דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סמוטריץ': "תכנית הסיוע הכלכלי תורחב גם לדצמבר"

שר האוצר הודיע בפתח אישור החוק לשינוי כלל ההוצאה על הרחבת התכנית לחודש נוסף | ההרחבה טעונה אישור של ועדת הכספים | יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "רואה חובה לפעול להסדרת המהלכים שיספקו ודאות למשק ולכלכלה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מדבר במליאת הכנסת ( (צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ')
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מדבר במליאת הכנסת ( (צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ')
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע היום (ראשון) על הרחבת תכנית הסיוע הכלכלי לחודש דצמבר. הצו המאריך את תוקף תכנית הסיוע יובא לאישור ועדת הכספים בימים הקרובים.

"לחזור כמה שיותר לשגרה, זה חלק מתמונת הניצחון, אבל במקביל אנחנו אומרים יש רשת ביטחון גם לחודש דצמבר. אביא את הצו בהקדם לוועדת הכספים ואני בטוח שיאושר פה אחד" אמר שר האוצר.

תכנית הסיוע הכוללת הגמשת תנאי החל"ת וסיוע לעסקים בגין אובדן הכנסות אושרה לחודשים אוקטובר ונובמבר, עם אפשרות להאריכה בצו גם לחודש דצמבר.

המתווה קובע מנגנון פיצוי לעסקים שהמחזור השנתי שלהם נע בין 12 אלף ל-400 מיליון שקלים בשנה, ושמחזורם נפגע בתקופת הלחימה ביותר מ-25% (או 12.5% לעסקים עם דיווח דו-חודשי). עסקים אלה זכאים לתוכנית 'מענקי המשכיות עסקית', שכוללת רכיב שמשקף הוצאות קבועות ורכיב שמשקף הוצאות שכר. החוק המקורי הוגבל עד סוף חודש נובמבר, אך שר האוצר הוסמך להאריכו באמצעות אישור של וועדת הכספים.

המתווה שיוארך כולל גם שורה של הקלות בזכאות לדמי אבטלה, לרבות קיצור תקופת האכשרה שנדרשת לצורך קבלת דמי אבטלה מ-12 חודשי עבודה ב-18 החודשים האחרונים ל-6 חודשי עבודה; אפשרות לקבל דמי אבטלה גם בחל"ת בן 14 יום בלבד (ולא 30 כמו הוראות החוק הרגילות); ביטול החובה לנצל ימי חופשה לפני הזכאות לדמי אבטלה; והטבה של תנאי דמי האבטלה למי שניצלו את מלוא ימי האבטלה שלהם בשנים האחרונות (בין היתר על רקע תקופת הקורונה).

מנגנון הפיצויים הייעודי לעסקים באזורי הלחימה פג לפני כחודש, כ-31 באוקטובר, והממשלה טרם הסדירה אותו מחדש. מנגנון זה השתמש בהטבות מס רכוש כדי להקל על עסקים באזורים בהם מערכת הביטחון הטילה הגבלות מחמירות. בדבריו כעת לא התייחס השר למנגנון זה, אשר אפשר לעסקים באזורים אלו לבחור בפיצוי לפי אחד מ-3 מסלולים: פיצוי בשל אובדן שכר לעובדים שנעדרו (מסלול שכר), פיצוי בשל ירידה במחזור העסקאות (מסלול מחזורים) או פיצוי במסלול חקלאות.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מסר: "אני רואה חובה לפעול להסדרת המהלכים אשר יספקו ודאות למשק ולכלכלה הישראלית, בתקופה קשה זאת. אנו ערניים לכל מהלך ונמשיך לפעול באחריות״.

נשיא לשכת ארגוני העצמאים 'להב', רועי כהן, מסר כי מן הראוי היה לקבל את ההחלטה על הארכת המתווה כבר בנובמבר על מנת לספק ודאות כלכלית לעסקים. "עשרות אלפי עסקים מתחום התיירות, התרבות, מסעדות, אולמות האירועים וההסעות מצאו את עצמם בשבועיים האחרונים מול שוקת שבורה, כי אינם יודעים איך להתנהל עם העובדים שלהם וההוצאות הקבועות שלהם", אמר להב, "ההימנעות מקבלת החלטה בזמן מקוממת מאוד. אני קורא לשר האוצר לכנס את הקבינט חברתי כלכלי כדי להציג תכנית סדורה לפעילות המשק במלחמה וצעדי סיוע בתקציב 2024, וכמובן להאריך את התקנות לאזורים במרחק 7-4 ק"מ מרצועת עזה".
בעמותת 121, שפנתה יחד עם עוד כ-50 ארגונים עסקים וחברתיים בבקשה להאריך את מתווה הפיצויים והחל"ת לחודש דצמבר, ברכו על החלטת שר האוצר להאריך את המתווה בחודש נוסף, וקראו לגבש גם מנגנון להחזרת עובדים מחל"ת ופיצוי עבור עובדים שעתיים שנפגעו מהמלחמה.
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!