דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי ח' באייר תשפ"ד 16.05.24
17.3°תל אביב
  • 15.9°ירושלים
  • 17.3°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 16.9°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 20.8°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 16.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

הממשלה אישרה את עסקת החטופים: לפחות 50 נשים וילדים ישוחררו, הפסקת אש לארבעה ימים

העסקה כוללת שחרור בשלב הראשון של לפחות 50 ילדים, אמהות ונשים, עם אפשרות לשחרור חטופים נוספים, וביקור של הצלב האדום אצל החטופים שלא יוחזרו | בתמורה תתחייב ישראל לארבעה ימי הפסקת אש, שיוארכו במקרה של שחרור נוסף, ולשחרור אסירים פלסטינים | חברי עוצמה יהודית הצביעו נגד העסקה | נתניהו: "נמשיך במלחמה עד שנשיג את כל היעדים שלנו"

ישיבת הממשלה על עסקת שחרור חטופים עם חמאס (צילום: לע"מ)
ישיבת הממשלה על עסקת שחרור חטופים עם חמאס (צילום: לע"מ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה הלילה (בין שלישי לרביעי) את עסקת החטופים עם חמאס, לאחר דיון שארך חמש שעות ודיונים בקבינט המלחמה ובקבינט המורחב. לפי המתווה, ישוחררו לפחות 50 חטופים – נשים וילדים – במשך ארבעה ימים שבמהלכם תתקיים הפוגה בלחימה. שחרור של כל עשרה חטופים נוספים יביא ליום הפוגה נוסף.  כלל חברי הממשלה הצביעו בעד העסקה מלבד שלושת שרי עוצמה יהודית.

לפי צה"ל, 236 בני אדם חטופים בעזה במשך 47 ימים, מאז השביעי באוקטובר, בהם ילדים, קשישים, נשים וחיילים.

בפתח ישיבת הממשלה הבהיר ראש הממשלה נתניהו לשרים שכחלק מהמתווה המסוכם יהיו ביקורים של הצלב האדום אצל חטופים שטרם שוחררו, כולל אספקת תרופות. עוד הבהיר נתניהו שלאחר הפסקת האש הלחימה נגד חמאס תימשך, שישראל מחויבת להשבת כלל החטופים, וש"כל גורמי הביטחון תומכים בעסקה באופן מלא".

לפי דיווח ברויטרס שלא נכלל בהודעת הממשלה הרשמית, המתווה יכלול שחרור של חמישים ילדים, אימהות ונשים, עם אפשרות לשחרור מספר גדול יותר של חטופים, בתמורה לשחרור 150 פלסטינים הכלואים בישראל. עוד דווח שתתאפשר הכנסה של דלק לרצועה והגדלה של הסיוע ההומניטרי.

בהודעה רשמית של הממשלה בתום הישיבה נאמר ש"ממשלת ישראל מחויבת להשבתם של כל החטופים הביתה. הלילה אישרה הממשלה את המתווה לשלב ראשון של השגת יעד זה. ממשלת ישראל, צה״ל וזרועות הביטחון ימשיכו במלחמה כדי להשיב את כל החטופים, להשלים את חיסול החמאס ולהבטיח שמעזה לא יתחדש שום איום למדינת ישראל."

לפי החוק, עסקה מדינית הכוללת שחרור אסירים הכלואים בישראל דורשת את אישור הממשלה. ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי הודיע לחברי הכנסת שלאחר האישור יינתנו לציבור 24 שעות לעתור לבג"ץ נגד העסקה.

מול הקריה בתל אביב בה נערכו ישיבות הקבינט והממשלה מפגינים עשרות בני משפחות החטופים ותומכיהם בקריאה לשחרורם. לצידם הפגינו גם קבוצת אזרחים המתנגדים לעסקה.

בני משפחות של החטופים מפגינים מול משרד הביטחון בתל אביב, בזמן דיוני הקבינט על עסקה לשחרורם (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
בני משפחות של החטופים מפגינים מול משרד הביטחון בתל אביב, בזמן דיוני הקבינט על עסקה לשחרורם (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)

לפני ישיבות הממשלה כינס מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, את מנכ"לי משרדי הממשלה "להיערכות לטיפול וסיוע בכלל ההיבטים האזרחיים הנדרשים" הקשורים בשחרור החטופים. משרד הרווחה פרסם מתווה לליווי החטופים לאחר חזרתם, לפיו מיד לאחר שחרורם של החטופים מבדיקות רפואיות בבתי החולים הם ילוו על ידי עובדים סוציאליים. לפי המתווה, עובדת סוציאלית קבועה תוצמד לכל אדם ומשפחה שתדאג לכל צרכיו ותהווה גורם מתכלל למגוון אנשי המקצוע. הנוהל מלווה גם בתדריך מקצועי הנוגע לטיפול הייעודי הרצוי לילדים וקטינים שחזרו מן השבי.

