דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
33.3°תל אביב
  • 32.1°ירושלים
  • 33.3°תל אביב
  • 29.6°חיפה
  • 32.0°אשדוד
  • 36.6°באר שבע
  • 42.0°אילת
  • 38.1°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 34.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

"הקשר עם מפוני קיבוץ סעד הוא הרבה מעבר לאירוח במלון. נוצרה פה שותפות גורל"

חברי קיבוץ סעד שפונו למלון 'נבו' בים המלח, השתלבו בעבודות התפעול של המלון ואף בישלו ארוחה לצוות המלון | המנהל שי דדוש: "השתדלנו לגרום להם להרגיש בבית"

הארוחה שהכינו מפוני קיבוץ סעד לעובדי מלון נבו בים המלח, בו הם מתארחים (צילום: קיבוץ סעד)
הארוחה שהכינו מפוני קיבוץ סעד לעובדי מלון נבו בים המלח, בו הם מתארחים (צילום: קיבוץ סעד)
מאיה רונן

חברי קיבוץ סעד שפונו למלון 'נבו ים המלח' מצאו דרך מקורית להביע את הערכתם לצוות המלון: בתחילת השבוע ארגנו חברי הקיבוץ ארוחת צהריים מיוחדת לעובדי המלון. "הם קנו את המזון, נכנסו למטבח מהבוקר ובישלו ארוחה לכל 150 העובדים שהיו במשמרת", אמר ל'דבר' שי דדוש, מנהל אשכול מלונות ים המלח "נבו" ו"נגה" של הרשת.

חברת קיבוץ סעד מגישה אוכל שהכינו כדי להודות לעובדי מלון "נבו" שמארחים אותם (צילום: קיבוץ סעד)
חברת קיבוץ סעד מגישה אוכל שהכינו כדי להודות לעובדי מלון "נבו" שמארחים אותם (צילום: קיבוץ סעד)

"חברי הקיבוץ בישלו, קישטו ועיצבו את חדר האוכל והתעקשו להגיש לשולחנות ארוחה שכללה מנות ראשונות, מרקים, מנות עיקריות וקינוחים", מספר דדוש בהתרגשות, "הייתה ארוחה מדהימה. חברי הקיבוץ עמדו בכניסה לחדר האוכל אתמול ומחאו כפיים לכל עובד שנכנס לארוחה".

הארוחה יוצאת הדופן סימנה ציון דרך בשותפות שנוצרה בין הקיבוץ הדתי סעד לצוות המלון. "נוצר פה קשר מיוחד של שותפות גורל. הקשר שלנו עם קיבוץ סעד הוא כבר הרבה מעבר לאירוח במלון. נוצר חיבור שבעיניי ימשך עוד הרבה שנים קדימה".

תפריט הארוחה שהכינו חברי קיבוץ סעד לצוות המלון (צילום: קיבוץ סעד)
תפריט הארוחה שהכינו חברי קיבוץ סעד לצוות המלון (צילום: קיבוץ סעד)

לאפשר אוטונומיה של הקהילה בזמן שמתארחים במלון

לפני כחודש וחצי פונו 850 חברי קיבוץ סעד למלונות ישרוטל בים המלח, מרביתם במלון "נבו". לדברי דדוש, מהרגע הראשון נוצר קשר מיוחד בין המנהלים והצוות המרכז של הקיבוץ, ובהמשך עם כל חברי הקיבוץ. "זה גרם לנו להרגיש שמדובר בשליחות", הוא מתאר את החיבור, "הבנו שלא מדובר באירוח רגיל ורצינו לגרום להם להרגיש כמה שיותר קרוב לבית. זה מדהים כמה הכרת הטוב יש באנשים האלה".

יחד עם שרון בר אל, מנהלת הקהילה של הקיבוץ, נרקם שילוב חברי הקיבוץ בהתנהלות המלון. "מדובר באנשים שרגילים לנהל את חיי הקהילה שלהם בעצמם", הוא מסביר, "הם מפעילים בקיבוץ חדר אוכל, מכבסה, צוות תרבות. יש להם אנשי שירות כמו חשמלאי ואינסטלטור שדואגים לצרכי הקהילה. יחד עם מנהלת הקהילה התחלנו לשלב אותם, שיהיו שותפים בתפעול".

לדברי דדוש, השותפות בין הקהילה למלון פרצה את ההגדרות המוכרות של אירוח מלונאי סטנדרטי. "הבנו שיש לנו יכולת לאפשר לאנשים להרגיש את האוטונומיה שהם רגילים אליה בחיים, למרות שהם אורחים במלון".

אוהלים שהוקמו מחוץ למלון כדי לשמש כבית ספר לילדי סעד (צילום: יח"צ ישרוטל)
אוהלים שהוקמו מחוץ למלון כדי לשמש כבית ספר לילדי סעד (צילום: יח"צ ישרוטל)

"השתדלנו לגרום להם להרגיש בבית. מדברים קטנים כמו להתאים לאדם מיטה מתכווננת או ספה לחדר, ועד עזרה לחבר הקיבוץ לארגן שבעה במלון לסבו שנפטר בשיבה טובה, כדי שחברי הקיבוץ לא יצטרכו לנסוע עד למרכז הארץ. כשהחליטו בקיבוץ להקים בית ספר, פינתה הנהלת המלון את מגרש החנייה ונפתח בו בית ספר לכיתות א'-ו' באוהלים גדולים".

