דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ג' באייר תשפ"ד 11.05.24
21.0°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 21.0°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 19.8°באר שבע
  • 30.9°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 17.9°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטופים והנעדרים

מנהיגת העובדים והרַבָּה מארצות הברית ביקרו במטה משפחות החטופים: "עושות הכול כדי להחזיר אותם הביתה"

רנדי ויינגרטן, יו"ר פדרציית המורים האמריקאית, ושרון קליינבאום, רבה ופעילת זכויות אדם, ביקרו במטה כאורחות של עו"ד גיל בר-טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף | בר-טל: "נעשה כל שלאל ידינו להשמיע את קולם של החטופים גם לחברינו בקרב האיגודים המקצועיים ברחבי העולם"

שרון קליינבאום (מימין), גיל בר-טל ורנדי ויינגרטן (צילום: מאיה רונן)
שרון קליינבאום (מימין), גיל בר-טל ורנדי ויינגרטן. "אנחנו כאן כדי לעזור בכל מה שתצטרכו" (צילום: מאיה רונן)
מאיה רונן

"העבודה שעושים אלפי המתנדבים במטה המשפחות להשבת החטופים והנעדרים, והמחויבות של אנשי המטה הן מעוררות השראה. אנחנו כאן כדי לעזור בכל מה שתצטרכו", אומרת ל'דבר' רנדי ויינגרטן, יו"ר פדרציית המורים האמריקאית AFT, אחד מאיגודי העובדים הגדולים בארצות הברית, בביקורה במטה המשפחות בתל אביב.

ויינגרטן הגיעה לארץ כאורחת יו"ר הסתדרות המעו"ף עו"ד גיל בר-טל. היא סיירה יחד עם הרַבָּה שרון קליינבאום במטה המשפחות לשחרור החטופים והנעדרים. "לבנו עם משפחות החטופים והנעדרים", אמר בר-טל. "תפילותינו שכולם ישובו במהרה ונעשה כל שלאל ידינו להשמיע את קולם גם לחברינו בקרב האיגודים המקצועיים ברחבי העולם".

ויינגרטן וקליינבאום מוכרות ובעלות השפעה בציבוריות האמריקאית, כל אחת בתחומה. שתיהן תומכות נלהבות במדינת ישראל ובעבודה המאורגנת. ויינגרטן מנהיגת עובדים, עומדת בראש אחד האיגודים החזקים בארצות הברית, שמייצג כמיליון וחצי מורים, מורות, חברי סגל ועובדי מנהלה במוסדות אקדמיים, עובדי חינוך, אחיות ומטפלים פרא-רפואיים בארצות הברית. "רצינו להיות פה, לחלוק בכאב ובאבל. אנחנו כאן כדי לחבק ולנחם אבלים, להיות עם חברינו, להבין ולהחזיר הביתה את מה שקורה כאן", אמרה ויינגרטן. "אנחנו עושות כל שביכולתנו כדי להסב את תשומת הלב האמריקאית לנושא החטופים והנעדרים".

במהלך הסיור במטה נפגשו עם מירב לשם-גונן, אימה של רומי בת ה-23 שנחטפה לעזה כשבילתה עם חבריה במסיבת נובה. "זה בוקר קשה", הודתה לשם-גונן, "אני כל הזמן חושבת על זה שרומי לבשה גופייה. הלילה ירד גשם, הבוקר כל כך קר. מה היא לובשת עכשיו? אולי קר לה?"

מרב לשם-גונן, שבתה רומי נחטפה, ורנדי ויינגרטן. לשם-גונן: "מה היא לובשת עכשיו? אולי קר לה?" (צילום: מאיה רונן)
מרב לשם-גונן, שבתה רומי נחטפה, ורנדי ויינגרטן. לשם-גונן: "מה היא לובשת עכשיו? אולי קר לה?" (צילום: מאיה רונן)

לשם-גונן הודתה להן על הביקור, וביקשה מהן לקחת את הסיפורים האישיים של המשפחות ולהביא אותם בכל דרך שיבחרו בפני הציבור בארצות הברית כדי להשפיע על דעת הקהל.

ויינגרטן שיתפה את לשם-גונן בפעולות שנעשות בארה"ב כדי להשאיר את החטופים והנעדרים בתודעה הציבורית. "אנחנו מפיצות בכל החומרים שלנו את שמותיהם, גיליהם וסיפוריהם של כל אחד ואחת מהחטופים, כדי להשאיר את הנושא בתודעה של כולם. כדי שכולם יישארו מפוקסים על המטרה החשובה ביותר – להחזיר אותם הביתה. אנחנו מוודאות שלמאבק הזה תהיה נראות כל הזמן. הלב שלנו איתכם".

