דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
24.0°תל אביב
  • 22.4°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 22.2°באר שבע
  • 26.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מחקר: משקיעים פעלו לפי מידע מקדים על מתקפת חמאס וגרפו מיליונים

לפי המחקר המשקיעים הימרו נגד חברות ישראליות בעסקאות שורט בימים שלפני המתקפה, בהיקף חריג שמעיד על מידע מקדים | אירוע דומה קרה לפני הפיגוע במגדלי התאומים

בניין הבורסה בוול סטריט ניו יורק (צילום:AP Photo/John Minchillo)
בניין הבורסה בוול סטריט ניו יורק (צילום:AP Photo/John Minchillo)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

משקיעים ביצעו עסקאות חריגות כנגד חברות ישראליות ביניהן בנק לאומי, שהניבו רווחים של מיליוני שקלים, בימים שלפני מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר כך לפי מחקר חדש של חוקרים מאוניברסיטאיות ניו יורק וקולומביה. במחקר מתועד זינוק בהשקעה בשורטים כנגד חברות ישראליות, בפועל הימורים כנגד המניות של אותן חברות, שתוקפם פג מיד לאחר ה-7 באוקטובר. לפי החוקרים הממצאים מצביעים על כך שלמשקיעים אלו היה מידע מקדים על המתקפה, אותו ניצלו לעשיית רווח.

נראה שלא כולם הופתעו ממתקפת הטרור של חמאס ב-7 אוקטובר. מספר משקיעים שהימרו כנגד חברות ישראליות גרפו רווח ניכר, ככל הנראה בזכות מידע מקדים, כתוצאה משיתוף פעולה הדוק עם חמאס, כך לפי המחקר. הדבר מזכיר את מה שהתרחש במקביל לפיגועי 11 בספטמבר 2001, במסגרתם מטוסים רוסקו בכוונה למגדלי התאומים בניו-יורק לבניין הפנטגון בוושינגטון הבירה. גם אז, הימרו במשקיעים בצורה חריגה כנגד חברות התעופה האמריקאיות שמטוסיהן נחטפו.

המחקר התבצע על ידי החוקרים האמריקאים רוברט ג'קסון מאוניברסיטת ניו-יורק וג'ושוע מיטס מאוניברסיטת קולומביה. ג'קסון הוא עו"ד שכיהן כחבר בוועדה לניירות ערך ולבורסות בארה"ב ומיטס הוא פרופ' למשפטים שנודע במומחיותו בעסקאות שורט.

עסקאות שורט הן הימור כנגד נכס פיננסי כמו מניה או איגרת חוב שבו המשקיע מרוויח אם מחיר הנכס יורד. במסגרת העסקה המשקיע לווה את הנכס, ומוכר אותו תוך התחייבות לקנות אותו בעתיד. אם, כפי שהמשקיע מקווה בעת העסקה, מחיר הנכס יורד – הוא ירוויח, ולעומת זאת עם מחירו יעלה הוא יפסיד.

החוקרים ניתחו עסקאות שורט כנגד חברות ישראליות שנסחרות בבורסות בתל-אביב ובארה"ב, וכן כנגד קרן השקעות המחזיקה חברות ישראליות כמו צ'ק-פוינט ובנק לאומי ונסחרת בבורסה בניו-יורק. בכל המקרים, מצאו החוקרים פעילות חריגה בימים שלפני מתקפת חמאס, לפי שלל מדדים המצביעים על היקף פעילות השורט.

היקף עסקאות השורט הרחב בקרנות השקעות הגיע ב-2 באוקטובר לאחוזון העליון מכלל ימי המסחר מאז 2009, מה שלפי החוקרים מוכיח שהוא לא היה מקרי. ההימור נגד המניות הישראליות היה חריף יותר מאשר לאחר המשבר הפיננסי ב-2008, מבצע צוק איתן ב-2014 ומשבר הקורונה ב-2020. ואכן, בעקבות המתקפה נפלו מניות החברות הישראליות ועמן מנית קרן ההשקעות, מה שהניב רווחים אדירים לאותם משקיעים "מהמרים".

גם בקרב חברות ישראליות הנסחרות בבורסה בתל-אביב מצאו החוקרים פעילות חריגה, אשר לא נצפתה, לדוגמה, לפני העברת תיקון החוק בנוגע לעילת הסבירות ביולי האחרון. מה שמעיד לפי החוקרים עד כמה עסקאות השורט הללו יוצאות דופן. 4.43 מיליון מניות חדשות של בנק לאומי נסחרו בעסקאות שורט בין ה-14 לספטמבר ל-5 באוקטובר עם רווח של 3.2 מיליון שקלים.

שלל הממצאים, סיכמו החוקרים, מצביעים על כך שהמשקיעים המהמרים ידעו שהמניות הישראליות צפויות לרדת. מסקנה נוספת מהמחקר היא שיש פערים במנגנוני האכיפה כנגד סחר עם ידע מקדים, פערים אותם ניצלו אותם סוחרים, ולפי כך יש לשקול צעדי מדיניות שיסגרו את פערים אלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!