דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
22.9°תל אביב
  • 22.3°ירושלים
  • 22.9°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.8°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 25.0°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 24.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

גנץ ומפלגתו צפויים להתנגד לתקציב בטענה שהקיצוץ בכספים הקואליציוניים לא מספק

ישיבת ממשלה בנושא נקבעה לאחר הצהריים | התקציב יכול לעבור ללא תמיכת 'המחנה הממלכתי', אך גם במפלגות הימין עשויים להיות מתנגדים | המחלוקת מעכבת העברות חיוניות לעורף

השר בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי (צילום: אבשלום ששוני, פלאש90)
השר בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי (צילום: אבשלום ששוני, פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מפלגת 'המחנה הממלכתי' בראשות בני גנץ צפויה להתנגד לתיקונים בתקציב 2023, על רקע הכוונה לממש חלק מהכספים הקואליציוניים.

גורם בסביבת גנץ אמר הבוקר (שני) לקראת דיוני התקציב בממשלה המתוכננים להיערך אחר הצהריים, כי השימוש המתוכנן בסעיפים קואליציוניים הוא בבחינת "אצבע בעין לציבור".

לדבריו, "העלאה של 500 מיליון שקלים בתקציב הישיבות, הקצאה של מעל 400 מיליון שקלים למשרד למשימות לאומיות שייעודם אינו ברור, והעלאת שכר המורים באופק חדש שלא על בסיס מערכת החינוך בסכום של 40% במקום 14% שעליהם הסכמנו – זו לא דוגמה אישית מול האתגר הכלכלי והחברתי העצום שבפנינו."

הוא הוסיף, "גנץ הראשון שתומך בחינוך ראוי לחרדים כולל ההעלאה שסוכמה, ובתקצוב מרכיבי ביטחון ביהודה ושומרון ובמקומות נוספים בנוסף ליישובי הספר. זה לא מה שמובא היום לממשלה".

במכתב שהוציא אתמול גנץ ביקש לבטל את ישיבת הממשלה, בה אמורה הממשלה לאשר הרחבה תקציבית משמעותית לשנת 2023. תוכנית ההרחבה כוללת גם הפשרה של חלק מהסעיפים הקואליציוניים, לרבות תשלום תוספות שכר למורים ברשתות החרדיות 'אל המעיין' ו'החינוך העצמאי'.

ראש הממשלה נתניהו לא מתכוון להיענות לדרישה, וההצבעה צפויה להתקיים היום אחר הצהריים. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "נביא לממשלה תקציב חסר תקדים של 30 מיליארד שקלים לחודש וחצי, שעונה על צרכי המלחמה", זאת ללא התייחסות לכך שתוספת משמעותית זו כוללת בצידה גם קיצוצים של מיליארדי שקלים בתקציבים לא קואליציוניים.

לפי הלשכה, "התקציב ייתן מענה מלא לצרכים של צה״ל בהגנה ובהתקפה, יידאג למשפחות החטופים, הפצועים, החללים והנרצחים, למשפחות המפונים בבתי המלון וההארחה, ויבטיח שכלכלת ישראל תמשיך לעבוד ולשגשג". עוד נמסר כי "הוויכוח הפוליטי עומד על כאחוז אחד מסך כל התקציב. התקציב גדול ומשמעותי כי כלכלת ישראל יציבה וחזקה".

התקציב עשוי לעבור בלי גנץ – אך גם בליכוד יש מתנגדים

בימים האחרונים ניסה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) להגיע להבנות עם גנץ ואייזנקוט, שרי 'המחנה הממלכתי', לגבי מתווה מוסכם. אך אתמול בערב כתב גנץ כי שרי מפלגתו יתנגדו ל"כל תקציב נוסף שאינו קשור במאמץ המלחמתי או מקדם צמיחה במשק". לדבריו, העברת כספים קואליציוניים במתכונת אותה מבקש שר האוצר "תפגע בחוסן הישראלי ובלכידות הקיימת בחברה הישראלית".

