דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
22.9°תל אביב
  • 22.3°ירושלים
  • 22.9°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.8°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 25.0°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 24.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

שיפור במקומם היחסי של תלמידי ישראל במבחן פיז"ה, התלמידות החרדיות מובילות בקריאה

תוצאות המבחנים בשפה, מדעים ומתמטיקה מעידות על יציבות בהישגי התלמידים הישראלים לעומת המבחן הקודם ב-2018, לצד ירידה בהישגים של מדינות אחרות | עם זאת, הפערים בין קבוצות תלמידים שונות בישראל גדולים מהממוצע בארגון

תלמידות בבית ספר חרדי לבנות בירושלים (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
תלמידות בבית ספר חרדי לבנות בירושלים (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

תלמידי ישראל הגיעו לראשונה לממוצע ההישגים של מדינות ה-OECD בקריאה, אך הישגיהם נמוכים יותר מממוצע מדינות הארגון במדעים ובמתמטיקה – כך עולה מתוצאות מבחני פיז"ה (PISA) שעורך הארגון ופורסמו היום (שלישי). לפי תוצאות המבחן, ישראל שמרה על יציבות התוצאות ביחס למבחנים קודמים, לעומת מדינות אחרות שהראו ירידה בהישגים. כלומר, מעמדה של ישראל השתפר במדרג הכללי נוכח הירידה בהישגים של מדינות אחרות.

מבחן פיז"ה נערך מדי חמש שנים בקרב תלמידים בני 15 ממדינות OECD, ובודק אוריינות במדעים, מתמטיקה ואנגלית. המבחנים שתוצאותיהם פורסמו היום נערכו ב-2022 בקרב בני 15 ב-81 מדינות החברת בארגון. הדגש במבחן היה על שימוש במיומנויות לפתרון בעיות מהיום-יום. המבחן בישראל נערך בקרב כלל זרמי הפיקוח: ממלכתי, ממלכתי דתי וחרדי.

אי השוויון בהישגים בישראל, כלומר רמת פיזור הציונים בהישגים גבוה יותר מהממוצע של הOECD. כך למשל בקריאה, הפער בין הציון הנמוך ביותר לבין הציון הגבוה ביותר עומד על 332 נקודות, לעומת ממוצע OECD העומד על 261 נקודות. הפערים בישראל גבוהים גם במתמטיקה (280 לעומת 235) ובמדעים (285 לעומת 265). פערים אלו נמצאו בעיקר בקרב התלמידים דוברי העברית.

הפער בין הציונים התבטא גם בקרב תלמידים דוברי ערבית ודוברי עברית. כשני שלישים מהתלמידים דוברי הערבית מתקשים בכל אחד מהתחומים שנבדקו, שיעור גבוה פי שניים ויותר מממוצע המתקשים במדינות OECD. לצד זאת, הפער בין התלמידים דוברי הערבית והתלמידים דוברי העברית הצטמצם מעט בעקבות ירידה של 12 נקודות מהישגי התלמידים דוברי העברית במתמטיקה, ועלייה של 11 נקודות, אם כי לא במובהקות סטטיסטית, בהישגי התלמידים דוברי הערבית במדעים.

בקרב תלמידות נמצאה ירידה ביחס למבחן הקודם מ-2018 בקרב כלל זרמי הפיקוח, למעט תלמידות בחינוך החרדי שהישגיהן נותרו יציבים. הירידה הבולטת ביותר היא בקרב תלמידות הלומדות בממלכתי דתי, והיא עומדת על 25 נקודות בכל התחומים. לאור הירידה בציונים של התלמידות בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי, התלמידות של החינוך החרדי נמצאות במקום הראשון: כך בקריאה, הישגיהן של התלמידות החרדיות גבוהים ב-12 נקודות מהתלמידות בחינוך הממלכתי-דתי.

במחזור המחקר הנוכחי השתתפו כ-625 אלף תלמידים מ-81 מדינות וישויות כלכליות מרחבי העולם. בישראל השתתפו במחקר 6,251 תלמידים מ-193 בתי-ספר, המהווים מדגם ארצי מייצג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!