"כשעובדים משוחחים זה עם זה יש סולידריות והבנה"

ויינגרטן מוכרת כפעילה בתנועת העבודה האמריקאית, כדמות מרכזית במפלגה הדמוקרטית בארצות הברית ומקורבת לנשיא ג'ו ביידן. "הממשל הנוכחי תומך מאוד בישראל. אנחנו יודעות שהם עושים כל שביכולתם כדי לעזור. חשוב לנו שתדעו שלדרגים הגבוהים ביותר בממשל האמריקאי אכפת", הבטיחה לבני משפחות החטופים.

לדבריהן, התמיכה הבלתי מעורערת בישראל מסתמנת כאיום על סיכוייו של הנשיא ביידן להיבחר לכהונה שנייה בבחירות 2024. "יש הרבה אנשים שפועלים כדי למנוע את בחירתו ומשתמשים בישראל ובעזה כדי לפגוע באפשרות הזאת", אמרה ויינגרטן, "זאת חרדה עצומה עבורנו".

בשבוע שעבר נקראה ויינגרטן לפגישה עם גורמי שמאל מתון במפלגה הדמוקרטית שהתקיימה בבית הלבן. לדבריה, אף שהצליחה למתן ולעדן חלק מהקולות שעלו בה, היא מזהה נתיב מדאיג מאוד ביחס של הנהגת המפלגה לדבקותו של הנשיא בתמיכה בישראל. "מנהיג שחור חשוב ומרכזי מאוד במפלגה הדמוקרטית אמר בפגישה שאם ביידן יפסיד בבחירות 2024 זה יהיה בגלל הסוגייה הזו והיהודים יישאו באשמה", סיפרה.

רנדי ויינגרטן. "בכל פעם שסמוטריץ' או בן גביר מבצעים את הפעולות הפשיסטיות הנוראות שלהם, זה מבסס ומגבש את הסנטימנט של ההתנגדות לישראל ואת התפיסה של העמדה שלהם כחזות הכול" (צילום: AP Photo/Paul Sancya)
רנדי ויינגרטן. "בכל פעם שסמוטריץ' או בן גביר מבצעים את הפעולות הפשיסטיות הנוראות שלהם, זה מבסס ומגבש את הסנטימנט של ההתנגדות לישראל ואת התפיסה של העמדה שלהם כחזות הכול" (צילום: AP Photo/Paul Sancya)

"זו אמירה קשה, אנטישמית וברור שאנחנו מתמודדים עם אתגר בעל הרבה מאוד רבדים. המשמעות כמו שאני מבינה אותה היא שאם ביידן לא ייבחר ב-2024, ישראל תהיה בבעיה גדולה מאי פעם. העולם יהיה בבעיה גדולה מאי פעם. הדמוקרטים אולי מפולגים סביב שאלת התמיכה בישראל, אבל לפחות יש בינינו תומכים. המצב במפלגה הרפובליקנית מדאיג מאוד. מי שזוכר את טראמפ אומר שהרפובליקנים בעד ישראל, רואה עכשיו את הרפובליקנים והנבחרים העצמאים מצביעים נגד כל סיוע לישראל".

תוצאות הסקרים האחרונים מדאיגות מאוד את בכירי המפלגה הדמוקרטית. "הרפובליקנים זוכים בתמיכה גורפת. אנחנו עומדים באתגרים כבירים משני הכיוונים הללו. אבל הממשל האמריקאי מחויב להשבת כל החטופים הביתה, לא רק את אלה בעלי האזרחות האמריקאית. בהמשך השבוע ניפגש עם שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו, ונדגיש את חשיבות הדבר בעינינו".

תנועת העבודה בארצות הברית מסויגת מישראל כבר הרבה שנים. "הם רואים את ישראל בראי נתניהו", ויינגרטן מסבירה, "הם לא רואים את מרחב הדעות הישראלי".

