דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

אחרי 49 ימים: 13 ילדים ונשים שוחררו משבי חמאס

החטופים והחטופות ששוחררו בפעימה הראשונה של עסקת החטופים: דורון כץ אשר (34) וילדיה אביב (2) ורז (4); רות מונדר (78), בתה קרן מונדר (54) ואוהד (9), בנה של קרן; דניאל אלוני (45) ובתה אמיליה אלוני (5); עדינה משה (72); יפה אדר (85); חנה פרי (79); מרגלית מוזס (77) וחנה קציר (77) | נוסף להם שוחררו 10 עובדים תאילנדים ואחד מהפיליפינים

13 החטופים ששוחררו והגיעו לישראל ב-24 בנובמבר (צילומים: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
13 החטופים ששוחררו והגיעו לישראל ב-24 בנובמבר (צילומים: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

13 ילדים ונשים ישראלים שוחררו היום (שישי) משבי חמאס, לאחר 49 ימים. הם הועברו לישראל כחלק מהפעימה הראשונה של עסקת החטופים בין ישראל לחמאס.

שמות החטופים ששוחררו: דורון כץ אשר (34) וילדיה אביב (2) ורז (4); רות מונדר (78), בתה קרן מונדר (54) ואוהד (9), בנה של קרן; דניאל אלוני (45) ובתה אמיליה אלוני (5); עדינה משה (72); יפה אדר (85); חנה פרי (79); מרגלית מוזס (77) וחנה קציר (77). כולם נחטפו ב-7 באוקטובר מהקיבוצים ניר עוז ונירים.

כל הישראלים ששוחררו הועברו מחמאס לצלב האדום, משם הם הגיעו לישראל דרך מעבר רפיח ונקלטו על ידי כוחות צה"ל. הם הועברו למתחם מיוחד בבסיס חיל האוויר בחצרים, ומשם לבתי החולים שניידר, וולפסון ואסף הרופא ונקלטו להערכה רפואית וטיפול ראשוני, והתאחדו עם בני משפחותיהם. שלושת בתי החולים הודיעו שמצבם של הישראלים שהגיעו אליהם טוב, והם התאחדו עם בני משפחותיהם.

נוסף אליהם, 10 עובדים תאילנדים ועובד אחד מהפיליפינים ששהו בישראל ונחטפו שוחררו גם הם מהשבי. שחרור זה סוכם מול ממשלת תאילנד והוא אינו חלק מעסקת השבויים בין ישראל לחמאס.

סיפורי החטופות והחטופים ששוחררו

דניאל אלוני (45) ובתה אמיליה אלוני (6) מיבנה, נחטפו בשבת בבוקר בעת ביקור חג שלהן בניר עוז אצל אחותה של דניאל, שרון אלוני-קוניו (שנחטפה יחד עם התאומות שלה אמה ויולי, בנות ה-3, יחד עם אביהם דוד קוניו). ביום שבת בשעה 11:00 בבוקר דניאל שלחה הודעה האחרונה למשפחתה והודיעה להם שיש להם מחבלים בבית והיא חוששת שהם "לא ישרדו את זה".

דניאל ואמיליה אלוני (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
דניאל ואמיליה אלוני (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

דורון כץ-אשר (34) מהיישוב גנות הדר בשרון, ביקרה עם משפחתה בקיבוץ ניר עוז ונחטפה יחד עם בני משפחה נוספים בהם גם שתי בנותיה, אביב ורז. הן תועדו נלקחות לעזה. היא נשואה ליוני ועובדת כרואת חשבון. אחותה התכתבה איתה בזמן השתלטות המחבלים על הקיבוץ.

אביב (2) ורז (4) כץאשר מגנות הדר, אביב בת שנתיים וחצי, ורז בת הארבע מגנות הדר. נחטפו יחד עם אמן, דורון, כאשר היו בביקור אצל סבתן אפרת בניר עוז, שנרצחה.

