דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
28.4°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 29.9°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 25.1°צפת
  • 28.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

הנרי קיסינג'ר, מזכיר המדינה האמריקני לשעבר, הלך לעולמו בגיל 100

קיסינג'ר, זוכה פרס נובל ומהגר יהודי, אשר נחשב לאחת הדמויות המשפיעות ביותר בעיצוב מדיניות ארה"ב בתקופת המלחמה הקרה, מת בביתו | הרצוג ספד: "קיסינג'ר היה מגדולי הדיפלומטים. מי שכנער יהודי נמלט מהנאצים הפך לענק שעיצב את המדינאות העולמית"

הנרי קיסינג'ר, מזכיר המדינה של ארה"ב לשעבר (צילום: AP/Evan Vucci)
הנרי קיסינג'ר, מזכיר המדינה של ארה"ב לשעבר (צילום: AP/Evan Vucci)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

המדינאי האמריקני הנרי קיסינג'ר הלך לעולמו הלילה (חמישי) בגיל 100, בביתו בקונטיקט. קיסינג'ר, מהגר יהודי שנמלט עם משפחתו מגרמניה עם עליית הנאצים, שימש כיועץ לביטחון לאומי ושר החוץ בממשלו של ריצ׳ארד ניקסון ונחשב לאחת הדמויות המשפיעות ביותר בעיצוב מדיניות ארצות הברית בתקופת המלחמה הקרה.

קיסינג'ר נודע בשכלו החריף למד באוניברסיטת הארוורד, ואף הספיק לשרת בצבא האמריקני אחרי כיבוש גרמניה בתום מלחמת העולם השניה. בשנת 1973 זכה בפרס נובל לשלום על עבודתו הדיפלומטית שהובילה להשגת הפסקת האש וסיום המלחמה בוייטנאם.

המזכיר האמריקני לשעבר, נחשב גם למי שדחף למפנה ההיסטורי של ניקסון, כשזה פתח את הדלת למגעים עם סין הקומוניסטית. בחוגים רבים נחשב קיסינג'ר למוקצה, בין היתר בגלל מדיניות ההפצצות שלו נגד אזרחים בקמבודיה ובלאוס ובתמיכתו במשטרים רודניים באמריקה הלטינית, מתוך רצון לעצור את השתלטות הקומוניזם. היו שהאשימו אותו בפשעי מלחמה.

בתקופת מלחמת יום הכיפורים ניהל קיסינג'ר את "דיפלומטיית הדילוגים" המפורסמת שלו, כאשר נסע בין בירות המזרח התיכון במטרה לפתור את המשבר ולסיים את המלחמה. הוא ספג ביקורת תחילה מצד ממשלת ישראל על התנהלותו במלחמה, אבל לאחריה קצר שבחים בזכות רעיון הרכבת האווירית שסיפקה לצה"ל ציוד חיוני שסייע במלחמה.

קיסינג'ר מעולם לא הסתיר את זהותו היהודית, גם כשעבד בצמידות עם הנשיא ניקסון שהיה ידוע בעמדותיו האנטישמיות. הוא נחשב לתומך מובהק של ישראל והיה בקשרים טובים עם כל מנהיגיה. לאחר תקופת שירותו בממשל הפך קיסינג'ר ליועץ ופרשן מבוקש בכל רחבי העולם.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו: "הנרי קיסינג'ר היה מגדולי הדיפלומטים. מי שכנער יהודי נמלט מהנאצים הפך לענק שעיצב במו ידיו ומוחו החריף את המדינאות העולמית. משפחת העמים כולה מתברכת עד היום מפירותיהם של התהליכים הרי הגורל שהוביל, ובהם הנחת היסודות להסכם השלום של ישראל עם מצרים. בשיחתנו האחרונה, שבה בירכתי אותו ליום הולדתו, הוא אמר לי: "זכור, תמיד אהבתי את ישראל ותמכתי בה, ותמיד אוהב".

ראש הממשלה נתניהו ספד גם הוא: "בלב כבד אני מתאבל על לכתו של מדינאי, מלומד וחבר דגול, ד"ר הנרי קיסינג'ר, שעזב אותנו בגיל 100. עזיבתו מסמנת את סופו של עידן, שבו האינטלקט האדיר והיכולת הדיפלומטית שלו עיצבו לא רק את מהלך מדיניות החוץ האמריקאית אלא גם השפיעו עמוקות על הבמה העולמית".

"אמריקה איבדה את אחד הקולות המהימנים והמיוחדים ביותר", אמר הנשיא לשעבר ג'ורג' וו בוש. "מזמן הערצתי את האיש שברח מהנאצים כנער צעיר ממשפחה יהודית, ואז נלחם בהם בצבא ארצות הברית. כשהפך מאוחר יותר למזכיר המדינה, מינויו כפליט לשעבר אמר על גדולתו לא פחות מהגדולה של אמריקה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!