דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

ארה"ב הטילה וטו על הצעת האו"ם לקרוא להפסקת אש הומניטרית בעזה

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לדיון על החלטה 99, הקוראת להפסקת אש מיידית | 97 מדינות קראו באו"ם להפסקת אש מיידית, אך ארה"ב הטילה וטו וההצעה נפלה | מזכ"ל האו"ם גוטרש: "לאזרחים הולך ונגמר המזון, מערכת הבריאות קורסת" | שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן: "זה מה שהמועצה רוצה, שהחמאס ימשיך בטרור לנצח?"

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש (Photo by Lev Radin/Pacific Press/LightRocket via Getty Images)
מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש (Photo by Lev Radin/Pacific Press/LightRocket via Getty Images)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה היום (שישי) לדיון דחוף על המלחמה בעזה ולהצבעה על הצעת החלטה 99, הקוראת להפסקת אש הומניטרית באופן מיידי. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר בפתח הדיון: "אין מקום בטוח בעזה, לאזרחים הולך ונגמר המזון, מערכת הבריאות קורסת".

בתום הדיון 97 מדינות קראו לאמץ את הצעת איחוד האמירויות להפסקת אש מיידית, אך ארה"ב הטילה וטו וההצעה נפלה. הדיון נערך בהמשך לצעד החריג בו נקט השבוע מזכ"ל האו"ם כשהפעיל לראשונה בכהונתו את סעיף 99 לאמנת האו"ם ביחס למלחמה בעזה – סעיף שניתן להפעיל במצב ממנו נשקפת סכנה לשלום והביטחון העולמיים.

"אין הצדקה למעשי חמאס ב-7.10. הברוטליות של מעשי חמאס לא יכולה להצדיק עונש קולקטיבי על הפלסטינים. אני קורא להפסקת אש הומניטרית", אמר המזכ"ל. "האיום לאנשי האו"ם בעזה הוא חסר תקדים", אמר גוטרש. "יותר מ-130 עובדי או"ם כבר נהרגו עם חלק ממשפחותיהם, המספר הגדול ביותר בתולדות הארגון. חלק מהאנשים לוקחים את ילדיהם לעבודה כדי שיחיו או ימותו ביחד".

"האירוניה היא שיציבות אזורית וביטחון לישראלים ולעזתים יכולים להיות מושגים רק לאחר חיסול חמאס, לא דקה אחת לפני כן", אמר שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן. "אז הדרך האמיתית להבטיח שלום היא רק באמצעות תמיכה במשימתה של ישראל – וממש לא לקרוא להפסקת אש".

לדבריו, "מלחמת ההגנה של ישראל נגד חמאס, ארגון טרור מוגדר, הספיקה למזכ"ל להפעיל את הסעיף הזה. הדרך האמיתית להביא שלום היא רק להבטיח את המשימה של ישראל ובשום אופן לא לקרוא להפסקת אש". ארדן הזכיר את הזוועות שביצע חמאס ב-7 באוקטובר, ואמר ש"אם חמאס לא יושמד, מעשים אלו יקרו שוב".

ארדן הדגיש כי קריאה להפסקת אש, "שולחת מסר ברור שסולחים לחמאס על ההתקפות המכוונות שלהם, וזה מתן אור ירוק מהקהילה הבינלאומית. ללא הלחץ הצבאי על חמאס, אף דיפלומטיה לא תבטיח שחרור בני ערובה. זה מה שהמועצה רוצה, שהחמאס ימשיך בטרור לנצח?". ארדן פירט את הצעדים שישראל נקטה כדי לסייע לתושבים בעזה, והאשים כי האו"ם לא רואה בחמאס אחראי למצב האזרחים: "כאילו החמאס לא קיים בכלל, זה תמיד על ישראל. זה עיוות של המציאות ולא מקובל".

סגן שגריר ארה"ב, שלה זכות וטו בוועדה, אמר בדיון: "ארה"ב לא תומכת בקריאות להפסקת אש מיידית בעזה, היא רק תשתול זרעים למלחמה הבאה".

שר החוץ של ירדן אמר שאם החלטת מועצת הביטחון של האו"ם לא תעבור היום, היא תיתן רישיון לישראל "להמשיך בטבח שלה". דימיטרי פוליאנסקי, סגן שגריר רוסיה, תמך בהפעלת סעיף 99 ותקף את ישראל, ולדבריו המשימה העיקרית היא "לעצור את פעולות האיבה ולהציל אזרחים פלסטינים מהשמדה".

לפני הדיון, כ-200 אנשים הפגינו מול ביתו של מזכ"ל האו"ם עם בלונים כתומים כתזכורת לכפיר ואריאל ביבס הקטנים שעדיין מוחזקים בשבי חמאס בעזה. המזכ"ל חלף על פני המפגינים כשיצא מביתו, ולשאלתם, אמר שהוא "מחויב לשחרורם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!