דורון כץ אשר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
דורון כץ אשר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
אביב ורז כץ אשר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
אביב ורז כץ אשר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

קרן מונדר (54) מכפר סבא, אמו של אוהד ששוחרר יחד איתה. מורה לחינוך גופני בחינוך המיוחד ומאמנת ילדים בכדורעף. לפי מטה משפחות החטופים והנעדרים, היא מורה מוערכת ועטורת פרסים בבית ספר בבני ברק, שם מספרים שאין ילד שהיא לא הגיעה אליו ונתנה לו את הלב שלה. נוסף לאימונים שהיא מעבירה, קרן היא שחקנית כדורעף בקבוצה בליגת מאמאנט. בני המשפחה היו אמורים לקום בבוקר ולנסוע למפגש משפחתי לכבוד החג. כולם היו בבית של אברהם ורות, הסבא והסבתא.

אוהד מונדר (9) מכפר סבא נחטף יחד עם אימו, קרן בזמן שביקרו את סבא וסבתא בחג. ביום שבת הם תכננו לחזור חזרה לביתם בכפר סבא. בחודש שעבר אוהד הספיק "לחגוג" יום הולדת 9 ואלפי ישראלים חגגו לו גם בישראל.

קרן ואוהד מונדר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
קרן ואוהד מונדר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

רות מונדר (78) מניר עוז, רות, המכונה רותי, נולדה בבאר יעקב, ועברה לקיבוץ ניר עוז במסגרת גרעין צבר, בעקבות אחותה. היא הכירה בקיבוץ את בעלה אברהם, ונולדו להם שני ילדים – קרן ורועי. היא מתוארת כ"אישה מאוד מוכשרת, הספרית והתופרת של הקיבוץ". נוסף לכך, היא עוסקת בסריגה, ציור ותפירה. רותי בפנסיה, הולכת לחוגים ומטיילת עם המשפחה. הייתה אמורה ללכת לחגוג את החג בבית של בתה קרן, והנכד אוהד.

רות מונדר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
רות מונדר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

חנה פרי (79) מקיבוץ נירים, פנסיונרית, עלתה לארץ בשנות ה-60 מדרום אפריקה. היא ומשפחתה גרו בנירים כל חייהם. חנה הכירה את בעלה בישראל לאחר שעלה מאנגליה. לחנה יש שלושה ילדים. חנה אוהבת לעבוד בגינה ולטפל בחתול שלה. היא מאוד קרובה לילדים ואהבו לבלות ביחד בארוחות הערב המשפחתיות. חנה אוהבת ללכת עם חברותיה לשיעורי התעמלות וטאי צ'י.

חנה פרי (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
חנה פרי (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

יפה אדר (85) מניר עוז, נחטפה מביתה בניר עוז ב-7 באוקטובר ותועדה מובלת על קלנועית שבה נוהגים מחבלי חמאס לתוך רצועת עזה. יפה היא אמא לשלושה ילדים: משה, ורד וארז, וסבתא לשמונה נכדים ושבעה נינים. אחד הנכדים, תמיר אדר, בן 38, נחטף יחד איתה לרצועת עזה והוא עדיין נמצא בשבי חמאס. תמיר הוא אבא לשני ילדים – נטע בת שלוש ואסף בן שבע.

יפה אדר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
יפה אדר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

מרגלית מוזס (77) מניר עוז, מחלימת סרטן, חובבת טבע מושבעת ובמיוחד ציפורים. אוהבת טבע וטיולים, למרות מצבה הבריאותי הירוד. בקיץ האחרון הייתה בשיט בצפון נורווגיה. והחורף מתכננת לנסוע למוזאמביק. מרגלית אוהבת לסרוג, סורגת עבור הנכדים אפודות וסוודרים כל הזמן. השתתפה במבצע סריגת כובעים לפגיה.

מרגלית מוזס (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
מרגלית מוזס (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

עדינה משה (72) מניר עוז, נחטפה מביתה שבקיבוץ, לאחר שהמחבלים רצחו את בעלה סעיד משה. היא אמא לארבעה ילדים: מאיה, יעל, ששון ועמוס. לאחר חזרתה לזרועות ילדיה ונכדיה, היא תוכל להמשיך בגידול חלק מנכדיה הגרים בקיבוץ ולחזור לתחביביה: בישולים, גידול הצמחים וקריאת ספרים.

