דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חברות הטיסה הישראליות פיצו צרכנים בכ-155 מיליון דולר בשל ביטולי טיסות על רקע המלחמה

הסכום נחשף בדיון בנושא הפגיעה בענף התעופה, שמוחרג מהסדר הפיצוי הכללי בוועדת הכלכלה בכנסת | סמנכ"ל המסחר של אל על: "אם אל על לא הייתה מתקיימת נתב"ג כמעט והיה נסגר" | יו"ר הוועדה דוד ביטן ביקש לדעת האם משרדי התחבורה והאוצר כבר החלו לדון במתווה מיוחד לענף

אל על  (צילום: פלאש 90)
אל על (צילום: פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

סכום ההחזרים הכולל ששילמו חברות הטיסה הישראליות בשל ביטולי טיסות על רקע המלחמה עומד על כ-155 מיליון דולר, כך עלה בדיון שהתקיים היום (שני) בוועדת הכלכלה. בפתח הישיבה הזכיר היו"ר הוועדה דוד ביטן כי ענף התעופה הוחרג מהסדר הפיצוי הכללי, וביקש לדעת האם משרדי התחבורה והאוצר כבר החלו לדון במתווה מיוחד לענף מול החברות הישראליות.

סמנכ"ל המסחר של אל על, שלומי זפרני, ציין כי בבוקר ה-7 באוקטובר לקחה אל על על עצמה, על אף שאינה חברה ממשלתית, להתגייס לצרכי המדינה והוסיפה מאות טיסות למתן מענה לצרכי הציבור. לדבריו, החברה מנהלת מדיניות מחירים מוקפדת כדי לא לנצל את הסיטואציה כלפי הצרכנים, ואמר: "אם אל על לא הייתה מתקיימת נתב"ג כמעט והיה נסגר, אנחנו מטיסים כמעט 80% מהעוברים בנתב"ג וזו תשובה ברורה לשאלה מדוע צריך תעופה ישראלית, דבר שבשוטף לא מקבל התייחסות מתאימה".

על רקע זה קרא זפרני לשנות את החוק המחייב את החברות גם לפצות את הנוסעים שנסיעותיהם בוטלו, בנוסף להחזר כספם. "יש צורך לטפל בחוק שירותי תעופה ולהסיר את חובת הפיצוי לעת הזו". בנוסף לכך ביקש זפרני תנאי תחרות שווים מול חברות זרות ואמר כי במקרה שבו המדינה או מוסדותיה מטיסים עובדים או משלחות צריך לתעדף טיסה בחברות ישראליות.

ח"כ אברהם בצלאל אמר כי חשוב למצוא פתרונות לסיוע לחברות הישראליות. ח"כ רון כץ ציין כי הגיש בעבר הצעת חוק למתן אפשרות מסוימת להעדפת חברות ישראליות בטיסות שמממנת המדינה. ח"כ ששון גואטה אמר כי הוא בהלם שזה לא המצב כבר עכשיו. ח"כ מאיר כהן הביע גם הוא תמיכה בהצעה הזו.

מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, ציין כי החוק הקיים, המחייב את החברות להשיב את כספי הנוסעים בגין טיסות שבוטלו אינו מתייחס למקרי קיצון ואירועי משבר, ולכן נדרש התיקון. הוא הוסיף כי החברה פועלת במתכונת של כ-30% לעומת השגרה, אך לא שלחה אף עובד לחל"ת כדי שלא לאבד כשירות, ויש בה 45 עובדים מגויסים בצו 8. הוא ציין כי ההחזר על הטיסות שבוטלו הסתכם בכ-20 מיליון דולר.

סמנכ"ל הכספים של ארקיע, אלון סולר, ציין כי ארקיע הוציאה בעל כורחה כ-200 עובדים לחל"ת ומבקשת השתתפות מדינה בהעסקת עובדים חיוניים. לדבריו, היקף התשלום על ביטולים בחברה עומד על כ-15-20 מיליון דולר. זפרני התייחס גם הוא להיקף ההחזרים, ואמר כי מדובר בכ-120 מיליון דולר שאל על השיבה ללקוחותיה.

היו"ר ביטן אמר כי לנוכח העובדה שהדבר נגרם כתוצאה מהמלחמה הוא לא חושב שחברות התעופה צריכות לשאת בעלות הפיצוי הנוסף על ביטול טיסה. הוא ביקש עדכון על המשא ומתן מול האוצר וביקש להשלימו תוך שבועיים.

נציגת משרד האוצר, ספיר איפרגן, אמרה כי מתווה הפיצויים הכללי במשק לא כולל את חברות התעופה, בגלל שהמחזור שלהן גבוהה מ-400 מיליון שקל. עם זאת, היא ציינה כי יש כוונה באוצר להגיע לפתרון ולסייע לחברות התעופה הישראליות לצלוח את המשבר התזרימי.

היא הוסיפה כי יעשה ניתוח מקצועי כדי להבין מה הצורך התזרימי, אך לעמדת האוצר 'יש להתנגד לכל צעד המעוות את ההתחרות'. בתגובה לכך תהה היו"ר ביטן אם באוצר מצפים שבכל פעם שתפרוץ מלחמה נזמין את לופטהנזה, ואמר כי מקור הבעיה היא שבאוצר מעדיפים את התחרות על פני אינטרסים אחרים של המדינה.

מנהל אגף כלכלה וקשרי תעופה ברשות התעופה האזרחית, ישי דון יחיא, אמר כי הרשות הגישה לפני שבוע לממשלה תזכיר הצעת חוק, לפיו יבוטל מרכיב הפיצוי הנוסף מתחילת המלחמה ועד סוף מרץ. הוא אף ציין כי הוא סבור שאין חולק שבמקרים של ביטול טיסה את התשלום עבורה צריך להחזיר ללקוחות. מנהל ארגון חברות התעופה הבינלאומיות, קובי זוסמן, אמר כי אין חשיבה ארוכת טווח לקידום וחיזוק התעופה הישראלית, ואמר כי צריך לעשות זאת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!