דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 18.6°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.9°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 16.8°צפת
  • 23.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

אושר בקריאה ראשונה: תוספת של 25 מיליארד שקלים למימון המלחמה

החוק שיאפשר את שינוי התקציב לצרכי המלחמה אושר למרות התנגדות האופוזיציה וביקורת בקואליציה | שר האוצר אמר שהתקציב עונה על צרכים חברתיים חשובים והאשים את המתנגדים ב'פופוליזם זול" | יו"ר האופוזיציה: "יכולתם לתקן, לא למדתם כלום מהמלחמה?"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הכנסת אישרה היום (ראשון) בקריאה ראשונה חוק המגדיל את מסגרת ההוצאה לשנת 2023 ב-25 מיליארד שקלים לצרכי המלחמה. מתוכם, 17 מיליארד שקלים בעבור הוצאות צבאיות ועוד 8.8 מיליארד שקלים בעבור הוצאות אזרחיות. כדי להשלים את המהלך יובא בימים הקרובים לאישור הכנסת חוק לשינוי מפורט של סעיפי התקציב.

ההצעה אושרה למרות התנגדויות של חברי כנסת באופוזיציה ובקואליציה. באופוזיציה ובמחנה הציוני מבקרים את התקציב בטענה שהקיצוץ בכספים הקואליציוניים איננו עמוק מספיק. שר הכלכלה ניר ברקת נעדר מההצבעה במחאה על כל שהיא אינה עונה על צרכי העסקים. שר החקלאות אבי דיכטר שאיים להצביע נגד התקציב הצביע בעדו לאחר שהושגה התקדמות ביחס לביקורת שהביע.

הצעת החוק אושרה ברוב של 59 תומכים מול 53 מתנגדים והיא תועבר לוועדת הכספים.

בהצעת החוק מוצע להעלות את תקרת הגירעון לשנת 2023 ל־3.7%. נוסף על כך, מוצע להגדיל את ההוצאה המותרת בשנת 2023 בשיעור של 3.75% לצורך המשך מימון הצרכים הצבאיים ובשיעור של 1.95% לצורך המשך מימון הצרכים האזרחיים הנובעים במישרין מהלחימה, ולמטרות אלה בלבד.

"לנוכח מצב המלחמה נדרשת הממשלה להוציא סכומים ניכרים, הן לטובת הלחימה עצמה והן להוצאות אזרחיות הנובעות ממנה, אשר לא נצפו בעת גיבוש ואישור חוקי התקציב לשנים 2023 ו־2024" נכתב בהצעת החוק. "בטווח הקצר ישנו צורך בהשהיית הכינוס לעוגנים הפיסקליים שאפיינו את מדיניות הממשלה בעת אישור חוק התקציב לשנת 2023, והצבת יעדים זמניים מרחיבים יותר."

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציג את ההצעה ואמר: "היו הרבה אנשים שלא רצו שנבצע את החקיקה הזו כאם בכנסת. אני עמדתי בתחילת המלחמה בדילמה והתייעצתי איזה מדיניות כלכלית נכון ליישם כרגע במלחמה וקיבלתי החלטה על מדיניות כלכלית מרחיבה ולא כולם אוהבים אותה. היו כאלה שאמרו שמערכת הבריאות, והרווחה יסתדרו והכל יהיה בסדר, ומענקים שנתנו למפונים, אמרו אל תפתח את התקציב, נסתדר. אני לא מזלזל בזה, אין ארוחות חינם ומכל מה שניקח היום נשלחם מחר.

"יש בתקציב הזה המון דברים טובים, ומי שמצביע נגד מצביע נגד תקציבי הרווחה, החינוך הבריאות ותקציב לטיפול במפונים, בגלל פופוליזם זול של כמה עשרות מיליוני שקלים שאתם לא אוהבים ואתם נתתם פי אלף בממשלה הקודמת למנסור עבאס ורע"ם".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "כל ההצהרות שהצהרתם בעניין הקיצוצים והכנת תיקוני התקציב לעת הזאת – הכול חוסר אמת. ואני נזהר לא להגיד שקר. משרד ראש הממשלה מצהיר אך לפני שבועיים: נעשה קיצוץ למעלה מ-70% בכספים הקואליציוניים. 1.6 מיליארד שקל מהכספים הקואליציוניים לטובת חיזוק לעורף. בפועל הוסטו רק 860 מיליון ש"ח, פער של כמעט 750 מיליון ש"ח. תקציב הישיבות בשנת 2022 – ואני לא נגד ישיבות – 1.2 מיליארד ש"ח. תקציב הישיבות בשנת 2023, – 1.7 מיליארד ש"ח. 500 מיליון יותר בשנה הקשה למשק הישראלי, כשהוצאות המלחמה מרקיעות שחקים. אתם נורמליים? בעת הזאת חצי מיליארד שקל במקום לחזק את הצפון ואת הדרום? זה הצורך?"

ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה): "יש אין ספור כספים קואליציוניים, שעל בסיסם חלק מהתקציב – ארגוני הנוער, כל תקציבי משרד החינוך לפעילות, שהם נרשמים כתקציב קואליציוני כתרגיל אוצרי ידוע. עכשיו אין אף ציבור במדינת ישראל שקיצצו לו – לא אמנים, לא שחקנים, לא בתרבות, לא ברווחה, לא בשום דבר. מנסים באחוז מסוים להשוות את החינוך שכבר עבר, לא מבקשים כסף חדש, על זה אתם באים ונזעקים? תורידו את המסכה, תגידו: הילדים שלך, לא מגיע להם חינוך, לילדים שלך לא מגיעה רווחה, תאמר את זה."

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד): "יש לי שאלה לממשלה: המלחמה נגמרה? כל החטופים חזרו לבתיהם? חמאס מוגר? המילואימניקים חזרו הביתה? יחיא סינוואר קיבל כדור בראש כמו שמגיע לו? המלחמה נגמרה ולא סיפרו לנו? כי אתם כל הזמן אומרים לנו שלא עושים פוליטיקה בזמן מלחמה ויש יותר פוליטיקה בזמן מלחמה ממה שאתם עושים פה היום? מחלקים מיליארדים? כסף למפלגות, כסף לאינטרסים, כסף לקבלני קולות, כסף לסחטנות פוליטית?

"יכולתם לתקן, יכולתם להוכיח שאתם חולקים את הכאב של כולנו. לסגור את המשרדים המיותרים, להעיף לעזאזל את הכספים הקואליציוניים, להוכיח לפחות שאתם כואבים איתנו ביחד. תסתכלו ללוחמים בעיניים. תסתכלו לתושבי שדרות בעיניים. איך אתם יכולים להצביע על תקציב כזה? לא למדתי כלום מהמלחמה הזו?"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!