ל"בלוק הימין" בממשלה יש רוב גם ללא תמיכת המחנה הממלכתי, מה שיאפשר לסמוטריץ' להגיש את התקציב המתוקן לאישור הכנסת. 64 מנדטים של הקואליציה ללא המחנה הממלכתי, יכולים גם להעביר את התקציב המתוקן בכנסת, אך הביקורת על יעוד הכספים הקואליציוניים קיימת גם בין חברי הכנסת בתוך הקואליציה. לאמירה של גנץ, קדמה, למשל, דרישה דומה מצד ח"כ יולי אדלשטיין מהליכוד. גם שר הכלכלה ניר ברקת הודיע ללשכת ראש הממשלה שהוא מתנגד להצעת התקציב והוא זומן לשיחה עם ראש הממשלה בנושא.

גנץ דורש לקצץ את כלל הכספים הקואליציוניים הן ב-2023 והן ב-2024 לטובת מימון הלחימה וניגזרותיה.

ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד). גם הוא הביע התנגדות לכספים הקואליציוניים (צילום: לע"מ)
ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד). גם הוא הביע התנגדות לכספים הקואליציוניים (צילום: לע"מ)

העיכובים בתיקון התקציב משהים העברות חיוניות לעורף

לפני שלושה שבועות ביטל שר האוצר בקשה להעברות תקציביות למימון העורף הכוללת, בין השאר, מענקים למפונים, תשלומים לבתי המלון המארחים מפונים, תקציבים לחיזוק רשויות מקומיות שתושביהן נפגעו במלחמה וכספים למנהלת תקומה. את הבקשה ניסחו בכירי משרדו, כאשר המקור התקציבי לכספים אלו כלל מאות מיליוני שקלים מהכספים הקואליציוניים, ללא תיאום עם השר.

מאז, הועברו חלק מהכספים שיועדו לעורף. סמוטריץ' ביקש לשמור על היעוד המקורי של כ-900 מיליון שקלים מתוך 2.6 מיליארד שקלים של כספים קואליציוניים שלא חולקו עד כה בשנת 2023. זאת ללא אמירה ברורה לגבי תקציב 2024, למעט העובדה ש"ייפתח מחדש".

שר האוצר סמוטריץ' (הציונות הדתית). עם יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה). סמוטריץ' יחד עם המפלגות הדתיות והחרדיות מגן על שימוש בסכומים קואליציוניים, אליו מתנגדים האופוזיציה, האוצר וגורמים נוספים, מחלוקת שהיקפה קטן לעומת כלל הוצאות המלחמה (צילום: יונתן שינדל, Flash90)
שר האוצר סמוטריץ' (הציונות הדתית). עם יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה). סמוטריץ' יחד עם המפלגות הדתיות והחרדיות מגן על שימוש בסכומים קואליציוניים, אליו מתנגדים האופוזיציה, האוצר וגורמים נוספים, מחלוקת שהיקפה קטן לעומת כלל הוצאות המלחמה (צילום: יונתן שינדל, Flash90)

עתה, כשנותר כחודש אחד בלבד לסיום השנה, וההעברות מתעכבות, גם התיקון המתבקש של תקציב 2024 מתמהמה.

הכספים הקואליציוניים הפכו לנקודת המחלוקת העיקרית המעכבת את העברת התקציב המעודכן. בין המתנגדים לשימוש כספים קואליציוניים למטרותיהם המקוריות נמנים חברי האופוזיציה, בכירי האוצר, בנק ישראל ומרבית הכלכלנים בישראל. מי שמגן על שימור חלק מהסעיפים הקואליציוניים הוא שר האוצר סמוטריץ', כאשר ברקע תומכים חברי מפלגתו 'הציונות הדתית' ואנשי המפלגות החרדיות 'ש"ס' ו'יהדות התורה'.

הסכומים הנתונים במחלוקת קטנים ביחס לגודל התקציב. בין הצדדים הניצים בוויכוחים על הכספים הקואיליציוניים שוררת הסכמה על עקרונות המדיניות התקציבית: מימון המלחמה בעזרת קיצוצים הגדולים משמעותית מהקיצוצים בתקציבים הקואליציוניים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!