דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
23.6°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 21.9°באר שבע
  • 28.6°אילת
  • 23.3°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 23.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

מלחמה, דמוקרטיה והסכסוך: תערוכת הצילום 'עדות מקומית' נפתחה במוזיאון ארץ ישראל

"עדות מקומית" שמוצגת זו השנה ה־20, מביאה את חשיבותו החברתית של הצילום העיתונאי והתיעודי המקומי | מנכ"ל מוז"א: "החלק העיתונאי מקבל השנה ממד ועומק נוספים לנוכח האירועים הבלתי נתפשים שהחלו בטבח הברברי של 7 באוקטובר"

מפגין רוכב על סוס במסגרת מסע בן שלושה ימים שערכו חברי תנועת אחים לנשק מלטרון לירושלים.
הרי ירושלים, 8 בפברואר 2023 (צילום: מוטי מילרוד, הארץ. באדיבות "עדות מקומית")
מפגין רוכב על סוס במסגרת מסע בן שלושה ימים שערכו חברי תנועת אחים לנשק מלטרון לירושלים. הרי ירושלים, 8 בפברואר 2023 (צילום: מוטי מילרוד, הארץ. באדיבות "עדות מקומית")
אורן דגן

תערוכת עדות מקומית תיפתח היום (שלישי) מוזיאון ארץ־ישראל (מוז"א) בתל אביב. התערוכה מוצגת זו השנה ה־20, ומביאה לחזית הבמה את חשיבותו החברתית וההיסטורית של הצילום העיתונאי והתיעודי המקומי, תוך הדגשת חיוניותו התרבותית והאמנותית. 

התערוכה השנה עוסקת בשלושה נושאים מרכזיים: המלחמה שפרצה ב־7 באוקטובר; המאבק על הדמוקרטיה; וההסלמה בעימותים בין מתנחלים לפלסטינים. בנוסף, יוצגו סיפורים מרכזיים בתחומי דת ואמונה, ספורט, אורבניזם ותרבות כמו גם טבע וסביבה.

חייל מחלץ כלב מקיבוץ בעוטף עזה (צילום: אוהד צויגנברג, AP)
חייל מחלץ כלב מקיבוץ בעוטף עזה (צילום: אוהד צויגנברג, AP)

לצוות התערוכה היה ברור שלא ניתן להציג את תערוכת השנה ללא התייחסות משמעותית למלחמה. "המלחמה חייבה אותנו לחשב מסלול מחדש", אומר מנכ"ל מוז"א, עמי כץ. "התערוכה הבינלאומית לא תגיע ארצה, ובמקומה הקצנו שטח משמעותי לצילומים מהטבח ומהקרבות שעדיין מתחוללים במלוא עוזם. החלק העיתונאי חדשותי מקבל השנה ממד ועומק נוספים לנוכח האירועים הבלתי נתפשים שהחלו בטבח הברברי בשבעה באוקטובר. לדבריו, "המחדל חסר התקדים מעורר שאלות קשות על הקיום, על העתיד וכיצד צילום עיתונות תורם לשיח שנוצר מהשאלות הקשות".

חיילי שיריון בגבול הרצועה (צילום: יובל חן, ידיעות אחרונות)
חיילי שיריון בגבול הרצועה (צילום: יובל חן, ידיעות אחרונות)

"שבועיים לאחר פרוץ המלחמה", אומרת מייסדת ומנהלת התערוכה, דנה וולפיילר-ללקין,"שבנו להתבונן בתצלומים שנבחרו לפני המלחמה כדי לנסות להבין את ההקשרים בינם ובין המציאות שהשתנתה ללא הכר באותה שבת ארורה. באופן מבעית קיבלו הדימויים המייצגים את האירועים המרכזיים של השנה, משמעות חדשה".

מיצב של תמונות הנרצחים, החטופים והנעדרים מ-7.10 באולם סמורלש באוניברסיטה תל אביב (צילום: תומר אפלבאום, הארץ)
מיצב של תמונות הנרצחים, החטופים והנעדרים מ-7.10 באולם סמורלש באוניברסיטה תל אביב (צילום: תומר אפלבאום, הארץ)

את מאורעות המלחמה מייצגים כ-300 דימויים שצולמו בשבועיים הראשונים למלחמה, שמציגים את תוצאות המתקפה, הלחימה וההתגייסות האזרחית. הדימויים יוקרנו על גבי קיר מרכזי בחלל התערוכה.

בתערוכה יוצגו גם עבודותיו של צלם ynet רועי עידן, שנרצח בכפר עזה ב־7 באוקטובר ולצידה יוצגו תמונות שצילם החייל לביא ליפשיץ שנפל ב-30 באוקטובר בקרב בצפון רצועת עזה.

כבכל שנה, התצלומים הזוכים בתערוכת עדות מקומית 2023 נבחרו בידי חבר שופטים בלתי תלוי, המורכב מאנשי מקצוע מובילים מתחומי הצילום, האוצרות והתקשורת. הבחירה נערכה באופן אנונימי והשופטים גילו את זהות הצלמים רק לאחר הבחירה.

עימות בין שוטרים למפגינים במחאה למען הדמוקרטיה (צילום: אוהד צויגנברג, AP)
עימות בין שוטרים למפגינים במחאה למען הדמוקרטיה (צילום: אוהד צויגנברג, AP)
רס"מ אדיר זכריה מקריית שמונה ויזם ההייטק ניסן זאבי, ממובילי מחאת צומת הגומא, בהפגנה למען הדמוקרטיה.צומת הגומא, 6 במאי 2023 (צילום: אילן לורנצי)
רס"מ אדיר זכריה מקריית שמונה ויזם ההייטק ניסן זאבי, ממובילי מחאת צומת הגומא, בהפגנה למען הדמוקרטיה.
צומת הגומא, 6 במאי 2023 (צילום: אילן לורנצי)

את התערוכה אצרה העיתונאית והצלמת ענת סרגוסטי, התערוכה תציג החל מ-5 בדצמבר 2023  ועד 3 בפברואר 2024 במוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב.

 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!