דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

החקיקה לפיצוי והקלות לעסקים שנפגעו מהמלחמה תפוג בסוף השבוע; עדיין לא הוצג מתווה להמשך

הוראת השעה כוללת תקופה קובעת שמזכה בפיצויים ומסתיימת מחר (ה'), ואיתה גם הקלות בזכאות לדמי אבטלה | נשיא להב: "מקומם שבסוף בנובמבר, מאות אלפי עסקים לא יודעים מה יהיה ב-1 בדצמבר. אני קורא לשר האוצר לקבל אחריות וליצור וודאות ויציבות, ולא מדיניות של טלאי על טלאי"

שדה בעוטף עזה (צילום: מאיה רונן)
שדה בעוטף עזה (צילום: מאיה רונן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הוראת השעה בדבר פיצוי עסקים שנפגעו מהמלחמה וההקלות בזכאות לדמי אבטלה בביטוח הלאומי צפויות לפוג בסוף השבוע. עדיין לא הוצג מתווה פיצויים להמשך.

חוק תוכנית הסיוע הכלכלי נחקק כהוראת שעה ב-30 באוקטובר, והוחל רטרואקטיבית מפרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר. החוק צפוי להישאר בספר החוקים למשך שבע שנים, כדי לאפשר לתובעים למצות את זכויותיהם, אולם 'התקופה הקובעת' שמזכה בפיצויים היא רק עד מחר (חמישי), 30 בנובמבר.

החוק כולל גם שורה של הקלות בזכאות לדמי אבטלה, שאף הן צפויות להסתיים מחר – לרבות קיצור תקופת האכשרה שנדרשת לצורך קבלת דמי אבטלה מ-12 חודשי עבודה ב-18 החודשים האחרונים ל-6 חודשי עבודה; אפשרות לקבל דמי אבטלה גם בחל"ת בן 14 יום בלבד (ולא 30 כמו הוראות החוק הרגילות); ביטול החובה לנצל ימי חופשה לפני הזכאות לדמי אבטלה; והטבה של תנאי דמי האבטלה למי שניצלו את מלוא ימי האבטלה שלהם בשנים האחרונות (בין היתר על רקע תקופת הקורונה).

שר האוצר הוסמך בחוק להאריך את התקופה הקובעת, באישור ועדת הכספים, אבל עדיין לא הוגשה בקשה להארכתה, ועדיין לא הוצג מתווה חלופי. דמי האבטלה עבור נובמבר אמורים להיות משולמים רק ב-12 בדצמבר, ודמי האבטלה של דצמבר ישולמו רק באמצע ינואר, כך שיש לממשלה כשישה שבועות לתקן את החוק עד שפקיעתו תשפיע על המובטלים. עם זאת, כבר מסוף השבוע הקרוב נכנסים העסקים והמובטלים למציאות של אי-ודאות, שהיה אפשר להימנע ממנה באמצעות קידום החקיקה כבר בנובמבר.

מנגנון הפיצויים המיוחד באמצעות מס רכוש עבור עסקים באזור המיוחד שמערכת הביטחון הטילה בו הגבלות מחמירות (המסלול הירוק בעוטף עזה ובצפון) הסתיים כבר לפני חודש, ב-31 באוקטובר, והממשלה עדיין לא הסדירה אותו מחדש, גם ביחס לנובמבר. מנגנון זה איפשר לעסקים באזורים אלו לבחור בפיצוי לפי אחד מ-3 מסלולים: פיצוי בשל אובדן שכר לעובדים שנעדרו (מסלול שכר), פיצוי בשל ירידה במחזור העסקאות (מסלול מחזורים) או פיצוי במסלול חקלאות.

"משאירים את הכול לרגע האחרון"

"זה מקומם שאנחנו בסוף בנובמבר, ומאות אלפי עסקים לא יודעים מה יהיה ב-1 בדצמבר", אומר ל'דבר' עו"ד רועי כהן, נשיא להב לשכת העצמאים. "מעסיקים לא יודעים מה המשמעות של השארת העסקים פתוחים או סגורים. האם אפשר להוציא עובדים לחל"ת? יש לזה משמעויות בהיבטים של יחסי עובד-מעביד. אם לעובד אין פיצוי והעסק הוציא אותו לחל"ת, האם זה בגדר פיטורים? בתקופת מלחמה מדובר בדיני נפשות ממש, שאלות הרות גורל, ומשאירים את הכול לרגע האחרון.

"ב-7 באוקטובר אזרחי ישראל הופקרו ביטחונית, ואי אפשר להמשיך להפקיר אותם גם כלכלית. בעלי העסקים, העצמאים והעובדים משוועים לוודאות וליציבות, וזו האחריות של מקבלי ההחלטות לספק ודאות כזו. מתעלמים מהעובדה שהתקנות מסתיימות מחר, ועדיין לא נקבע אפילו דיון בנושא. אני קורא לשר האוצר לקבל אחריות וליצור וודאות ויציבות, ולא מדיניות של טלאי על טלאי".

עמותת 121 קראה בתחילת השבוע להארכת ההקלות במתן דמי אבטלה בחודש נוסף, עד סוף דצמבר. "למרות התאוששות מסוימת בפעילות הכלכלית, שוק העבודה עדיין במשבר עמוק. יותר ויותר מובטלים נאבקים על פחות ופחות משרות", כתבה מנכ"לית העמותה עו"ד טלי ניר. "גם אם מצבו של המגזר העסקי ימשיך להשתפר, סביר להניח שמעבידים רבים יהססו להחזיר עובדים מחל"ת, לא כל שכן להעסיק עובדים חדשים, כל עוד המשק נתון בתנאים של אי-ודאות גבוהה.

"בנסיבות אלו, הימנעות או השתהות בהארכת ההקלות לשוהים בחל"ת ומפוטרים צפויה לפגוע קשות בעשרות אלפי אנשים שאין להם כל חלופה אחרת, וסובלים אך ורק בשל המלחמה. הארכה מדודה, לחודש נוסף בלבד, תאפשר בחינה מחודשת של המצב לפי נתונים והתפתחויות חדשות, וקבלת החלטה מבוססת מידע ושקולה לגבי הצורך בהקלות אלו, כולן או חלקן, גם בהמשך".

במשרד האוצר הפנו ישירות לשר האוצר, והבהירו שההחלטה אם להאריך את מדיניות הסיוע או לא תתקבל על ידיו. מלשכת השר לא נמסרה תגובה עד פרסום הידיעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!