דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ה' באייר תשפ"ד 13.05.24
21.7°תל אביב
  • 13.6°ירושלים
  • 21.7°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 18.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.7°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עד 10,000 ש"ח לעובד: אושרו מענקי התמרוץ לעובדים חדשים בחקלאות ובתעשייה ולעובדים שפונו

ועדת העבודה והרווחה אישרה גם מענקים לעובדים שפונו מבתיהם, ולעובדים המועסקים באזורים שפונו, אשר יחזרו לתעסוקה | המענק החודשי יעמוד על 3,000 שקלים עבור שני החודשים הראשונים ו-4,000 שקלים בגין בחודש השלישי

מסיק זיתים (צילום: ענף הזית במועצת הצמחים)
מסיק זיתים (צילום: ענף הזית במועצת הצמחים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ ישראל אייכלר אישרה את ההסכם שנערך בין הביטוח הלאומי למשרד האוצר הקובע מענקי תמרוץ לעובדים חדשים שיקלטו לעבודה בענפי החקלאות והבניין, וכן מענקים עבור עובדים שפונו מבתיהם ועובדים המועסקים באזורים שפונו, אשר יחזרו לתעסוקה.

המענקים יינתנו לעובדים שייקלטו לעבודה בענפי החקלאות והבניין עד חודש דצמבר, ובתנאי שיועסקו בהיקף כזה ששכרם יגיע ל-2,786 שקלים בחודש ומעלה (מחצית משכר המינימום). העובדים יהיו זכאים למענק תמרוץ חודשי על סך 3,000 שקלים עבור שני חודשי ההעסקה הראשונים ו-4,000 שקלים בגין חודש ההעסקה השלישי. עובדים שייקלטו לעבודה בענפים אלו ביישובים שפונו יהיו זכאים לקבלת מענק כפול.

נועה שוקרון, רכזת תעסוקה באגף תקציבים במשרד האוצר הסבירה: "המענק ניתן כתוצאה של יציאה של הרבה עובדים פלסטינאים ואחרים מאותם ענפים, שיצרה מחסור משמעותי בעובדים. המענק מוגדר עד סוף חודש מרץ, בהנחה ובתקווה שעד אז יגיעו עובדים שימלאו את המחסור ואז לא יהיה צורך בתמריץ".  ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים בישראל ביקש לוודא כי ההסכם כולל גם עובדים חדשים שיועסקו בעבודות שיפוצים. יוסף פולסקי, מהמוסד לביטוח לאומי הבהיר כי עבודות שיפוץ נרחבות אכן נכללות בהסכם.

המענק לעובדים שפונו מבתיהם או כאלו המועסקים באזורים שפונו יעמוד על 3,000 שקלים לחודש ויינתן לעובדים ששבו לעבודה במקומות העבודה הנוכחיים שלהם (טרם הפינוי). שוקרון הסבירה כי "קיימת הבנה שלאותם אנשים נוסף קושי משמעותי בהגעה למקום העבודה. הקושי הלוגיסטי מייצר גם הוצאות נלוות ולכן עלה הצורך לתמרץ אותם לחזור לעבודה. אין פה הכרח, רק תמריצים". מענק זה יינתן לאחר שהמעסיק יגיש את הבקשה עבור העובד. במידה והמעסיק לא יגיש את הבקשה, יוכל העובד לעשות זאת בעצמו לאחר 60 יום ועד חצי שנה מיום ההעסקה. במסגרת התוכנית שגובשה על ידי משרד האוצר ומינהלת תקומה, יקבלו המעסיקים גם סיוע כלכלי למימון הסעות, שכר דירה והוצאות נוספות הנובעות מהקושי להביא עובדים אלו למקומות עבודתם

תקופת מענק זה הוגדרה במקור עד סוף חודש דצמבר 2023.  יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר תהה מדוע תקופת הזכאות קצרה כל כך שכן היא מותירה לעובדים חודש אחד בלבד לחזור לעבודה ולהיכלל בזכאות. לשאלה זו השיבה שוקרון כי כלל המדיניות הממשלתית המוגדרת כרגע סביב צרכי המשק במלחמה נקבעת עד סוף חודש דצמבר, על מנת לאפשר בחינה מחודשת של הצרכים והתאמה של המענים. לאחר התעקשות היו"ר נקבע כי הזכאות למענק תוארך עד ה-31 במרץ 2024, ככל שהישובים בהם מתגורר או עובד הזכאי יוותרו מפונים במסגרת החלטות הממשלה.

שני סוגי המענקים יותנו בכך שהעובד יגיע פיזית למקום עבודתו לפחות 11 ימים בחודש. ההסכם יעמוד בתוקף עד סוף חודש יוני 2024 וכך יתאפשר, אם וככל שיוחלט, להאריך את תוקף המענקים עד למועד זה.

לדיון הגיעו נציגים של ענפי התעשייה, הניקיון והסיעוד, שביקשו אף הם להיכלל במענק לעידוד גיוס עובדים חדשים, בשל מחסור בכוח אדם שנוצר עקב גיוסים למילואים, הורים עובדים שנעדרים בשל הצורך לשהות עם ילדיהם ועוד, או בשל מחסור כרוני בעובדים. במענה לבקשות הסבירה שוב נציגת משרד האוצר כי תכלית המענק היא לתת מענה למחסור בכוח אדם שנוצר בענפים ספציפיים עקב אי כניסת עובדים פלסטיניים ונטישת עובדים זרים בשל המלחמה, ולא למחסור קיים או במחסור שנוצר בענפי המשק מסיבות אחרות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!