דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בכנסת ממשיכים לקדם הבאת עובדים זרים בלי הסכמים בילטרליים, למרות החשש מפגיעה בזכויותיהם

הוועדה המיוחדת לעובדים זרים בכנסת דנה בהסרת חסמים להבאת עובדים זרים בלי הסכמים בילטרליים ובמניעת גבייה של דמי תיווך מעובדים | יו"ר הוועדה אליהו רביבו: "עובדים קשה לייעל את התהליכים, ולצד זאת לשמור שהעובדים יהיו ראויים להיכנס ושזכויותיהם יישמרו"

ח"כ אליהו רביבו ושר החוץ אלי כהן בוועדה לעובדים זרים (צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת)
ח"כ אליהו רביבו ושר החוץ אלי כהן בוועדה לעובדים זרים (צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה המיוחדת לעובדים זרים קיימה אתמול (שלישי) דיון בנושא הסרת חסמים להבאת עובדים זרים בלי הסכמים בילטרליים, ובמניעת גבייה של דמי תיווך לא חוקיים מעובדים."אנחנו עומדים בפני אתגרים לא פשוטים", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אליהו רביבו (הליכוד). "רק בענף הבנייה התקבלה החלטה להביא לישראל 10,000 עובדים עד פברואר, ואנחנו רוצים לעמוד בה, כי השוק זקוק לכך מאוד. כלל הגורמים, ובהם אנחנו, עובדים קשה מאוד להסיר את כלל החסמים, לייעל את התהליכים, ולצד זאת לשמור על כך שמי שיגיע לכאן יהיה ראוי להיכנס בשערי המדינה ושזכויותיו כעובד יישמרו".

הוועדה עסקה בסוגיות מעשיות שמשפיעות על הבאת עובדים זרים לתחומי הבניין והחקלאות, כדי לתת מענה למחסור שנוצר עקב המלחמה. בענף הבנייה דנה הוועדה במתווה שמאפשר להביא עובדים ממדינות זרות מחוץ להסכמים הבילטרליים.

"כידוע, בעקבות הנזקים בענף הבנייה והמצוקה בימי המלחמה, הוחלט לזרז הבאת עובדים לא במסגרת הסכמים בילטרליים, והוצבה מטרה להביא 10,000 עובדים לענף הבנייה בתוך 90 יום", הסביר רביבו. "כרגע יש דרישה למינימום של 1,000 עובדים מכל מדינה, וזה יוצר מצב שבו רק הגדולים והחזקים, אלה שיש להם 1,000 עובדים חדשים להביא, יגיעו. אנחנו עלולים להפסיד עובדים ממדינות אחרות שיש להן 700 או 800, או אפילו 300. למה לוותר על זה? ההתעקשות על 1,000 עלולה לגרום לנו לאבד זמן יקר".

רביבו שאל מדוע התאחדות הקבלנים היא הגורם היחיד שמוסמך לבצע מיונים לעובדים בחו"ל, ואמר שקיימים גורמים נוספים שיכולים לעשות את המיונים בצורה טובה ויעילה ולסייע בקידום המתווה.
יצחק גורביץ' מהתאחדות הקבלנים הסביר שאין בכוונת ההתאחדות לשמש מונופול לעניין המיונים בחו"ל, ושהדרישה למינימום של 1,000 נרשמים הוצבה כדי לייעל את הליכי המיון, "כדי לא להוציא צוות של שבעה אנשים ליום אחד של עבודה. אנחנו ממיינים עובדים לקבלנים קטנים וגדולים כאחד. יש  חשיבות לכך שהמיונים הם אוניברסליים ו-ורסטיליים. מי שעובר אותם יכול לעבוד אצל כל קבלן, לא משנה אם הוא בונה בניין מגורים או גשר בקניון. יש לנו גם חובה מקצועית שהעובד יתאים לקבלן, אחרת אנחנו גורמים נזק גם לעובד שעוזב את ארצו ומשפחתו, מגיע לפה, ואם לא יתאים – הוא יוחזר".
בתחום החקלאות עלה בדיון שאף שאושר מתווה חירום להבאת 5,000 עובדים זרים שלא במסגרת הסכמים בילטרליים, כדי לתת מענה למחסור שנוצר עקב עזיבה של עובדים תאילנדים והיעדרם של עובדים פלסטינים, יש חשש בקרב חלק מהחקלאים לקחת עובדים ממדינות שלא מוכרות להם. רביבו ביקש לוודא שהחקלאים ינצלו את המתווה ויעסיקו את העובדים שהובאו בחירום למטרה זו.

"בלי הסכמים בילטרליים, העובדים פגיעים יותר לניצול ולפגיעה"

ארגון קו לעובד ביקר לפני שבועיים את ההחלטה להביא עובדים בלי הסכמים בילטרליים. לדברי הארגון, אחת המטרות המרכזיות של ההסכמים הבילטרליים היא הבטחת מנגנונים לשמירה על תנאיהם וזכויותיהם של העובדים, לרבות מנגנונים למניעת גבייה של דמי תיווך גבוהים. עובדים שמובאים ללא הסכמים בילטרליים, חשופים יותר למצב שהם מגיעים לישראל כשעל כתפיהם חוב גדול, והדבר פוגע בכוח המיקוח שלהם והופך אותם פגיעים יותר לניצול ולפגיעה בעבודה.

"אנו מודעים כמובן לצורך החירומי בעובדים שנוצר בעובדים בענפי הבניין והחקלאות", נכתב בהודעת הארגון, "אך חוששים שללא הסכמים בילטרליים, העובדים שיגיעו לישראל יהיו עובדים מוחלשים שחשופים לפגיעה ולניצול, שלאו דווקא מבינים את מציאות המלחמה שהם מגיעים אליה. אין להביא עובדים זרים לסכנה ביטחונית כשהם משועבדים לחובות, שכן הדבר עלול לחבל בחופש הבחירה שלהם אם חלילה תחריף הלחימה או תתרחב".

הדיון עסק גם במניעתה של גביית דמי תיווך לא חוקיים מעובדים שמעוניינים להגיע לעבוד בישראל. מהדיון עלה שהבאת עובדים זרים מחוץ להסכמים בילטרליים מגדילה את הסיכון לגביית כספים אסורים מעובדים שמבקשים להגיע לעבוד בישראל. חשש נוסף שעלה הוא שעובדים שיגיעו לישראל ויבקשו להיקלט בה כמבקשי מקלט, או יאריכו שהותם לא כחוק.

נציגת משרד המשפטים דיווחה לוועדה שלפי החלטת ממשלה שעברה לפני כשנה, הוקם צוות משותף שכולל את כלל יחידות האכיפה, בהן רשות האוכלוסין וההגירה ומשרד העבודה, ותפקידו לבחון ולמנוע ככל שניתן תופעות אלה, על בסיס מידעים שמגיעים לגורמים השונים ונתוני העבר. לדבריה, הצוות העביר למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה רשימת מדינות שלפי אמות מידה שנבחנו נמצאות בסיכון גבוה לאותן תופעות, והמליצה לא להביא מהן עובדים לישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!