נתניהו: "במלחמה יש שלבים, וגם בהשבת חטופים יש שלבים. נמשיך במלחמה עד שנשיג את כל היעדים שלנו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה: "הישיבה הזאת נועדה לדון בהשבת חטופינו. אבל אני מבקש להתחיל בדבר שצריך להיות מובן מאליו. יש בחוץ דיבורי הבל כאילו אחרי ההפוגה להשבת חטופינו אנחנו נפסיק את המלחמה. אז אני מבקש להבהיר. אנחנו במלחמה. ונמשיך במלחמה. נמשיך במלחמה עד שנשיג את כל היעדים שלנו. לחסל את החמאס, להשיב את כל חטופינו ונעדרינו, ולהבטיח שבעזה לא יהיה שום גורם שמאיים על ישראל.

"אתמול בערב פגשתי יחד עם חברי קבינט המלחמה את בני משפחות החטופים. הקשבתי קשב רב למצוקה שלהם. הם תיארו בקול רוטט לפעמים בדמעות את הסיוט שבו הם נתונים. אמרתי למשפחות היקרות: השבת חטופינו היא משימה קדושה ועליונה ואני מחויב לה יחד עם חבריי. כפי שאמר הרמב"ם, אין מצווה גדולה יותר מפדיון שבויים. לא נרפה מן המאמץ עד שנפדה את כולם עד שנשיב את כולם. את הילדים והילדות, את האמהות והאבות, את הצעריים והצעירות, את הקשישים והקשישות, את החיילם והחיילות, את כולם.

לדברי נתניהו, "במלחמה יש שלבים וגם בהשבת חטופים יש שלבים. אבל אנחנו לא נרפה עד שנשיג את הניצחון המוחלט ועד שנחזיר את כולם. זאת החובה הקדושה שלי, של כולנו."

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת דיון הממשלה. "לא נרפה עד שנשיג את הניצחון המוחלט ועד שנחזיר את כולם" (צילום: לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת דיון הממשלה. "לא נרפה עד שנשיג את הניצחון המוחלט ועד שנחזיר את כולם" (צילום: לע"מ)

נתניהו ציין שבסיוע נשיא ארה"ב ביידן, המתווה שופר ביחס למתווה המקורי שהוצע. "בימים האחרונים שוחחתי עם ידידנו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וביקשתי את התערבותו לטובת שיפור המתווה שיוצג בפניכם, והוא אכן שופר כדי שיכלול יותר חטופים ופחות מחירים. השיחות האלה נשאו פרי. הנשיא ביידן נרתם לעניין ואני מודה לו על כך.

"עכשיו לפנינו הערב החלטה קשה. אבל היא ההחלטה הנכונה. כל גורמי הביטחון תומכים בה באופן מלא. הם הבהירו במלוא הערכתם המקצועית שביטחון כוחותינו יובטח בימי ההפוגה ושהמאמץ המודיעיני יישמר בימים אלה. הם הבהירו שהמאמץ המלחמתי לא רק שלא ייפגע אלא להיפך, הדבר יאפשר לצה"ל להיערך להמשך הלחימה. ואני מבקש להבהיר כאן שוב. המלחמה נמשכת, המלחמה תימשך עד שנשיג את יעדינו. לחסל את החמאס, להשיב את כל חטופינו, ולהבטיח שביום אחרי החמאס עזה לא תאיים יותר על ישראל, לא יהיה בה שום גורם שתומך בטרור שמחנך את ילדיו לטרור ושמאיים על מדינת ישראל. בעזרת השם נעשה ונצליח ויחד ננצח."

גלנט: "ללא הלחץ על חמאס והמשכו, לא יהיה סיכוי להביא גם את קבוצות החטופים הבאות"

שר הביטחון יואב גלנט: "אנחנו עומדים בפני קבלת החלטות חשובות בשעות הקרובות ובימים הקרובים. מה שהביא לתוצאה שאליה אנחנו מייחלים שנגיע בזמן הקרוב זו הפעולה הנחושה, המקצועית, המדויקת והקטלנית של כוחות צה"ל. כתוצאה מההחלטה שקיבלנו לפני כחודש ימים להעצים את התמרון, להיכנס אל תוך השטח ולהגביר את הלחץ על חמאס, יש סיכוי להבשלת מתווה שיביא לשחרור של חטופים והדבר הזה הוא דבר מרכזי ביותר.

