דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
26.9°תל אביב
  • 26.7°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 20.6°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 31.5°אילת
  • 24.3°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 26.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטופים והנעדרים

הפרסום הרשמי למתווה החטופים: 50 עד 100 חטופים ישוחררו, בכל פעימה ישוחררו אסירים רק לאחר שחרור החטופים

החלטת הממשלה אישרה שבשלב הראשון ישוחררו 50 חטופים ישראלים בארבע פעימות בהפרש של יממה, 10 עד 13 בכל פעימה, ורק לאחר שיועברו לישראל ישוחררו 37-38 אסירים פלסטינים | הפעימה הראשונה תוכל להתבצע החל מחמישי לפנות בוקר | המתווה ניתן להארכה לשחרור של עד 50 חטופים ישראלים נוספים

שר הביטחון יואב גלנט עם ראש השב״כ רונן בר (מימין) והממונה על החטופים בצה"ל, האלוף ניצן אלון, בישיבת קבינט המלחמה לאישור עסקת חטופים (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט עם ראש השב״כ רונן בר (מימין) והממונה על החטופים בצה"ל, האלוף ניצן אלון, בישיבת קבינט המלחמה לאישור עסקת חטופים (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מתווה העסקה עם חמאס לשחרור החטופים פורסמו הבוקר (רביעי), לאחר שאושרו אתמול בממשלה. החלטת הממשלה מאשרת את הפרסומים הזרים לפיהם ישוחררו בין 50 ל-100 חטופים ישראלים חיים בתמורה לעד 300 אסירים פלסטיניים הכלואים בישראל, ולהפסקת אש של בין 4 ל-10 ימים. רשימת האסירים המיועדים לשחרור פורסמה לפנות בוקר באתר ייעודי של משרד המשפטים, אך כאמור מספר האסירים שישוחרר בפועל ייקבע בהתאם למספר החטופים שישוחררו ביחס של 3 אסירים על כל חטוף ישראלי.

לפי החלטת הממשלה, המתווה נועד לשחרור חטופים ישראלים חיים, כלומר, אינו כולל גופות של חטופים ישראלים שנפטרו או נרצחו לאחר חטיפתם. בהחלטה מצוין שהמתווה כפוף גם לתנאים מסוימים שפורטו במסמך סודי ועיקריו הוצגו לפני השרים בישיבת הממשלה.

החלטת הממשלה כוללת שחרור של 300 אסירים בטחוניים, ובלבד שבכפוף וקודם לשחרור, ישוחררו מרצועת עזה בחזרה למדינת ישראל 100 חטופים חיים שהם אזרחים ישראלים או תושבי מדינת ישראל. כלומר, בכל שלב במתווה, שחרור החטופים הישראלים יבוצע לפני שחרור האסירים הביטחוניים.

לפי ההחלטה המתווה יבוצע בשני שלבים ובמספר פעימות. בשלב הראשון יועברו חמישים חטופים ישראלים לידי כוחות הביטחון של מדינת ישראל, ובכפוף לכך ישוחררו 150 ביטחוניים ממאסר. שלב זה יבוצע בארבע פעימות, כאשר כל פעימה תכלול שחרור של לפחות 10 חטופים ישראלים. כלומר אם מספר האסירים בכל פעימה יחולק באופן שווה, הן יצטרכו לכלול 12 או 13 חטופים.

במתווה לא צוין מה המספר המינימלי של אסירים בטחוניים שישוחררו בכל פעימה, אך בהנחה שמדובר במספר שווה המשמעות היא 38-37 אסירים. כאמור, בכל אחת הפעימות, האסירים הבטחוניים ישוחררו רק לאחר שהחטופים באותה פעימה יועברו לידי ישראל. שלב זה זה יימשך ארבעה ימים שבהם תהיה הפוגה בלחימה.

תמונה ראשונה של יהודית ונטלי רענן אחרי שחרורן משבי חמאס (צילום ארכיון: מתוך רשתות חברתיות, לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
תמונה ראשונה של יהודית ונטלי רענן אחרי שחרורן משבי חמאס (צילום ארכיון: מתוך רשתות חברתיות, לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)

השלב השני יוכל לצאת לפועל בתנאי שעד 50 חטופים ישראלים נוספים יועברו לידי ישראל, ובתמורה ישוחררו עד 150 אסירים בטחוניים נוספים ממאסר, ביחס של 3 אסירים פלסטיניים על כל חטוף ישראלי. שלב ב' יבוצע באופן זהה לשלב א', כלומר שחרור של לפחות 10 חטופים ישראלים בכל פעימה. על כל שחרור של 10 חטופים ישראלים תהיה הפוגה בלחימה של 24 שעות.

עוד נקבע בהחלטה ש"מיד עם סיום ההפוגה בלחימה הנדרשת לשם יישום החלטה זו, תימשך הלחימה ברצועת עזה לשם השמדת היכולות הצבאיות והתשתיות השלטוניות של חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה ויצירת התנאים להשבת כלל החטופים, בהתאם להחלטת הקבינט הביטחוני על מטרות הלחימה"

ההחלטה מסמיכה את ראש הממשלה בנימין נתניהו, את שר הביטחון יואב גלנט ואת השר בני גנץ לקבוע את זהות האסירים הבטחוניים שישוחררו בכל פעימה, בהתאם להמלצת גורמי הביטחון, מתוך רשימה של 300 אסירים שצורפה להחלטת הממשלה ופורסמה לעיון הציבור. רה"מ ושני השרים הוסמכו גם לקבוע את מועד הביצוע של כל פעימה, לקבוע שתנאי המתווה קוימו בכל פעימה ובכך לאשר את שחרור האסירים, וכן להחליט על סיום ביצוע המתווה.

ההחלטה קובעת שבכל מקרה המתווה יסתיים עד 10 ימים ממועד סיום הפעימה הראשונה. אסירים שנכללו ברשימת האסירים המיועדים לשחרור, ולא שוחררו עד ההחלטה על סיום ביצוע המתווה לא ישוחררו ממאסר והחלטת הממשלה על שחרורם תבוטל.

עוד נקבע שההחלטה ורשימת האסירים תפורסם באתר האינטרנט של משרד המשפטים ומשרד ראש הממשלה, ושהפעימה הראשונה לא תבוצע לפני שיחלפו 24 שעות ממועד פרסום ההחלטה. זאת כדי לאפשר עתירות לבג"ץ נגד ההחלטה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!