עדינה משה (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
עדינה משה (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

חנה קציר (77) מניר עוז. חנה עבדה כמטפלת שנים רבות בקיבוץ ומכריה תיארו אותה ואת רמי בעלה "צמד חמד, בלתי נפרדים". חנה היא אמא לשלושה ילדים, וסבתא לשישה נכדים. במשך שנים היא טיפלה בילדי קיבוץ ניר עוז במסירות, והקדישה את כולה למשפחתה. משפחתה וחבריה מספרים עליה שהיא "אישה שכולה לב, ותמיד תיתן מעצמה לאחר". חנה נחטפה מביתה לרצועת עזה, ובעלה, רמי, נרצח על ידי המחבלים.

חנה קציר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
חנה קציר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

פעימה ראשונה בעסקת שחרור של לפחות 50 חטופים ישראלים

הפסקת האש נכנסה לתוקף ב-07:00 והשקט ברצועת עזה נשמר. עד כה לא הועברו לישראל רשימת שמות לפעימה הבאה לשחרור חטופים, שאמורה להתרחש בשבת.

החטופים הגיעו למעבר רפיח עם נציגי הצלב האדום, שפגשו אותם בבית חולים בחאן יונס. הם נפגשו עם סגן קצין הרפואה הראשי ורופאים של צה"ל לבדיקה רפואית ראשונית. לאחר מכן הם עברו לבסיס חצרים של חיל האוויר ליד באר שבע, שם יחכו להם גם גורמי בריאות הנפש למענה ראשון. בבסיס חצרים הם יעברו תהליך ראשוני של בדיקות רפואיות ומשם תתבצע שיחת טלפון ראשונה בינם לבין משפחותיהם. לאחר מכן הם יועברו לבתי חולים שהכינו מתחמים ייעודיים לנושא.

במערכת הביטחון התקבלה החלטה לא לתשאל ילדים בשלב הראשון ולתשאל רק מבוגרים שיוחזרו, במטרה להקל על הילדים. בהמשך יתושאלו הילדים בליווי משפחותיהם.

עסקת החטופים כוללת שחרור של 50 חטופים חיים שהם אזרחים או תושבים ישראלים, בתמורה לשחרור של 150 אסירים פלסטינים הכלואים בישראל, בארבע פעימות שיימשכו ארבעה ימים, עם אפשרות להרחבת העסקה לשחרור חטופים ישראלים נוספים תמורת אסירים נוספים ביחס של 3 אסירים פלסטינים לכל חטוף ישראלי והארכה של הפסקת האש ביום נוסף על כל 10 חטופים שישוחררו.

לפי צה"ל, 243 בני אדם נחטפו מישראל על ידי חמאס לרצועת עזה בשביעי באוקטובר, בהם ילדים, נשים וקשישים וכן חיילי צה"ל. חמאס לא אפשר לצלב האדום לפגוש אותם וביחס לרובם לא ידוע מה מצבם הרפואי והאם הם בחיים.

ארבע חטופות הוחזרו על ידי חמאס בצעד שהוגדר על ידו כ"מחווה הומניטרית": יהודית רענן (59) ובתה נטלי רענן (18) שנחטפו מנחל עוז שוחררו ב-21 באוקטובר, לאחר 14 יום בשבי, וביוכבד ליפשיץ (85) ונורית קופר (80) מניר עוז שוחררו ב-24 באוקטובר, לאחר 17 יום בשבי. החיילת אורי מגידיש (19), תצפיתנית שנחטפה ממוצב נחל עוז, חולצה על ידי כוחות צה"ל לאחר 23 יום בשבי; ושתי חטופות נוספות חולצו על ידי כוחות צה"ל כשאינן בין החיים: החיילת נועה מרציאנו ז"ל (19) ממודיעין, ויהודית וייס (64) מקיבוץ בארי, שתיהן נרצחו על ידי מחבלי חמאס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!