שר הביטחון יואב גלנט. ""שחרור חטופים בעיניי הוא קודם כל נושא ערכי נושא מוסרי נושא של מחויבות בין המדינה הממשלה והאזרחים" (צילום: לע"מ)
שר הביטחון יואב גלנט. ""שחרור חטופים בעיניי הוא קודם כל נושא ערכי נושא מוסרי נושא של מחויבות בין המדינה הממשלה והאזרחים" (צילום: לע"מ)

"שחרור חטופים בעיניי הוא קודם כל נושא ערכי נושא מוסרי נושא של מחויבות בין המדינה הממשלה והאזרחים. אני יכול לומר לכם כאן שכל חברי הקבינט, כל חברי המטה הכללי , שירות הביטחון הכללי, המוסד וכל מי שעוסק בנושא השבויים והנעדרים מוסר את כל נפשו זמנו ומרצו יום ולילה. חיילי צה"ל מסתכנים כל יום על מנת לשפר את המצב. ולדבר הזה יש פירות.

"עבורי שחרור חטופים זה ערך, ואני חייב לומר שכל אחד מאיתנו שמסתכל על התמונות ורואה את הסרטים, ורואה את האנשים וחושב על הילדים, ועל החיילות והחיילים, ועל המבוגרים ועל ניצולי השואה, מבין עד כמה הדבר הזה חשוב. יחד עם זה, ללא הלחץ והמשכו לא יהיה סיכוי להביא גם את הקבוצות הבאות שאנחנו רוצים להביא. ולכן, לפי בקשתי ובקשתה של מערכת הביטחון, נכנסה לתוך החלטת הממשלה הדרישה החד משמעית שאנחנו נחליט באותה החלטה שמיד לאחר שנמצה את השלב הזה, תימשך פעולת צה"ל שירות הביטחון הכללי וכלל הכוחות במלוא עוצמתה. ראשית על מנת לנצח את החמאס להכריע אותו ולהביא לתוצאה, ושנית על מנת ליצור את האדן המתאים ולהביא לפעם הבאה את החטופים הנוספים שאנחנו יכולים להביא."

גנץ: "המתווה לוקח את המירב האפשרי ומממש אותו"

השר בני גנץ, שחבר בקבינט המלחמה, אמר: "המתקפה שצה״ל ביצע יחד עם כל כוחות הביטחון זה הבסיס למתווה שחרור החטופים שנדון בו היום, שיוצג כאן. לא פחות חשוב מזה, הוא הבסיס להמשך המאמצים המבצעיים ההכרחיים, גם בזירה הדרומית ואולי בזירות נוספות."

גנץ הדגיש את מחויבות הממשלה גם להחזרת אזרחים שנחטפו בעבר, בהם אברה מנגיסטו והישאם א-סייד שמוחזקים בידי חמאס. "המתווה הזה הוא חלק מתפיסה כוללת של החזרת כלל החטופים והנעדרים מהמערכה הזו ומהמערכות הקודמות. ככה אנחנו ניגשים – אחרי כל דמות יש שם, יש משפחה, יש מסירות ואנחנו רוצים בסופו של דבר להביא את כולם, למרות שהשלב הזה הוא שלב אחד מתוכו."

השר בני גנץ. "המתווה הזה הוא חלק מתפיסה כוללת של החזרת כלל החטופים והנעדרים מהמערכה הזו ומהמערכות הקודמות" (צילום: לע"מ)
השר בני גנץ. "המתווה הזה הוא חלק מתפיסה כוללת של החזרת כלל החטופים והנעדרים מהמערכה הזו ומהמערכות הקודמות" (צילום: לע"מ)

גנץ הוסיף: "אני אגיד ביושר – המתווה הזה הוא מתווה קשה, הוא מכאיב מבחינה אנושית אבל הוא גם מתווה נכון, כי הוא לוקח את המירב האפשרי ומממש אותו. אני חושב שהוא גם יהווה את הבסיס להמשך. מה שיש בהחלטה הזאת שהיא החלטה אפשרית. כך לדעתי צריך להבין את זה, שזאת החלטה אפשרית במסגרת מטרות המלחמה ושמאפשרת לנו מוסרית ומבצעית, גם וגם, את המשך פיתוח המערכה להמשך.

"יש רגע בחיים שעליו אמרו חכמינו: 'אין ספק מוציא את הוודאי'. הספק יכול להיות הרבה מאוד דברים שאולי נוכל להגיע אליהם בהמשך, והוודאי הוא כאן ועכשיו – וצריך להביא אותו הביתה, וצריך אחר כך להמשיך להילחם בשביל להביא עוד הביתה. זו המשימה שלנו״.

