דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

הפקולטה לעבודה במלחמה: מלגת סטודנט תמורת סיוע בחקלאות

במסגרת תוכנית 'קטיף לאומי', סטודנטים משתלבים בעבודות חקלאיות במשקים שנפגעו במלחמה תמורת מלגה | רז תורג'מן, סטודנט להנדסת מכונות שעובד בעגבניות בעוטף: "פתאום אני מבין כמה השקעה נדרשת כדי שנוכל לבוא לסופר ולבחור ירקות יפים"

רז תורג'מן בשדה העגבניות (צילום: 'קטיף לאומי')
רז תורג'מן בשדה העגבניות (צילום: 'קטיף לאומי')
מאיה רונן

"אני הכי נהנה לעשות הדלייה של שתילי עגבניות. אני מרגיש שאני מלווה את הצמח מהרגע הראשון", אומר ל'דבר' רז תורג'מן (26), סטודנט שנרתם לעבודה חקלאית בתלמי אליהו שבעוטף עזה במסגרת מלגת 'קטיף לאומי'. פעולת ההדלייה כוללת קשירת שיח העגבניות על חוט כדי שיתמוך בגדילה שלו, ומבחינת תורג'מן, לא רק הצמח זקוק לתמיכה: "זה מסמל בעיני את ההתחדשות של כולנו. שאפשר לקום מזה ביחד ולצמוח".

מלגת 'קטיף לאומי' נוסדה ביוזמת התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, יחד עם 'לקט ישראל' ו'בנק לאומי'. במסגרת התוכנית, סטודנטים משתלבים בעבודה חקלאית תמורת מלגות. המטרה היא לסייע לחקלאים שנותרו ללא ידיים עובדות בעקבות המלחמה, בשל עזיבת עובדים זרים ופלסטינים וגיוס למילואים של בעלי משקים ובני משפחותיהם. חקלאים רבים גם נפגעו בשל פינוי ישובים ונזק שנגרם לציוד.

קטיף עגבניות במסגרת התוכנית (צילום: 'קטיף לאומי')
קטיף עגבניות במסגרת התוכנית (צילום: 'קטיף לאומי')

כל משתתף יזכה למלגה של 12 אלף שקלים לאחר שיבצע 160 שעות בהתנדבות בעבודה חקלאית ברחבי הארץ. סטודנטים שיבחרו להיות רכזים בתוכנית יזכו למלגה של 15 אלף שקלים לאחר שישלימו 200 שעות התנדבות.

תורג'מן לומד הנדסת מכונות בבן גוריון. הוא התחיל בעשייה החקלאית לפני שבוע וחצי. "בגלל הדחייה של הלימודים", אומר תורג'מן, "אני משלב עבודת אבטחה עם עבודה במשקים במושב תלמי אליהו".

הסטודנטים בתוכנית מסייעים לחקלאים בעבודות שעשו עד כה עובדי חקלאות מתאילנד ועובדי קבלן פלסטינים. עבור רובם זהו המפגש הראשון עם עבודה חקלאית. "אנחנו עובדים בקבוצות קבועות", מספר תורג'מן, "החקלאי מלמד אותנו מה צריך לעשות בכל יום: להכין שיחי עגבניות לקטיף, לקטוף עגבניות ומלפפונים. חבר'ה במשק לידנו עובדים בקטיף קלמנטינות. לאט לאט המיומנות משתפרת, עובדים בקצב גבוה יותר".

"הכי קשה היה לפרק חממות שלמות של עגבניות שלא נקטפו בזמן כי פרצה המלחמה", הוא אומר, "היינו צריכים לפרק ולפנות את כל ההדליה, כדי להכין את החממות לשתילה הבאה. זה לא נעים שנופלות עליך עגבניות מסריחות, אבל יותר מזה, כואב הלב לראות את כל העבודה שירדה לטמיון".

העבודה קשה, אבל תורג'מן מרוצה מאוד. "בימים הראשונים הגוף היה תפוס, אבל עכשיו זה כבר קל. הקבוצה הקבועה מתגבשת, נוצר הווי. החיבור עם החקלאים משמח. ובתור סטודנט זה גם עוזר לי מבחינה כספית".

העשייה במלגה חידדה עבור תורג'מן את חשיבות החקלאות. "אני רואה איך מגדלים את הירקות ומבין כמה קשה לעשות חקלאות. לא פשוט לדאוג לכאלה שטחים גדולים. פתאום אני מבין כמה השקעה נדרשת כדי שנוכל לבוא לסופר ולבחור ירקות יפים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!