דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
23.5°תל אביב
  • 22.9°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 24.0°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.6°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בתקציב של יותר ממיליארד וחצי ש״ח: מנהלת תקומה גיבשה מתווה ראשוני לשיקום יישובי עוטף עזה

המתווה שהועבר לעיון משרדי הממשלה כולל קידום התחדשות עירונית, תחנות רכבת חדשות, צמצום תלות בעובדים זרים ושיפוץ מקיף של התשתיות בקיבוצים שנחרבו בשבעה באוקטובר | הצעת החוק הסופית תונח על שולחן הממשלה עד סוף ינואר 2024, ותהיה בתוקף לארבע שנים

בתים הרוסים בקיבוץ בארי אחרי מתקפת מחבלי חמאס (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
בתים הרוסים בקיבוץ בארי אחרי מתקפת מחבלי חמאס (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
דוד טברסקי

המתווה הראשוני לתכנית הרב שנתית של מנהלת תקומה, שאחראית על שיקום עוטף עזה, הועבר לעיון משרדי הממשלה. בגוף המתווה, הכולל תקציב של כמיליארד וחצי שקלים עד סוף 2024, התחייבות של המנהלת להציג תוך ארבעה חודשים תכנית חומש מלאה לשיקום העוטף – כולל דרישה תקציבית ומקורות המימון לשיקומם של 15 היישובים שפונו לטווח ארוך והטיפול בשאר היישובים.

בתקציב 2023 המנהלת תוקצבה כבר ב-600 מיליון שקלים, ועל פי יו"ר המנהלת, משה אדרי, היא צפויה לקבל לידיה כמיליארד ש״ח כבר בשנה הקרובה, כאשר עד סוף השנה, אדרי התחייב להציג בפני המדינה את המחיר המשוער שיידרש לביצוע תכנית רב שנתית שאמורה להיות מיושמת עד סוף 2028.

מרכזי ספורט ובריאות, תשתיות סיבים אופטיים ואנדרטאות זיכרון לטבח

לפי הצעת המחליטים שהגיעה לידי 'דבר', מלבד תכנית הדיור והתשתיות ליישובים, התכנית תכלול הקמת של מרכזים רפואיים ומרכזי בריאות הנפש, מרכזי ספורט, תרבות ומרחבים לנוער, כולל הקמת מרכזים לטיפול בהתנהגויות סיכוניות ומענה לנפגעים צעירים.

בתחום הדיור, לצד השקעה ישירה בשיפוץ ושיקום, לפי אחד מסעיפי התכנית – היא תממן ותקדם התחדשות עירונית בעיר שדרות, כדי לתת מענה לבתים שנפגעו, ותיקח אחריות על קידומם של הסכמי גג בין המדינה לרשויות במטרה לתמרץ קבלנים ומשקיעים להשקיע בפיתוח העוטף

בתחום התעסוקה, המנהלת תקדם פרויקטים טכנולוגיים שיתנו מענה לחקלאות בעוטף על רקע המחסור הצפוי בידיים עובדות, בעיקר בקרב עובדים זרים, כך שכלל מפעלי החקלאות באזור יוכלו לשוב לפעילות כבר בזמן הקרוב, טרם החזרה לעוטף. בתקומה יציעו שורה של תמריצים והנחות רגולטוריות שיאפשרו לחקלאים יתרון בתחרות על הייצוא ממנו.

כמו כן, התכנית מציעה פריסה של סיבים אופטיים לקידום התחדשות טכנולוגית באזור, במיוחד בענף ההיי-טק, והקמת תחנות חדשות לרכבת ישראל שיאפשרו התניידות נוחה ומהירה יותר בין יישובי העוטף למרכז הארץ, במטרה לקדם תעסוקה ותיירות באזור. המנהלת צפויה להקים מערכי הכשרה לעובדים בעוטף שאיבדו את יכולת פרנסתם, כולל השקעה ישירה בפיתוחם מחדש של עסקים קטנים שפסקו מלהתקיים עם תחילת המלחמה וקידומם של עסקים חדשים.

נוסף לכך, המנהלת תיקח אחריות על ההנצחה של אירועי השביעי לאוקטובר ובתוכם בניית אנדרטאות זיכרון. המנהלת תרכז את הקמתו של מאגר מידע דיגיטלי לאומי שיכלול צילומים, תיעוד קהילתי הצלה ושימור של מבנים שנפגעו ועוד וכבר בימים אלו בודקת את אפשרות הקמת מוזיאון שיספר את אירועי שבעה באוקטובר.

על פי הצעת התכנית, במנהלת יהיו 75 משרות ומימונה ייקבע בבסיס התקציב לשנים 2028-2024, בפריסה שתתואם בין המנהלת לבין משרד האוצר ותתוקצב כל שנה. כלל פעילות המנהלת תעוגן בהצעת חוק "חבל תקומה", שאמורה לאגד את כלל היוזמות והפעולות מול יישובי עוטף עזה והגדרתו כאזור מיקוד לאומי. הצעת החוק צפויה להיות מונחת על שולחן הממשלה עד תחילת ינואר 2024.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!