דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שוויון מגדרי

שוויון / ירידה דרמטית בפערי השכר בין גברים לנשים במשרד המשפטים

על פי הנתונים שנחשפו בוועדה לקידום מעמד האישה, פערי השכר הצטמצמו ל2% בלבד, וזאת לעומת פער של 33% בממוצע במשרדים אחרים. שרת המשפטים איילת שקד: "העובדה שיש שדרה נשית ניהולית מעודדת נשים להתקדם"

משרד ממשלתי, אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
משרד ממשלתי, אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה שהתקיים הבוקר (שלישי) בנושא שוויון מגדרי במשרד המשפטים נחשפו נתונים מעודדים מאוד. השנה חלה ירידה דרמטית בפערי השכר בין גברים לנשים שהגיעו השנה ל-2% בלבד. לשם השוואה, הממוצע בכלל המשק הוא פער של 33%. בנוסף, בחלק ממקצועות הליבה במשרד – נשים מרוויחות יותר מגברים כאשר 68% מעובדי המשרד הן נשים ו-62% מהמנהלים הבכירים הן נשים. שרת המשפטים איילת שקד אמרה בדיון כי "משרד המשפטים הוא חוד החנית בשוויון בין גברים לנשים והעובדה שיש שדרה נשית ניהולית מעודדת נשים להתקדם". יו"ר הוועדה, עאידא תומא סלימאן אמרה כי "המשרד נמצא במצב אידיאלי לעומת משרדים אחרים."

שלוש נשים עומדות בראש מערכת המשפט – השרה שקד, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ומנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור. פלמור הסבירה בוועדה את צמצום פערי השכר בכך ש"השוויון בשכר נובע בין השאר מההסדר שמאפשר לפרקליטים לבצע 50 שעות נוספות מהבית, דבר המאפשר את ביצוע העבודה באופן שאינו תלוי בשהות במשרד, ונותן איזון בין חיי משפחה לחיי עבודה, שגם גברים נהנים ממנו כיום. גם בוחני הפטנטים שלנו יכולים לעבוד חצי שבוע מהבית. יש בוחני פטנטים ומדענים שבאים מכל הארץ וזה מאפשר גם עבודה מהפריפריה, וגם שוויון הזדמנויות לנשים. מתמחות אצלנו גם נשים חרדיות שהן אמהות של כמה ילדים. יש לנו מנהלת שהיא אמא לשבעה, זה אומר משהו על סביבת עבודה מאוד סובלנית לנשים".

איילת שקד. צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90.
איילת שקד. צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90.

עד 2017 – שופטת ערבייה

שקד אמרה כי היא מקווה שעד מרץ 2017 תמונה קאדית אשה ראשונה, "יש קאדיות ברשות הפלסטינית ובירדן. אין סיבה שלא תהיה קאדית בישראל. אני פועלת יחד עם יו"ר הוועדה, עידא תומא סלימאן ועם ח"כ אוסאמא סעדי למינוי קאדית", אמרה. שקד פנתה לחברי הכנסת הערבים: "יש שופטים ערבים ואין אף שופטת ערביה, תעודדו נשים ערביות להגיש מועמדות למשרת שפיטה".

יו"ר הוועדה למעמד האשה, ח"כ סלימאן, בירכה על המצב במשרד המשפטים ואמרה: "לצערי הרב יש משרדים שלא עשו ניתוח מגדרי לפי החלטת הממשלה וברבים מהם התמונה לא היתה טובה. מבחינה זו משרד המשפטים יוצא במצב אידיאלי לעומת משרדים אחרים". גם ח"כ אוסאמה סעדי בירך ואמר: "הנתונים ששמענו הם מעודדים. כל הכבוד ומשרדים אחרים צריכים ללמוד. יש כאן אפילו העדפה מתקנת לנשים".

השופט מיכה שפיצר, מסר לוועדה נתונים מהם עולה כי גם בהנהלת בתי המשפט קיים איזון נכון בין גברים לנשים: לדבריו, "הרשות השופטת מונה 4,701 עובדים, מתוכם 2,935 נשים ו-1,766 גברים. בחמש דרגות הניהול הבכירות במערכת יש רוב נשי מובהק: במשרות כגון סמנכ"לים ומנהלי מחוזות מועסקים 19 עובדים, מתוכם 10 נשים ו-9 גברים. במשרות כגון מנהלי אגפים ומזכירים ראשיים מועסקים 52 עובדים ומהם 33 נשים, 15 גברים וארבע משרות פנויות. במשרות כגון מנהלי תחומים מועסקים 106 עובדים, מהם 70 נשים, 34 גברים ושתי משרות פנויות. במשרות כגון מרכזים בכירים וסגני מזכיר ראשי מועסקים 229 עובדים, מהם 177 נשים, 45 גברים ושבע משרות פנויות. במשרות כגון מרכזים מועסקים 294 עובדים, מהם 229 נשים, 48 גברים ו-17 משרות פנויות".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!