דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
22.9°תל אביב
  • 22.3°ירושלים
  • 22.9°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.8°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 25.0°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 24.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מבקשים עבודה: "איבדנו את העבודות שלנו, ואנחנו ממשיכים לשלם על הבית בצפון"

מזוג אמנים עסוקים הפכו שי עבו ובוב כריס לנוודים בתל אביב | לפיצוי מהמדינה הם לא זכאים, אז הם מחפשים מקורות פרנסה חדשים: "אנחנו רוצים לחיות פה ולהקים את המשפחה שלנו"

שי עבו ובוב כריס בתערוכה של ציוריו (צילום: אלבום פרטי)
שי עבו ובוב כריס בתערוכה של ציוריו (צילום: אלבום פרטי)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

שי עבו ובוב כריס התפנו מביתם בקיבוץ שדה נחמיה בגליל העליון כבר ביום השני למלחמה | הם זנחו את עסקיהם כאמנים עצמאיים והתפנו זמנית לתל אביב | שניהם צלמים, ועבו גם אמנית, רקדנית ומורה לריקוד | כעת הם מחפשים להמציא את עצמם מחדש ומקווים לטוב

הבית רועד

"שמונה קיבוצים במועצה האזורית גליל עליון לא קיבלו מימון מהמדינה לפינוים, אבל עדיין התבקשו להתפנות. נשארנו במין מצב ביניים. חיפשנו באינטרנט בתים להתארח בהם. עברנו כבר כמה בתים בתל אביב, היום אנחנו עוברים לבית של אח של חברה שמשרת במילואים.

"זה בעייתי, כי אנחנו ממשיכים לשלם בצפון. קוראים לנו 'מפונים מרצון', אבל טנקים מקיפים לי את הקיבוץ ויורים ממנו פגזים ללבנון. אז אומרים שאלה כוחותינו, אבל מה זה משנה? הבית רועד מפיצוצים וזה מה שמרגישים".

אומרים "תסתדרו"

"חזרנו לבקר בבית פעמיים בחודש האחרון כדי לבדוק אם אפשר להישאר. לילה אחד אפילו נשארנו ללילה, אבל לא הצלחנו לישון. התעוררתי ב-01:00 בלילה מפיצוץ וכל הבית רעד. רצתי לממ"ד ושלחתי הודעה לצח"י (צוות חירום יישובי) לשאול מה זה. הם אמרו שזה מירי כוחותינו ולא מעדכנים. מה זאת המציאות המטורפת הזאת? איך אתם מצפים מאיתנו להישאר? אבל אנחנו 5.5 קילומטר מהגבול, ועד 5 מקבלים פיצוי. לשאר אומרים 'תסתדרו'. אז אנחנו ממשיכים לשלם על הבית בצפון, ואיבדנו את העבודות שלנו".

עבו מוכרת את יצירותיה ביריד. "מה זאת המציאות המטורפת הזאת?" (צילום: אלבום פרטי)
עבו מוכרת את יצירותיה ביריד. "מה זאת המציאות המטורפת הזאת?" (צילום: אלבום פרטי)

הכול התבטל, השתנה, נדחה, נסגר

"אני מצלמת הכול: צילומי משפחה, זוגיות, אירועים, בר מצוות, צילומי נשים. הלקוחות שלי מפוזרים בכל הארץ, אז הכול התבטל והשתנה.

"אני גם מורה לריקוד, מלמדת מעין היפהופ אפריקאי. הקיץ שלי היה מלא בעבודה, ובאוקטובר, מיד אחרי החגים הייתי אמורה להתחיל את שנת הריקוד עם לו"ז שיעורים של 5 ימים בשבוע – לנשים, לצעירים ומעורב. כלום לא נפתח, וכל הפרנסה מלימוד ריקוד נחתכה. כל הסדנאות מסביב, של פעילות חד-פעמית גם לא קורות עכשיו. אז אני מחפשת אופציות להעביר סדנאות בתל אביב, אולי לחברות הייטק.

"אני גם מצלמת אובייקטים שמרכיבים אותיות, ומרכיבה מילים. יש בדים, קייסים ומחברות. אני מוכרת את האומנות בבתי קפה שונים בצפון, שכולם סגורים. אני מנסה למכור אותה בירידים".

קבלת פנים חמה

"בן זוגי, בוב כריס, בן 29 יליד רואנדה, הגיע לארץ לפני כחצי שנה אחרי 3.5 שנים שחיכה לאישור עבודה.  הוא נמצא פה במעמד בן זוג. גם הוא צלם מקצועי, ועוסק גם בצילום קולנוע. מגיל 3 גדל עם מצלמה ביד – עושה הכל – מסטילס לווידאו, להפקות, לסרטים. עשה דוקו על נשיא רואנדה, קליפים לאמנים ופרסומות.

קליפ שהכין כריס

"עברנו לבית גדול כדי שיהיה לנו מקום לאמנות שלנו, ופתאום מלחמה. זאת קבלת הפנים. הוא חלם לעבור לפה והכול התחרבש. אבל הוא רואה את המציאות פה ורוצה להישאר. הוא בתחילת תהליך גיור, ואנחנו רוצים לחיות פה ולהקים את המשפחה שלנו. הבנו מה קורה פה, זה המצב, ועכשיו אנחנו חושבים איך לעשות מזה הכי טוב".

שי עבו – 050-7859800
האתר של עבו
האתר של כריס

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!