דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הרשות הפלסטינית הודיעה על צעדי צנע בשל סירובה לקבל את כספי המיסים מישראל

הרשות מסרבת לקבל את כספי המיסים שישראל גובה במחאה על ניכוי כספי המיסים העזתיים בסך של כ-350 מיליוני שקלים | בין היתר יוקפאו תשלומי חלק ממשכורת עובדי הרשות, המהווים 18.6% מהעובדים הפלסטינים | המלחמה והפסקת העבודה הפלסטינית בארץ, המהווה כרבע מהמועסקים בגדה, פוגעים דרמטית בתוצר הפלסטיני

חנויות סגורות בחברון במהלך מלחמת חרבות ברזל (צילום: וויאסם השלומן/פלאש90)
חנויות סגורות בחברון במהלך מלחמת חרבות ברזל (צילום: וויאסם השלומן/פלאש90)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

הרשות הפלסטינית הודיעה על הקפאת תשלומי חלק ממשכורות עובדי הרשות, זאת כחלק מצעדי צנע עליהם הכריזה בשבוע שעבר. הרשות הודיעה שתנקוט בצעדי הצנע בכדי להימנע מקריסה פיננסית, על רקע סירובה לקבל את כספי המיסים מישראל, המגיע כמחאה על ניכוי כספי המיסים העזתיים בסך של כ-350 מיליוני שקלים. הצעדים כוללים הימנעות מכל הוצאה אפשרית ומצטרפים להקפאת תשלומי משכורות של חלק מעובדי הרשות, כך לפי הודעת הרשות הפלסטינית.

סך הכספים שלא הועברו עומד על כ-750 מיליוני שקלים, שהם כ-4% מההכנסה השנתית של הרשות לפי מספרי 2022 ומעל אחוז מהתוצר השנתי. נכון לאפריל האחרון, הרשות צפתה גירעון של 360 מיליוני דולרים ל-2023, שהיה חזוי לתפוח ל-610 מיליונים בעקבות קיזוז ישראלי של כספי מיסים שהולכים למימון משפחות מחבלים. בתוספת הכספים שלא הועברו כעת מדובר בגירעון של מעל 4% לפי התוצר של 2022, אלא שבעקבות המלחמה התוצר הפלסטיני צפוי להצטמצם משמעותית.

ההיבט הדרמטי ביותר בצעדים הוא הקפאת תשלומי המשכורת, שלא ברור מההודעה עד כמה הוא מקיף והאם הוא נכנס לפועל. לפי לשכת הסטטיסטיקה הפלסטינית, 18.6% מהעובדים הפלסטינים מועסקים במגזר הציבורי, 30.9% מהעובדים בעזה ו-14.4% בגדה. חשוב להוסיף לתמונת המצב הכלכלית הפלסטינית את ההפסקה הכמעט גורפת של עבודה פלסטינית בישראל, שמהווה כמעט רבע מההעסקה בגדה המערבית.

המצב הפיננסי החמור של הרשות מגיע מהחלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בסוף החודש שעבר להקפיא את העברת הכספים לרשות, כ-750 מיליוני שקלים, בטענה שהם משמשים למימון טרור. כפי שנקבע בפרוטוקול פריז כחלק מהסכמי אוסלו, ממשלת ישראל גובה את כספי המיסים הפלסטינים ומעבירה אותם לרשות.

שר הביטחון גלנט ובכירים במערכת הביטחון התנגדו להחלטתו של סמוטריץ' מחשש להצתת הגדה המערבית כתוצאה מקריסה פיננסית, שתביא לשיתוק מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. בתחילת החודש התקבלה פשרה בקבינט במסגרתה הוחלט על העברת כספי המיסים בניכוי הכספים המיועדים לעזה, כלומר העברה של כ-400 מיליוני שקלים במקום 750. אלא שבמחאה על הקיזוז, סירבה הרשות הפלסטינית לקבל את הכספים וכעת היא נמצאת בסכנת קריסה, כפי שחששו בכירי מערכת הביטחון.

לפי הדיווחים, גם הממשל האמריקאי לחץ על העברת הכספים לרשות במה שמצטרף למחלוקת מסתמנת בין מדיניות נתניהו לממשל ביידן על מקומה של הרשות הפלסטינית. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן חשף שבכוונת האמריקאים לאחד את השליטה על רצועת עזה והגדה המערבית תחת הרשות הפלסטינית לאחר המלחמה, בניגוד לנתניהו שהבהיר מספר פעמים שאין בכוונתו להחיל את ממשל הרשות ברצועה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!