דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הכספים

סוגרים שנה / סוף שנה בוועדת הכספים: העברות מהירות וויכוחים קשים

רגע לפני סוף 2016, השהה יו"ר הוועדה גפני את נוהל השקיפות כדי להעביר סכומי כסף אדירים בין סעיפי התקציב ובכך לנסות ולהביא לניצולם לפני סוף השנה. ח"כ סתיו שפיר התנגדה נחרצות להעברת הכספים ללא ביצוע הנוהל במלואו

ועדת הכספים בעת הדיונים על אישור תקציב המדינה לשנים 2018-2017. (צילום: דוברות).
ועדת הכספים בעת הדיונים על אישור תקציב המדינה לשנים 2018-2017. (צילום: דוברות).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

לקראת סוף שנת 2016, ועדת הכספים אישרה אתמול (ראשון) העברות תקציביות בסך 6.6 מיליארד שקלים. סה"כ העברות התקציביות בתקציב 2016 העומדות על שולחנה של הועדה בסוף חודש דצמבר עומד על 15.5 מיליארד שקלים. בין ההעברות המרכזיות אותן אישרה הבוקר הועדה נמצאות, העברה של 3.8 מליארד שקלים למשרד הביטחון, העברה של 903 מליון שקלים לפרויקטים שונים במשרד החינוך, 702 מיליון שקלים לרשות לזכויות ניצולי שואה ו-798 שקלים לביצוע תכניות במשרד השיכון. הועדה לא אישרה את ההעברה למשרד ראש הממשלה בסך 822 מליון שקלים, מאחר וזו כללה בתוכה נושאים שונים כמו רכישת מטוס לראש הממשלה (182.8 מליון שקלים) תקציב לחטיבה להתיישבות (120 מליון שקלים), תקציב המשרד לעניינים אסטרטגים (100 מליון שקלים) ועוד. חברי הועדה ביקשו מאנשי משרד האוצר לפרק את הבקשה להעברה תקציבית לנושאים השונים על מנת לאפשר אישור של כל אחד מהתחומים בנפרד.

ח״כ סתיו שפיר ומשה גפני. צילום: הדס פרוש / פלאש 90.
ח״כ סתיו שפיר ומשה גפני. "ההבדל בינינו הוא אחד, שאני נושא באחריות כלפי דברים שקורים במדינה ואת לא", אמר גפני לשפיר. צילום: הדס פרוש / פלאש 90.

מחר תמשיך הועדה בדיוני ההעברות בשאיפה להצליח לדון בכל ההעברות המונחות על שולחן הממשלה לפני סוף דצמבר. העברות שהועדה לא תאשר עד לסוף החודש לא יבוצעו. עודפי התקציב שלא ינוצלו יישארו בקופת המדינה ויועברו לכיסוי הגרעון. על מנת לאשר היקף גדול של העברות בזמן קצר החליט יו"ר הועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לאפשר למשרד האוצר לחרוג מהנוהל המוסכם להגשת בקשות להעברות תקציביות ולהגישן בנוסח מקוצר, ללא הנימוקים והפירוט של ניצול התקציב בשנים האחרונות. זאת על מנת למנוע מצב בו תקציבים לא מנוצלים יישארו כעודפים בתקציב בעוד שמטרות אחרות בהן יש אפשרות לנצל תקציבים יישארו ללא מענה תקציבי.

הדיון בוועדה לא עבר בשקט. ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) טענה כנגד השיטה בה משרד האוצר מביא לוועדה מאות בקשות העברה בסך מיליארדי שקלים בזמן קצר שלא מאפשר דיון מעמיק בבקשות. בעקבות כל בקשה שעלתה בוועדה ביקשה חברת הכנסת שפיר להקשות על פקידי האוצר והמשרדים ושאלה מדוע התקציב המקורי לא נוצל ונוצרו העודפים, וביקשה לקבל פירוט על יעדי ההעברות. שפיר קבלה נגד היעדר השקיפות הנובע מהעברה החפוזה של מיליארדי שקלים.

מנגד השיב גפני לשפיר כשאמר: "אכן יש לקיים את הבדיקה לגבי העברות חודש דצמבר, אך על כל פנים, כעת עלינו לגלות אחריות כלפי משרדי הממשלה ולהעביר את הכספים. ההבדל בינינו הוא אחד, שאני נושא באחריות למה שקורה במדינה ואת לא, כולל דברים ביטחוניים שלא יצאו לפועל בשבוע שעבר בגלל שלא הועבר כסף עקב התנגדות שלך, כשבקשה תקציבית שהובאה שלא עפ"י הנוהל באותו יום לא אושרה כאן בוועדה".

לאחר שחברת הכנסת שפיר המשיכה להקשות בשאלות לאורך כל הדיון אמר לה גפני "המדינה לא תעצור בגלל הגחמות שלך".

כשקבלה שפיר נגד השיטה של משרד האוצר בה תקציבים לא ממומשים במהלך השנה ומועברים בסוף השנה לסעיפים אחרים וגם שם הם לא ממומשים בגלל הזמן הקצר שנותר למשרדים ולגופים הנתמכים להוציא אותם ענה לה חבר הכנסת סמוטריץ "את צודקת, אני איתך. אבל עכשיו לוקחים אותם ממקום שלא ניתן לממש אותם ומעבירים אותם לניצולי השואה. עכשיו השאלה היא, האם במצב הנוכחי הכסף לא ימומש במשרדים וילך חזרה לאוצר או יעבור לניצולי השואה".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!