעור האבטלה הרחב עמד על 10.4% באוקטובר, שהם 467.5 אלף איש, לעומת 4.2% בחודש ספטמבר (191.5 אלף איש). שיעור התעסוקה מכלל האוכלוסיה (מגיל 15 ומעלה) ירד מ-61.3% ל-61% – ובניכוי עובדים בחל"ת, 56.5%.

שיעור האבטלה הרחב, כולל לצד מחפשי העבודה שנותרו בלתי מועסקים גם את מי שפוטרו בשנתיים האחרונות ולא חיפשו עבודה, מי שלא עבדו על רקע צמצום הפעילות במקום העבודה מסיבות כלכליות (חל"ת) וכן מתייאשים מחיפוש עבודה – מי שחיפשו עבודה בשנה החולפת והעידו על עצמם שהם רוצים ויכולים לעבוד אך לא חיפשו עבודה שכן סבקו כי אין עבודה המתאימה להם במקצוע או באיזור המגורים שלהם מבחינת שכר, שעות עבודה, עניין בעבודה, הכישורים הנדרשים או גיל נדרש.

מספר העובדים שנעדרו ממקום עבודתם מסיבות כלכליות, כמו צמצום בהיקף העבודה או השבתת מקום עבודה (כולל נעדרים זמנית בשל יציאה לחל"ת או צמצום פעילות העסק בגלל המלחמה) עמד באוקטובר על 278.6 אלף, לעומת 12.5 אלף בלבד בחודש ספטמבר.

מספר מחפשי העבודה שנותרו בלתי מועסקים דווקא ירד מעט, מ-151.1 אלף בספטמבר ל-149.8 אלף באוקטובר (ונותר 3.4% מכוח העבודה). מספר המפוטרים מהשנתיים האחרונות שאינם מחפשים עבודה עמד באוקטובר על 28.4 אלף, לעומת 18 אלף בספטמבר ומספר המתייאשים מחיפוש עבודה עמד באוקטובר על 12 אלף לעומת 12.7 אלף בספטמבר.

נתונים אלו גבוהים משמעותית מהנתונים שפורסמו עד כה על ידי הביטוח הלאומי, לפיהם מאז חודש אוקטובר נרשמו כ-130 אלף מבקשי דמי אבטלה חדשים, מהם 96.2 אלף על רקע הוצאה כפויה לחל"ת. פערים בין נתוני הלמ"ס ונתוני הביטוח הלאומי היו קיימים גם בתקופת הקורונה, וניתנים להסביר מכמה סיבות: ראשית, סקר הלמ"ס כולל גם עובדים עצמאים שנבצר מהם לעבוד, בעוד נתוני הביטוח הלאומי מקיפים עובדים שכירים בלבד. גורם נוסף שעשוי להשפיע הוא פער זמנים בין היציאה של עובדים לחל"ת לבין ההרשמה בביטוח הלאומי, והעובדה שסקר הלמ"ס כולל גם קבוצות שאינן זכאיות לדמי אבטלה וייתכן שיש להן פחות מוטיבציה להירשם בלשכות התעסוקה – למשל: עובדים מתחת לגיל 20, עובדים שמיצו את ימי האבטלה להם היו זכאים בעבר וכו').

בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ציינו כי על רגע מלחמת חרבות ברזל במהלך אוקטובר 2023 לא בוצע הסקר בשבוע שבין ה-8 ל-15 באוקטובר, וכי בניגוד לחודשים אחרים, כמעט כל הראיונות לסקר נערכו במהלך החודש טלפונית ולא בבתי הנדגמים. בנוסף ציינו כי לא נפקדו בסקר המתגוררים ביישובי הדרום המרוחקים עד 7 ק"מ מרצועת עזה (לרבות אופקים) וכי שיעור ההשבה לסקר באוקטובר ירד ל-55.3% לעומת 66.9% בספטמבר. בלשכה הודו לאלפי משקי הבית שהשביו לסוקרים ולסוקרות ואפשרו את איסוף הנתונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!