דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

שירות התעסוקה: 59.1% ממבקשי העבודה במלחמה הן נשים, לעומת 55.8% בקורונה

מאז תחילת הלחימה נרשמו בשירות התעסוקה כ-124.7 אלף מבקשי עבודה, וקיים דמיון בין אוכלוסיית המבקשים כיום לאלו בתקופת הקורונה | השיא במלחמה נרשם בשבוע הרביעי מתחילתה (כ-6,000 ביום) ולאחריו החלה ירידה קלה

שירות התעסוקה, משרד הקליטה, משרד הרווחה, משרד הפנים (צילום: ג'וליה לרמה)
שירות התעסוקה, משרד הקליטה, משרד הרווחה, משרד הפנים (צילום: ג'וליה לרמה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בחמשת השבועות הראשונים למלחמת חרבות ברזל, נרשמו בשירות התעסוקה כ-124.7 אלף מבקשי עבודה. בשירות התעסוקה מסמנים קווי דמיון בקבוצות הגיל, האוכלוסיה והמגדר בין נרשמי תקופת הקורונה לאלו של מלחמת חרבות ברזל, אך מציינים כי מספר הנרשמים כעת הוא שמינית בלבד לעומת מספר הנרשמים במהלך סגרי הקורונה.

קצב הרישום הממוצע של מבקשי העבודה בקורונה הוא כ-2.9 אלף ביום, כשהשיא במלחמה נרשם בשבוע הרביעי מתחילתה (כ-6,000 ביום) ולאחריו נרשמה ירידה במספר הנרשמים החדשים בשבוע החמישי לכ-5.2 אלף ביום, מגמה שנמשכה גם בימים הראשונים של השבוע השישי. זאת, בניגוד לסגרים בתקופת הקורונה בהם שיא מספר הנרשמים החדשים נרשם בתחילת הסגר.

בתקופת הקורונה וגם כעת, רוב מבקשי העבודה הנרשמים בלשכות שירות התעסוקה הן נשים. בתקופת הקורונה נשים היוו 55.8% ממבקשי העבודה בממוצע, כעת הן מהוות 59.1%. בשירות התעסוקה ציינו כי בסגר הראשון של הקורונה, שיעור הנשים מקרב הנרשמים בלשכות עמד על 56.1%, בשני על 59.9% ובשלישי על 66.8%, והעריכו כי שיעור גבוה זה נבע מסגירתה המוחלטת של מערכת החינוך ומפגיעה בענפי משק בהן שיעור הנשים גבוהה יותר – זאת לעומת סגירה חלקית מאוד של ענפים במלחמת חרבות ברזל.

ההתפלגות הגילאית של נרשמי חרבות ברזל דומה למדי לזו של נרשמי תקופת הקורונה, למעט ירידה קלה בשיעור העובדים המבוגרים שעמד על 5.3% בתקופת הקורונה וכעת על 4.6%. בכל שאר קבוצות הגיל נרשמה עליה קלה בהתאם, כשהמשמעותית מביניהם היא בקבוצת הגיל של בני ה-35-39 שעלתה ל-12.4% מ-11.4%.

גם בבחינה השוואתית של התפלגות הנרשמים החדשים לפי קבוצות אוכלוסייה ניכר דמיון כללי רב לצד הבדלים מסוימים. מרבית מבקשי דמי האבטלה בשני המקרים היו יהודים שאינם חרדים. שיעור מבקשי העבודה שהם חרדים עמד בתקופת הקורונה על 9.4% וכעת עומד על 6.4%, ושיעור הערבים עלה מ-18.5% ל-19.8%. קטגוריית ה'אחרים' עלתה אף היא מ-5.7% בקורונה ל-6.6% כעת על רקע מבצע חרבות ברזל.

 מעמד הביניים נפגע במלחמה יותר מבתקופת הקורונה

הבדלים משמעותיים נמצאו בין נרשמי תקופת הקורונה לנרשמי חרבות ברזל בבחינה של התפלגות הנרשמים לאשכולות חברתיים-כלכליים. במשבר הנוכחי, שיעור אשכולות הביניים (4-7) גבוהה משיעורם בתקופת הקורונה ועומד על 46.9% כעת לעומת 40.3% בקורונה.

מנגד, שיעור האשכולות הנמוכים (1-3) בחרבות ברזל נמוך יותר ואילו באשכולות הגבוהים (8-10) נמוך יותר בחרבות ברזל לעומת כל תקופת הקורונה (סגרים וביניהם, למעט הסגר השלישי בו שיעור מבקשי העבודה מהאשכולות הגבוהים היה מעט נמוך משיעורו כעת).

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!