חברי הקיבוץ משתלבים בעבודות התפעול: "נותן תחושת משמעות"

בשלב הראשון התכנס צוות חשיבה משותף לקיבוץ ולהנהלת המלון וחשב על כיווני פעולה שיתנו לחברי הקיבוץ העקורים תחושה ביתית עד כמה שניתן. כשהבינו שחסרה לחברי הקיבוץ תחושת החיוניות והעשייה, החליטו לצרף חברים שרצו בכך לעבודות התפעול של המלון. "בשלב הראשון הכנסנו חלק מהאנשים לעזור בבישול במטבח המלון", מספר דדוש. "החשמלאי של הקיבוץ הצטרף אלינו ונכנס לעבוד איתנו. החצרן שלהם עושה עבודות תחזוקה ודואג לכל המיחזור במלון. האינסטלטור של הקיבוץ עובד איתנו על בסיס יומי".

חברי קיבוץ שיצאו לחל"ת הצטרפו גם הם לסייע בתפעול חיי היום יום במלון. "ממש כמו בקיבוץ, יש חברים שעובדים בחדר האוכל. הם ממש יצטרפו אלינו ועובדים איתנו בצורה מדהימה".

שילוב חברי הקיבוץ במלון התקבל בברכה. "זה ממלא לאנשים את היום. מאפשר להם לקחת חלק ולעזור למלון ולקהילה. אני יודע שזה נותן גם להם תחושת משמעות. עבורנו זה באמת עונה על צורך. חלק מהצוות שלנו גויס למילואים, יש עובדים פלסטינאים שלא מורשים להיכנס לעבוד בתקופה הזו ועובדים פיליפינים שחששו מאוד מהמלחמה וחזרו הביתה. זה מקל עלינו וחוסך לנו את המאמץ הגדול של גיוס עובדים בתקופה כזו.

"אנחנו רגילים לחיות בקהילה והפרידה מחיי הקהילה היומיומיים קשה מאוד", מספר ל'דבר' אחד מחברי קהילת סעד. "אנשים איבדו באחת את התפקיד שהיה להם בקהילה, שבה אנחנו רגילים להיסמך ולהיתמך אחד בשני. עכשיו מתאפשר לנו לקיים את חיי הקהילה. אנשים מרגישים חיוניים, מרגישים שלא איבדו הכל. את התפקיד שלהם בקהילה הם הצליחו לשמר ויש לזה ערך חשוב מאוד. מי שמכיר חיים בקיבוץ יכול להבין כמה זה חשוב. זה עוזר בריפוי של החברים ושל הקהילה".

"לא לומדים את זה בלימודי מלונאות. זה בא מחיבור יותר עמוק"

השהות הארוכה במלון והגעגוע לתחושה ביתית הציפו צורך בחוויית בישול ביתית וארוחה בחיק המשפחה. לפני מספר ימים הציבו חברי הקיבוץ שני מטבחים ניידים בחניון המלון. "חיברנו את הפוד-טראקים לתשתיות של החשמל ומים ומי שרוצה נרשם ומשתבץ ליום לבחירתו. משפחה יכולה להיכנס, לבשל במטבח ביתי ולאכול ארוחה משפחתית."

לפני שבוע ראו מנהלי המלון שבקיבוץ מחפשים מתנדבים לסייע בעבודה בענפי החקלאות שבעוטף עזה. "פתחנו רישום להתנדבות של עובדי המלון והוצאנו 50 מנהלים ועובדים לעבודה בחקלאות."

צוות המלון בהתנדבות חקלאית בעוטף (צילום: קיבוץ סעד)
צוות המלון בהתנדבות חקלאית בעוטף (צילום: קיבוץ סעד)
צוות המלון בהתנדבות חקלאית בעוטף (צילום: קיבוץ סעד)
צוות המלון בהתנדבות חקלאית בעוטף (צילום: קיבוץ סעד)

לדברי דדוש, כל פינה במלון הותאמה לפי הצרכים של אורחיו החדשים. כך משל, נפתחה במלון מרפאה של מכבי שירותי בריאות שחברי הקיבוץ מבוטחים בה. במתחם הספא של המלון נפתחה מרפאה שאליה מגיעים רופאי משפחה ורופאים מומחים על בסיס יומי.

"הבנו שזה צו השעה", הוא מסביר את המהפך שעבר המלון. "אנחנו עוסקים במקצוע האירוח. מבחינתנו אנחנו קודם כל מארחים אותם. כל מה שקרה רק חיזק אצלנו את תחושת השליחות. לא לומדים את זה בלימודי מלונאות. זה בא מחיבור יותר עמוק".

לדבריו, אנשי הקיבוץ מרבים להודות לצוות המלון על ההירתמות. "אם שואלים אותי, אנחנו אלה שצריכים להודות להם", הוא אומר, "בסופו של דבר המלון עובד ואנחנו מתפרנסים. אנחנו צריכים להודות להם על שהם יושבים דרך קבע בחזית בגבול. מבחינתנו זה העוגן."

דדוש אומר שצוות המלון חדור בתחושת שליחות. "אנחנו עושים משהו גדול. עבור כל אחד מאיתנו זו התרומה הקטנה למאמץ המלחמתי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!