שרי עוצמה יהודית התנגדו להסכם, בציונות הדתית שינו עמדה ותמכו

שלושת שרי עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, יצחק וסרלאוף ועמיחי אליהו, הצביעו נגד ההסכם. לפני ישיבת המשלה אמר יו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "ככל שהפרטים שפורסמו אודות תנאי העסקה הם אכן התנאים, עוצמה יהודית תתנגד לעסקה. הסכמת החמאס לעסקה מעידה שצה"ל מבצע כתישה אפקטיבית – יש להמשיך להכות באויב ולהביא אותו לעסקה בתנאים שישראל מכתיבה, שלא מבחינה בין חטופים, ולא בתנאים הבעייתיים שמסכנים את כוחות צה״ל בשטח."

מפלגות הציונות הדתית הודיעה אף היא שתתנגד להסכם, אך בסופו של דבר שלושת שריה הצביעו בעדו. לפי הודעה שפרסמה המפלגה לפני ישיבת הממשלה, "ככל שהפרסומים לגבי העסקה שתובא לממשלה היום נכונים, העסקה המוצעת רעה ואסור להסכים לה. רעה לביטחון ישראל, רעה לחטופים ורעה לחיילי צה"ל". במפלגה ציינו שאנשיה "רוצים לראות את כל החטופים בבית בריאים ושלמים וליבנו עם משפחותיהם. ודווקא בגלל זה מדובר בעסקה שאסור להסכים לה. הלחץ הצבאי על החמאס עובד, ולכן החמאס ויחיא סינוואר מציעים כעת עסקה כזו. אנו מעמידים מול פנינו את החטופים הנותרים, ובהם חיילי וחיילות צה"ל שהעסקה תפקיר אותם לפרק זמן בלתי ידוע, תעלה את 'מחירם' ותיתן לחמאס את האפשרות להסתירם ולעמידה ממושכת יותר במתקפות צה"ל".

מפלגת ש"ס, הודיעה שתתמוך בעסקה. לפי הודעת המפלגה, יו"ר המפלגה אריה דרעי הציג הערב בפני זקן מועצת חכמי התורה, הרב משה מאיה, וחבר המועצה הרב אברהם סלים, את פרטי המתווה שמובא לאישור הממשלה. הרבנים הורו לרב דרעי להנחות את שרי ש"ס להצביע בעד המתווה לשחרור השבויים "הנמצאים בסכנת נפשות של ממש".

דובר צה״ל על הפסקת אש: "נדע לשמר את הישגינו המבצעיים, הבאת החטופים היא חלק ממטרות המלחמה"

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר הערב שהפסקת אש לא תפגע בהישגי צה"ל בלחימה. לדבריו, "נדע להיערך באופן כזה שישמור על מצבנו המבצעי, על הישגינו המבצעיים".

הגרי הוסיף ש"למלחמה הזאת יש מטרות – לפרק את חמאס, להשיב את החטופים, לבנות גבולות שיהיו גבולות בטוחים לאזרחי מדינת ישראל ולהרתיע את האזור. אלו המטרות שצה״ל קיבל מהדרג המדיני והוא מתכוון לעמוד במטרות האלה. זה ייקח זמן, ויש שלבים למימוש המטרות האלו. לכן גם אם עכשיו יש מטרה של הבאת החטופים – היא מטרה משמעותית. גם אם היא תגרום להפחתה מחלק מהדברים האחרים, אנחנו נדע להחזיר את ההישגים המבצעיים שלנו, אנחנו נשמר גם את כל מה שהשגנו בשלב הזה, ונדע להיערך קדימה על מנת להמשיל ולממש את מטרות המלחמה. צריך להבין שזה ייקח זמן."

עד כה: 243 נחטפו, 5 חזרו בחיים

לפי צה"ל, 243 בני אדם נחטפו מישראל על ידי חמאס לרצועת עזה בשביעי באוקטובר, בהם ילדים, נשים וקשישים וכן חיילי צה"ל. חמאס לא אפשר לצלב האדום לפגוש אותם וביחס לרובם לא ידוע מה מצבם הרפואי והאם הם בחיים. ארבעה חטופות הוחזרו על ידי חמאס בצעד שהוגדר על ידו כ"מחווה הומניטרית": יהודית רענן (59) ובתה נטלי רענן (18) שנחטפו מנחל עוז שוחררו ב-21 באוקטובר, לאחר 14 יום בשבי, וביוכבד ליפשיץ (85) ונורית קופר (80) מניר עוז שוחררו ב-24 באוקטובר, לאחר 17 יום בשבי. החיילת אורי מגידיש (19), תצפיתנית שנחטפה ממוצב נחל עוז, חולצה על ידי כוחות צה"ל לאחר 23 יום בשבי; ושתי חטופות נוספות חולצו על ידי כוחות צה"ל כשאינן בין החיים: החיילת נועה מרציאנו ז"ל (19) ממודיעין, שנרצחה בשבי, ויהודית וייס (64) מקיבוץ בארי, שתיהן נרצחו על ידי מחבלי חמאס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!