דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העדה הדרוזית

הכנסת אישרה: שטחי היישוב הדרוזי דליית אל-כרמל יורחבו ב-1,142 דונם

ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה צו שמאפשר לגרוע שטחים מהגן הלאומי הר הכרמל לצורך תוכנית כוללנית למועצה המקומית | יו"ר הוועדה: "בימים האלה כשהעדה הדרוזית כאובה, אנחנו שמחים לתת את זריקת העידוד הזאת"

בתים בדלית אל-כרמל (צילום: דורון הורוביץ/פלאש90)
בתים בדלית אל-כרמל (צילום: דורון הורוביץ/פלאש90)
יניב שרון

ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה אתמול (שני) את הרחבת היישוב הדרוזי דליית אל כרמל על חשבון הגן הלאומי הר הכרמל.

ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), אישרה את הצו שמאפשר לגרוע שטחים מהגן הלאומי הר הכרמל לצורך קידום תוכנית כוללנית למועצה המקומית דליית אל כרמל. מדובר ב-1,142 דונם בחמישה מקטעים שונים בדרום הישוב דליית אל כרמל. מטרת הגריעה היא להסדיר את גבולות הישוב דליית אל כרמל, והיא נבחנה על בסיס שיקולים תכנוניים וסביבתיים שנועדו לאפשר את המשך פיתוחו המוסדר של היישוב.

"צריך להבין שהישובים הדרוזים עוברים בימים אלה מהפכה תכנונית משמעותית ובכולם יש תוכניות מתאר כוללניות, שרובן כבר מאושרות", הסבירה מיכל מרין, ממנהל התכנון, "הראייה היא כוללת של כל צורכי היישוב, כולל מגורים, תיירות ותעסוקה. יש שתי תוכניות מאוד משמעותיות ביישוב שתלויות באישור הגריעה שעומד היום על הפרק – 3,200 יחידות דיור במערב דליית אל כרמל, ותוכנית נוספת של מעל 700 יחידות דיור".

דליית אל כרמל היא הישוב הדרוזי הגדול ביותר בישראל. שטח השיפוט שלה הוא כ-9,400 דונם מתוכם 6,604 דונם מיועדים למגורים. כיום ישנם כ-18,490 תושבים בדליית אל כרמל. היישוב מוקף בשטחי הפארק הלאומי כרמל למעט הגבול המשותף עם עוספיה, כך שאין לישוב שטחים לפיתוח. בנוסף, מרבית קרקעות הישוב נמצאות בבעלות פרטית, דבר המקשה על פיתוח שטחים ומבני ציבור.

רפיק חלבי, ראש המועצה המקומית דליית אל כרמל, הודה ליו"ר הוועדה ח"כ אשר ולשר הפנים ארבל על שהובילו במהירות את אישור הצו, ואמר: "יש לנו מערכת יחסים מצויינת עם רשות הטבע והגנים ואנחנו חושבים כל הזמן איך לשמור על פארק והטבע".

"חוק קמיניץ הורג אותנו, חונק אותנו ופוגע בנו. הצעירים בונים באדמות פרטיות וכשהבנים שלנו בונים הם חוטפים קנסות של מאות אלפי שקלים. אני אומר תמיד שכשצעיר דרוזי מתגייס הוא מקבל גם צו 8 וגם צו הריסה, וזאת מציאות בלתי נסבלת. אנחנו קוראים לכם להקפיא את הקנסות הללו ולבטל את התקנות הקשות. היום כל פקח של יחידת האכיפה יכול לזמן אותי לחקירה ואח"כ לשלוח לי קנס בגובה אלפי שקלים". לדבריו, "איחוד וחלוקה באדמה פרטית זה לא דבר קל. האזרח הפשוט כשצריך לשלם 2 מיליון שקל, זאת מציאות קשה וכואבת".

לדברי ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו), "הישובים הדרוזים סובלים בצורה בלתי הגיונית. אנחנו חיים בשמורות טבע אם נרצה או לא נרצה, ואנחנו לא יכולים להעתיק את הישובים שלנו. מה שחשוב לי זה לראות את ההיתרים ביד ולהתקדם". עוד אמר כי ברגע שתקום צעקה מהיישובים היהודים חוק קמיניץ יחלוף מהעולם. לדבריו, אין מדינה בעולם שנותנת סמכות לפקיד להוציא צו מנהלי בסכום העולה על 100 אלף דולר.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר הציע לקרוא את שמות הרחובות שיבנו במסגרת התוכניות החדשות בדליית אל כרמל, על שמותיהם של הנופלים מהעדה הדרוזית. "אני שמח על אישור הצו, ומודה למנהל התכנון ולמשרדי הממשלה. אנחנו שמחים שנפלה בידינו הזכות לאשר את הצו. דווקא בימים האלה כשהעדה הדרוזית כאובה, אנחנו שמחים לתת את זריקת העידוד הזאת".

ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) התייחס לאישור הצו ואמר כי ״החלטה חשובה לטובת דליית אל כרמל ותושביה, בזכות ולא בחסד. אישור הצו יביא לפריצת דרך בפיתוח היישוב״. ח״כ טיבי קרא לביטול חוק קמיניץ משום שהוא ״מכה״, לדבריו, ״ביישובים הערבים והדרוזים. החוק פוגע בכל היישובים הערבים וגם במושבים״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!