היא מצרה על החלטת הממשלה הנוכחית לעצור את מפגשי הסולידריות בין איגודי העובדים בארצות הברית ובישראל, שהחלו בתקופת הממשלה הקודמת, לבקשת ארגוני החברה האזרחית. "אלה מפגשים שהמטרה המרכזית שלהם היא שעובדים יפגשו עובדים ויוכלו לשוחח. כשעובדים משוחחים זה עם זה ונוצרת סולידריות על סוגיות שונות, נוצרת הבנה.

"יש ציפייה מאוד חשובה באמריקה שיהיה שלום וצדק לשני העמים, הישראלים והפלסטינים. באיגוד שלנו אנחנו מכוונים לתמיכה בקבוצות וארגונים שמחזקים את הקיום המשותף. חשוב לנו להביא אותם ולהשמיע את קולם בפני חברי הארגון, כדי שישמעו נרטיב אחר על מה שבאמת קורה ומה שבאמת רוצים ישראלים רבים. זה משנה דעות ופותח את הלבבות.

"לצערי הממשלה הנוכחית לא עושה את זה. בכל פעם שסמוטריץ' או בן גביר מבצעים את הפעולות הפשיסטיות הנוראות שלהם, זה מבסס ומגבש את הסנטימנט של ההתנגדות לישראל ואת התפיסה של העמדה שלהם כחזות הכול. עם זאת, יש בינינו כאלה שמכירים כל כך הרבה ישראלים שאינם כאלה. חשוב לנו לחזק אותם, ולהשמיע את קולם בארצות הברית, בתנועת העבודה ובשמאל האמריקאי במיוחד. לכן אנחנו פה. יש לנו עוד הרבה עבודה".

"קשה לשמוע את הסיפורים האישיים, אבל לשם כך הגענו"

קליינבאום היא דמות מוערכת ומרכזית בקרב היהדות הפרוגרסיבית בארצות הברית. היא ידועה בתמיכתה בישראל, כפעילת זכויות אדם שעומדת בראש קהילת "שמחת תורה" בניו יורק, עם בית הכנסת הגאה הגדול בעולם.

"אנחנו לא יכולות לדמיין את העצב והאבל, אף על פי שאנחנו עדות לו יום-יום", אמרה קליינבאום. "אנחנו מבינות עד כמה מה שקרה, וקורה עדיין, משנה הכול". היא אירחה בבית הכנסת חלק מבני המשפחות שביקרו לאחרונה בארצות הברית. בני המשפחות נפגשו עם בכירים בעיריית ניו יורק ובקהילה היהודית בעיר. "נעשה כל שביכולתנו, אנחנו במשימה אישית להביא את אהבתנו ותמיכתנו".

שתיהן מאוד מעורבות, ודואגות להשמיע את עמדותיהן בסביבה הציבורית. "מאז 7 באוקטובר לא ממש ישנתי, כל עוד הייתי בניו יורק", אמרה קליינבאום. "השינה הכי טובה שלי עד כה הייתה במטוס, בדרך לארץ. אני מרגישה שלהיות פה כל כך יותר נכון עבורי. קשה לשמוע את הסיפורים האישיים, אבל לשם כך הגענו. קשה לי יותר להיות בארצות הברית".

לדבריהן, הן פוגשות בתנועות האנטי-ישראליות שפועלות באיגודי העובדים ובקרב להט"ב בארצות הברית, כמו גם בקרב כלל היהדות הפרוגרסיבית בעולם.

במסגרת תפקידה קליינבאום פוגשת צעירים יהודים רבים שרואים תמונה חד-ממדית. הם יודעים שישראל בעלת עוצמה והפלסטינים חלשים. "עבור חלק מהצעירים המרכז הוא תינוקות בעזה ואיך אנחנו פוגעים בהם, אבל הם לא מוכנים להכיר בכך שהחמאס הוא שגורם כזה סבל לתושבי עזה. הם לא מבינים את האלמנט של חמאס. אנחנו מתמודדים עם קיצוניים. בכל העולם המאבק הוא בין קיצוניים לבין אלה שמאמינים בדמוקרטיה וחיים. זה נכון לכל דת ולכל לאום. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות, במרקמים חברתיים שונים, אבל גם בארצות הברית אנחנו רואים את זה בכל מקום".

הלחץ בארצות הברית מגיע, לדבריה, לא רק מצד השמאל הקיצוני. "הגישה הזאת נהיית יותר ויותר רווחת בקרב השמאל הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית. אנחנו מבינות שהתשובה שיש לנו בנוגע לשימוש של חמאס בילדי עזה כמגן אנושי לא מתקבלת. זה האתגר שלנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!